تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۵۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
سمیر الجسر عضو ارشد حزب جریان المستقبل و گروه 14 مارس لبنان اظهارامیدواری کرد توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 سرآغاز راه حل ها برای پایان بحران ها و مشکلات در منطقه باشد.
 تدبیر24: سمیر الجسر وزیر اسبق دادگستری لبنان با تاکید بر ضرورت ادامه گفت وگوهای بین حزب الله و جریان المستقبل و گفت وگوهای ملی گروه های لبنانی در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بیروت اظهارداشت: انتظار می رود همه کشورهای منطقه و به ویژه گروه های لبنانی به گزینه گفت وگو پایبند باشند. 

نماینده کنونی مردم طرابلس در پارلمان لبنان تاکید کرد: نرمش و دید باز حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در تقویت فضای مثبت بین ایران و کشورهای منطقه نقش و سهم بسزایی ایفا کرده است. 

وی با ابراز خرسندی از سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به لبنان و مواضع وی در بیروت ، این سفر را گامی مهم و تسهیل کننده در روابط ایران و لبنان و تغییر برخی مواضع در قبال تهران دانست.

تصادفی نیست که سمیر الجسر از طرف حزب جریان المستقبل به عنوان یکی از اعضای تیم طرف گفت وگو با حزب الله معرفی شد. 

وی به عنوان فردی معتدل شناخته می شود که بیشتر به برقراری تفاهم ها تمایل نشان می دهد و حتی در دورانی که بیشتر اعضای جریان المستقبل اسیر تعصبات مذهبی شدند از اظهارات تحریک آمیز خودداری کرد.

نوه شیخ محمد الجسر مفتی طرابلس با برخورداری از چنین عملکردی، به راه و رسم شناخته شده خاندان خود که زمانی با فتواهای دینی و گاهی نیز با موضع گیری های ملی درعرصه سیاست گام برداشته اند، وفادار مانده است.

الجسر با بیان اینکه لبنان باید از این فرصت ها و از فضای مثبت کنونی استفاده کند، بر موضع حزب جریان المستقبل درباره مسائل اختلافی داخل لبنان به ویژه انتخاب رییس جمهوری و اوضاع به هم ریخته دولت تاکید کرد. 

**گفت وگو و اثربخشی آن 
به نظر می رسد وزیر اسبق دادگستری لبنان اعتقاد زیادی به اهمیت گفت وگوها به ویژه در کشوری همچون لبنان با ترکیب خاص و متنوع آن دارد. وی در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: به طور کلی گفت وگو، فی حد نفسه چیز خوبی است و راهی برای ایجاد ارتباط بین طرف های مختلف به شمار می آید، از طریق گفت وگو می توان تصورهای غلط از یکدیگر را اصلاح و سوء تفاهم های ناشی از اظهارات و موضع گیری های اعلام شده را برطرف کرد. 

نماینده پارلمان لبنان افزود: گفت وگو فرصتی برای همه طرف هاست تا دیدگاه خود را به طور صریح و مستقیم مطرح کرده و نقطه های نامفهوم و یا چند پهلو را برای طرف های مقابل توضیح دهند. 
اعتقاد و ایمان الجسر به اثربخشی گفت وگو تا حدی است که خواهان برگزاری گفت وگوها در لبنان به صورت دائمی است و نه به اقتضای شرایط که گاهی تحقق این گزینه را ایجاب می کند. 

عضو جریان المستقبل، گفت وگوهای بین این جریان و حزب الله را که با دعوت و نظارت نبیه بری رییس مجلس لبنان شروع شده است، گزینه ای «بالاتر از ضرورت اوضاع لبنان» خواند. 

وی معتقد است، لبنان در نتیجه بحران های منطقه خاورمیانه و جنگ های کشورهای اطراف آن، با بحران سیاسی داخلی مواجه است و دو دستگی های موجود در منطقه تاثیر مهمی بر این کشور کوچک گذاشته و اوضاع داخلی آن را به لبه پرتگاه سقوط سوق داده است.

سمیر الجسر با ابراز نگرانی درباره صلح داخلی در لبنان گفت: بحران ها متراکم شده و رو به افزایش هستند، موضع گیری های مذهبی در بین مردم به شدت رواج پیدا کرده است به گونه ای که شاهد التهاب طایفه ای و اظهارات سیاسی تحریک آمیز هستیم.

همه این علایم و نشانه های منفی به اعتقاد الجسر می تواند منجر به انفجار اوضاع در لبنان شود و صلح داخلی را با تهدید جدی مواجه سازد. 

نماینده مجلس لبنان خاطرنشان کرد: نباید مشکلات را بدون یافتن راه علاج به حال خود رها کرد و از حیث شرعی ، ملی و اخلاقی این کار غیر قابل قبول است. 

این اظهارات، زمینه فکری الجسر را درباره رویکرد گفت وگو روشن می سازد.
 
وی در توضیح دیدگاه خود گفت: برای گفت وگوها در لبنان دو انگیزه مهم مطرح بود، اول کاهش التهاب موجود و کنترل آن با گذشت زمان، دوم حل مشکل انتخاب رییس جمهوری که به باور الجسر دروازه راه حل بقیه مشکلات است. 

وزیر اسبق دادگستری لبنان با اشاره به دیدگاه جریان المستقبل اظهار داشت که این جریان اصرار دارد تا بند مربوط به رییس جمهوری در راس اولویت های برنامه کاری گفت وگوهای ملی قرار گیرد که تاکنون دو جلسه آن به ابتکار نبیه بری رییس مجلس برگزار شده است.

سومین دور این گفت وگوها با شرکت روسای فراکسیون های پارلمانی قرار است ظهر روز سه شنبه برگزار شود. 

به باورالجسرمشکلاتی همچون تعطیلی نهادهای دولتی و فلج شدن دو قوه مجریه و قانون گذاری تا حد زیادی ناشی از خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری است. 

وی که پیش از عهده دار شدن سمت وزارت دادگستری در دوران نخست وزیری مرحوم رفیق حریری، مدتی را مسئول سندیکای وکلای منطقه شمال لبنان بوده است، بحث های مربوط به سازوکار تصمیم گیری در هیات دولت را از نقطه نظر یک حقوقدان مورد توجه قرار می دهد و در این رابطه به دلایل قانونی استناد می کند. 

عضو حزب جریان المستقبل خاطرنشان کرد: بر اساس یک ماده قانونی، در صورت خالی ماندن منصب رییس جمهوری، اختیارات رییس جمهور به هیات دولت منتقل می شود. 
الجسربا انتقاد شدید از« تفسیرهای مزاجی از قانون» تصریح کرد: سخن بعضی ها که انتقال اختیارات رییس جمهور به هیات دولت را انتقال این اختیارات به 24 وزیر تفسیر می کنند، هیچ مبنای قانونی ندارد. 

وزیر اسبق دادگستری لبنان درباره سازوکار تصمیم گیری در دولت این کشور که امروز به یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف در لبنان تبدیل شده نیز معتقد است: در این خصوص خلط مبحث روی داده است. 

وی تصریح کرد: ما یک نهاد به نام هیات دولت و یک نهاد هم به نام ریاست جمهوری داریم، نظر قانون اساسی در خصوص نحوه تصمیم گیری ها کاملا شفاف است و ماده 65 قانون تصریح دارد تصمیم گیری ها بر اساس توافق همگان صورت می گیرد و در صورت عدم امکان حصول توافق، مساله به رای گیری گذاشته می شود. 

نماینده کنونی پارلمان لبنان گفت: یک ماده قانون اساسی از دو نوع تصمیم گیری صحبت می کند، تصمیم های معمولی که با رای اکثریت مطلق حاضران به تصویب می رسد، به شرط اینکه حد نصاب یعنی دو سوم اعضای هیات دولت تامین شده باشد. 

سمیر الجسر افزود: وجود رییس جمهور تغییری در این روند ایجاد نمی کند چرا که رییس جمهور در رای گیری شرکت ندارد و فقط ریاست و اداره جلسه را عهده دار است، رییس جمهور همچنین می تواند خواستار خارج کردن برخی از موضوعات از جدول برنامه ها شود.
 
وی اختلاف های موجود در لبنان و تاثیرهای مهم آن بر روی مردم و در عرصه سیاسی را کم اهمیت جلوه نمی دهد و اما معتقد است گفت وگوها باعث کاهش تشنج و حل اختلاف ها موجود می شود. 

عضو جریان المستقبل با اشاره به تاثیر مثبت گفت وگوها در بین مردم اظهارداشت: مردم با ادامه گفت وگوها آسوده خاطر می شوند و نگرانی آنها از روند اوضاع در آینده کاهش پیدا می کند. 
وزیر اسبق دادگستری لبنان همچنین ابراز امیدواری کرد که این گفت وگوها نتایج دلخواه مردم را به همراه داشته باشد. 

این سیاستمدار لبنانی معتقد است اهمیت دعوت نبیه بری از روسای فراکسیون های پارلمان برای گفت وگو، کمتر از گفت وگوی بین جریان المستقبل و حزب الله نیست و حتی باعث می شود همه گروه های سیاسی و نه فقط دو گروه (حزب الله و المستقبل) با یکدیگر دیدار کنند. 

سمیر الجسر با تاکید مجدد بر نظر جریان المستقبل در اعطای اولویت به بند انتخاب رییس جمهور، این مساله را شاه کلید حل مشکلات دیگری همچون تعطیلی هیات دولت و سازوکار تصمیم گیری در آن و تعطیلی پارلمان می داند و معتقد است انتخاب رییس جمهور به معنی پایان تعطیلی موسسات و نهادهای دولتی است. 

**سفر ظریف به لبنان گامی تسهیل کننده در روابط تهران و بیروت
اهتمام الجسر تنها به بعدهای قانونی و حقوقی امور سیاسی خلاصه نمی شود، وی در همنشینی با دیگران این طور نشان می دهد که از جزیی ترین مسائل مربوط به سیاست بین الملل هم آگاه است به ویژه اینکه لبنانی ها معتقدند رویدادهای منطقه ای، تاثیرهای مهمی در امور داخلی کشورشان برجای می گذارد. 

توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 موضوعی است که همه طرف ها در لبنان آن را با دقت و اهتمام زیاد دنبال می کنند. 

وزیر اسبق دادگستری لبنان با دست گذاشتن بر این موضوع در ابتدا اظهار داشت: ایران حق برخورداری از توان هسته ای را دارد و این مساله می تواند به مشوقی برای کشورهای عربی تبدیل شود تا در مسیر درست برخورداری از فن آوری هسته ای و بهره گیری از آن در زمینه های حیاتی گام بردارند، اما در مورد سلاح هسته ای، باید منطقه خاورمیانه خالی از این گونه سلاح ها شود و نمی توان پذیرفت رژیم صهیونیستی سلاح های اتمی در اختیار داشته باشد.

نماینده پارلمان لبنان، توافق هسته ای را گامی خوب و حتی جهشی تمام عیار برای تهران دانست.

به اعتقاد الجسر،« توافق هسته ای ایران را به «آغوش جامعه جهانی» بازمی گرداند، لذا بعد از رفع تحریم ها شاهد مواضع مثبت تری از ایران خواهیم بود». 

وی افزود: این وضعیت باعث خواهد شد ایران گشایش بیشتری نسبت به محیط اطراف خود نشان دهد و اتفاقاتی در حال روی دادن است که منطقه را به این سمت پیش می برد. 

این نتیجه گیری الجسر بی دلیل هم نیست. 

عضو حزب جریان المستقبل در این باره به سخنان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی بعداز دیدار با باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در واشنگتن استناد کرد.

الجسر معتقد است نقاط مشترک بین ایران و کشورهای عربی بسیار بیشتر از نقاط اختلافی است و منافع اقتصادی فراوانی بین دو طرف وجود دارد که می توان سرمایه گذاری های خوبی بر روی آنها انجام داد. 

وزیر اسبق دادگستری لبنان گفت: بسیاری از کشورها به ویژه بخش خصوصی آنها طرح های آماده ای در دست دارند تا در بازار ایران وارد شوند و تحقق این طرح ها نیازمند همکاری و فضای آرام و دور از تشنج است. 

به باور الجسر، لبنان قادر است از فرصت های اقتصادی موجود در بازار ایران استفاده کند.
وی سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیروت را گامی تسهیل کننده در این زمینه عنوان کرد. 

با این وجود، این عضو برجسته جریان المستقبل بعد سیاسی سفر ظریف به ویژه اظهارات وی در تایید دولت تمام سلام نخست وزیر لبنان را مهمترین بعد این سفر دانست. 

الجسر اهمیت اظهارات ظریف را در این نکته دانست که « باعث از بین رفتن تردیدها و اتهاماتی می شود که برخی به جمهوری اسلامی ایران در زمینه تعطیلی نهادهای دولتی لبنان وارد می کنند. 
وزیر اسبق دادگستری لبنان تاکید کرد: اظهارات ظریف نقش مهمی در زدودن باورهای منفی نسبت به نقش ایران داشت و توانست بسیاری از نظرهای مخالف با تهران را در لبنان تغییر دهد. 

نرمش و دید باز حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران عامل دیگری است که به اعتقاد الجسر، در تقویت فضای مثبت بین ایران و کشورهای منطقه سهم بسزایی ایفا کرده است. 

** ضرورت اجرایی شدن توافق های بین ایران و لبنان 
الجسر در پاسخ به سئوالی درباره علت عدم اجرای تفاهم نامه ها و توافق های امضا شده بین ایران و لبنان اظهار داشت: تحریم های وضع شده علیه تهران، مبادلات مالی بین ایران با دیگر کشورها از جمله لبنان را با مشکل مواجه کرده وهمین علت اصلی اجرا نشدن این تفاهم نامه ها و توافق ها است. 

وی گفت: حدود 10 سال پیش ایران پیشنهاد ساخت یک کشتارگاه در طرابلس را مطرح کرده بود که تحریم ها طی این مدت مانع از عملی شدن آن بوده است.

با این همه به اعتقاد نماینده مردم طرابلس در پارلمان لبنان، بعداز توافق هسته ای اوضاع و شرایط با گذشته تفاوت کرده است. 

عضو جریان المستقبل در مورد عدم استقبال لبنان از پیشنهاد کمک نظامی ایران به ارتش این کشور برای مبارزه با تروریست های تکفیری ضمن تلاش برای کمرنگ جلوه دادن دلیل های سیاسی، آن را به تحریم ها علیه ایران مرتبط دانست و تاکید کرد که دولت لبنان بعد از رفع تحریم ها از این فرصت استفاده خواهد کرد. 

** پرونده پناهجویان سوری 
روحیه حاکی از سعه صدر و گشاده رویی الجسر، چه بسا با اوضاع دشوار اقتصادی این کشور کوچک تناسب داشته باشد. 

به دلیل عوامل متعدد و قدیمی، روزبه روز شاهد بدتر شدن نشانه های اقتصادی در لبنان هستیم و در این میان بحران پناهجویان سوری بر وخامت اوضاع افزوده است. 

الجسر که با اندوه فراوان در این باره سخن می گوید، معتقد است لبنان مسئولیت باری را عهده دار شده که کشورهای بزرگ مانند آمریکا تاب تحمل آن را ندارند. 
وی تاکید کرد: دنیا در مساله پناهجویان، پشت لبنان را خالی کرد. 
آمار مختلفی از تعداد پناهجویان سوری در لبنان وجود دارد که از یک تا دو میلیون گفته می شود.
وزیر اسبق دادگستری لبنان با اشاره به آمار و ارقام موجود در این زمینه تلاش کرد تا سختی اوضاع لبنان را نشان دهد.
وی گفت: حدود چهار میلیون لبنانی در داخل این کشور زندگی می کنند، ظرف مدت بسیار کوتاهی، حدود یک میلیون و دویست هزار نفر به این عدد اضافه شد. تصور کنید اگر یک میلیون و دویست هزار پناهجو ناگهان وارد ایالات متحده شود چه اتفاقی رخ خواهد داد؟! بزرگترین کشور دنیا هم قادر به تحمل چنین وضعی نیست. 

برخی رسانه های لبنانی نوشته اند که تعداد پناهجویان سوری موجود در آمریکا به اندازه پناهجویانی است که در یک شهرک لبنان زندگی می کنند.

الجسر خاطر نشان کرد که بخشی از پناهجویان سوری از طریق دریا اقدام به خروج از لبنان به سمت ترکیه و از آنجا به سمت اروپا می کنند که این مساله ذهن کشورهای اروپایی را به خود مشغول کرده است. 

عضو مجلس لبنان سفر اخیر دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به لبنان را در همین چارچوب ارزیابی کرد و گفت: اروپایی ها کم کم پی به اهمیت بحران پناهجویان برده اند. 
وزیر اسبق دادگستری لبنان دردمندانه افزود: آنها مهمان نوازی لبنانی ها را تحسین می کنند اما هیچ کمکی در این جهت به لبنان نمی کنند. 

**جریان المستقبل و غیبت الحریری 
گفت و گو با مسئولان حزب جریان المستقبل را نمی توان بدون اشاره به اوضاع داخلی این حزب خاتمه داد. 

در پشت پرده سیاست و در محافل رسانه ای و مردمی لبنان حرف و حدیث های زیادی راجب بحران های داخلی جریان المستقبل مانند مالی و جایگاه مردمی آن مطرح است. 

این بحران ها ریشه در عامل های زیادی دارد که غیبت سعد الحریری رییس حزب جریان المستقبل و نبود وی در لبنان یکی از مهمترین آنها است. 

سعدالحریری بیش از سه سال است که از لبنان خارج شده و در پاریس و یا ریاض اقامت دارد.

اگرچه سمیر الجسر منکر تاثیر منفی غیبت سعد الحریری نیست اما وی این مساله را موجه دانست و گفت: سعد الحریری در لبنان در معرض تهدید جدی قرار داشت و سرویس های اطلاعاتی کشورهای غربی بارها در این زمینه به وی هشدار داده بودند. 


** تشکیل حلقه انسانی برای حفاظت از مسجد الاقصی
وزیر اسبق دادگستری لبنان تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به مسجد مبارک الاقصی را محکوم کرد اما درعین حال گفت که نباید تنها به محکوم کردن آن اکتفا کنیم.

وی تجاوزهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی را نشانه عجز و ناتوانی این رژیم دانست و گفت: در این زمینه فکری به ذهنم می رسد و آن اینکه تدبیری اندیشیده شود تا روزانه به طور منظم حدود 2 تا 3 هزار جوان مسلمان 13 تا 30 ساله از سرتاسر کشورهای اسلامی برای اقامه نماز در مسجد الاقصی از طریق اردن وارد فلسطین اشغالی شوند.

سمیر الجس افزود: حضور دائمی این جوانان در مسجد الاقصی می تواند به مثابه حلقه انسانی برای حمایت از مسجد الاقصی و قدس در مقابل تجاوزهای ادامه دار رژیم صهیونیستی باشد. 


** تبریک به ملت ایران
عضو حزب جریان المستقبل در پایان این گفت وگو، با تبریک به ملت ایران به خاطر توافق هسته ای ابراز امیدواری کرد که این توافق سرآغاز مرحله ای جدید مبتنی بر تفاهم با محیط پیرامونی و همسایگان و به ویژه کشورهای عربی و اسلامی باشد. 
برچسب ها: تدبیر24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها