تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۵۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
پایگاه خبری امید هسته ای در یادداشتی نوشت: توافق هسته ای با تمام موافقان و مخالفانی که داشت، بالاخره به ایستگاه آخر رسید.

تدبیر24 :هرچند که مخالفت ها بسیار بود و مخالفان جدی، اما با وجود این تعداد قابل توجهی از اقشار جامعه، نمایندگان مجلس و نخبگان دانشگاهی هم موافق به ثمر رسیدن برجام بودند و نتیجه ی آن را برای آینده کشور مفید وضروری می دانستد. در زیر به بازخوانی نظر تعدادی از موافقان اجرایی شدن توافق هسته ای ودلایل موافقت آنها می پردازیم.
سید بهلول حسینی نماینده مردم میانه می گوید: به عنوان یک عنصر وفادار به نظام می گویم که برادران وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی برای این کار زحمات بسیاری کشیده اند. مذاکره، فرمول خاص خودش را دارد و بهترین نتیجه مذاکره خوب، مذاکره برد - برد است. به قول رئیس جمهور ما دو گل خورده و سه گل زده ایم و به عبارت رهبری یک نرمش قهرمانانه صورت گرفته است.
سیدبهلول حسینی در مورد اظهارات افراد مخالف برجام گفت: برخی آنچنان موضع گیری می کنند که انگار راه های کم هزینه دیگری هم وجود داشته، در حالی که اینگونه نیست. اگر آقایان راه حل دیگری دارند، ارائه دهند. حسینی ادامه می دهد: ما نماینده اکثریت ملت هستیم و باید نظر آنان را لحاظ کنیم که به دنبال تنش زدایی هستند. مردم ما رفتارهای طرف مقابل را رصد می کنند و هرگاه لازم باشد حاضر به مقاومت بیشتر در قبال زیاده خواهی خواهند بود.
عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز در این زمینه اظهار داشت: برجام مسئله کوچکی نیست و هنگامی که صحبت از مذاکره به میان می آید، صحبت از دادن و ستاندن است. بماند که تیم مذاکره کننده هسته ای در برابر 6 ابرقدرت بین المللی و پای میز مذاکره از دستاوردهای هسته ای کشورمان دفاع کرده و بزرگترین موفقیت ها را برای کشور به ارمغان آورد. او همچنین ضمن انتقاد از نحوه برخوردبرخی با مذاکره کنندگان تصریح کرد: درحالی که در روزهای پایان کار مجلس نهم قرار داریم و نمایندگان باید از شأن مجلس دفاع کنند، متاسفانه برخی این کار را انجام نمی دهند. باید از مخالفان پرسید مگر کدام خط قرمز نظام در برجام عبور شده که با آن مخالفید؟ کسی حق نفوذ به این کشور را نخواهد یافت زیرا ملت ایران هوشیار هستند و ما هم در کنار آن ها سرباز ولایت هستیم.
از نظرات نمایندگان موافق مجلس که بگذریم، اساتید دانشگاه ها هم درمورد موافقتشان با برجام دلایل شنیدنی ای دارند. به طور مثال حسین سلیمی، رییس دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این موضوع که مذاکرات هسته ای کنش و گفتاری جدیدی را در سیاست خارجی ایران ایجاد کرده است گفت: ارائه سخنی که باعث بازنمایی ایران در ذهنیت طرف مقابل می شود گشایش ها و موفقیت های متفاوتی را برای ایران به وجود آورد. در اهداف و جهت گیری های دولتمردان در سیاست خارجی تفاوت چندانی ایجاد نشده است بلکه کنش گفتاری متفاوتی ایجاد شده است. به عنوان کسی که 20 سال است مباحث تاریخ جهان را تدریس می کنم مذاکرات هسته ای میان ایران و 1+5 را کم نظیر و منحصر به فرد در تاریخ روابط بین الملل می دانم. از زمانی که تاریخ روابط بین الملل مدرن شکل گرفته است مذاکرات مشابهی به این شکل برگزار نشده است. مذاکراتی که در آن قدرت های بزرگ زمان در یک سوی میز بدون جنگ و تحول خونین بنشینند و در سوی دیگر کشور ما قرار گیرد. این استاد دانشگاه در رابطه با موفقیت هایی که ایران از مذاکرات به دست آورده گفت: اگر راه حل های به دست آمده در مذاکرات هسته ای را با راه حل هایی که در بیانیه تهران با حضور روسای جمهور کشوهای برزیل و ترکیه به دست آمد مقایسه کنیم می بینیم که تا چه اندازه در برنامه هسته ای مان در راه حل ها جلو رفته ایم.
قاسم افتخاری از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران هم ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: اگر از من بپرسند می گویم ما هر چیز که از مذاکرات می خواستیم به دست آوردیم و در مقابل هیچ چیز نداده ایم. دیپلمات های ما مسأله هسته ای ایران را به نحوی حل کرده اند که طرف مقابل حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخت. این به رسمیت شناختن پیامدهای حقوقی بسیاری برای ما به همراه دارد. در درجه اول باعث سست شدن و باطل شدن آن شش قطعنامه شورای امنیت شده است. زیرا در هر شش قطعنامه شورای امنیت از ما خواسته بود که غنی سازی نداشته باشید. او همچنین افزود: بر اساس این تفاهم همه تحریم هایی که برضد ایران به دلیل غنی سازی اورانیوم اعمال شده بود، برداشته می شود؛ زیرا این تحریم ها پیامد مصوبات شورای امنیت است و غربی ها با بیان این که ما مصوبات شورای امنیت را اجرا می کنیم این تحریم ها را اعمال کردند.
همچنین مجتبی مقصودی عضو هیات علمی دانشگاه آزاداسلامی در این رابطه گفت: گسترش حس امیدواری و نشاط در جامعه ایران و ایجاد آرامش در وضعیت عمومی جامعه و برداشته شدن کابوس جنگ از سر کشور و تحریم ها مهم ترین اثری است که مذاکرات هسته ای تا کنون داشته است.
جدا از این ها، شهروندانی هم که در طی همه ی این سا ل ها اخبار مذاکرات هسته ای را دنبال می کردند و حالا با اتمام مذاکرات در انتظار رویت نتایج آن هستند، در مورد موافقت با برجام وامید هایی که به آن بسته اند نظراتی دارند.
مریم تقی زاده که کارمند است در مورد اینکه آیا نسبت به توافق هسته ای نظر مثبتی دارد یا خیر واینکه آیا به نظر او این توافق تاثیر محسوسی در زندگی اش دارد می گوید: من یکی از کسانی هستم که فکر می کنم این توافق جنبه های مثبت زیادی داشته. برای مثال با رفع تحریم ها ما می توانیم نفت بیشتری را صادر کنیم و این خود باعث می شود تا از نظر اقتصادی سطح بالا تر ی پیدا کنیم، در عین حالی که مهم ترین دستاوردهای صنعت مهم هسته ای در کشور نیز حفظ شده است و آینده آن هم روشن می نماید.
صبوری که در یکی از پاساژ های تهران مغازه تعمیرات و فروش نرم افزار ولوازم کامپیوتر دارد، علت موافق بودنش با برجام را در این می داند که بعد از اجرایی شدن توافقات، دسترسی به قطعات کامپیوتر و نرم افزار ها بیشتر و راحت تر می شود و دیگر لازم نیست که این ابزار را از واسطه ها وبا قیمت ها ی گزاف تهیه کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها