تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۶۰۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸
باید دید در سال جدید و با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان، قوای سه‌گانه بویژه دو قوه مجریه و مقننه تا چه اندازه به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی روی خواهند آورد. «اقتصاد» نقطه قوت و فصل مشترک تأکیدات مسئولان بلندپایه کشور در دو هفته گذشته از سال جدید بوده و با توجه به نامگذاری امسال، در هفته‌ها و ماه‌های آتی نیز از این دست تاکیدات بیشتر خواهد شد.


تدبیر24  : در این میان، «اقتصاد مقاومتی» نقشی پررنگ‌تر ایفا می‌کند؛ چه اینکه تأکیدات سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در این رابطه و بویژه پس از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مؤید اهمیت این موضوع در سیستم اداره جمهوری اسلامی ایران در این سال‌ها و سال‌های بعد است.

در همین راستا، مقام معظم رهبری شعار «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» را برای نامگذاری سال 1395 انتخاب کردند. ایشان در پیام نوروزی خود فرمودند: «آنچه که من به عنوان شعارِ امسال انتخاب می‌کنم، عبارت است از «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل». این، راه و جاده مستقیم و روشنی است به سمت آن چیزی که به آن احتیاج داریم. البته توقع نداریم که این اقدام و عمل، در ظرف یک‌ سال همه مشکلات را حل کند؛ اما مطمئنیم که اگر چنانچه اقدام و عمل به صورت برنامه‌ریزی شده و درست انجام بگیرد، ما در پایان این سال آثار و نشانه‌های آن را مشاهده خواهیم کرد. از همه کسانی که در این راه تلاش کردند و تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.»

پس از آن بود که فعالان سیاسی، اقتصادی، مسئولان و نمایندگان مجلس دیدگاه‌های خود درباره این نامگذاری را مطرح کردند. در این راستا، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «آستان» درباره چرایی این نامگذاری و ضرورت‌های عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سخن گفتند.

اقتصاد مقاومتي با استفاده از ظرفيت‌هاي مردمي محقق مي‌شود

یک عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي تحقق اقتصاد مقاومتی را در گرو استفاده از ظرفیت‌های مردمی دانست.

جعفر قادري در گفت‌وگو با «آستان» با اشاره به نامگذاري سال ٩٥ به نام سال «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبري گفت: مهمترین مؤلفه‌هاي اقتصاد مقاومتي، اقتصاد دانش‌بنيان، اقتصاد غير وابسته به نفت و اقتصاد مردمي است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتي اقتصادي مبتني بر ظرفيت‌هاي مردمي و همچنين پتانسيل‌هاي كشور و موقعيت‌هاي سوق‌الجيشي است.

قادري یادآور شد: ما بايد با اقدامات به موقع و سنجيده، انگيزه‌هاي مردمي را به كار بگيريم زيرا نخستين مؤلفه در تحقق اقتصاد مقاومتي اقدامات مردمي است.

اين عضو كميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان كرد: بايد توجه داشته باشيم كه در بخش دولتي، اقتصاد راندمان مثبتي ندارد و ما در صورتي مي‌توانيم در اقتصاد كشور شاهد تحول باشيم كه اقتصاد را از حالت انحصاري خارج كنيم و به سمت اقتصاد مردمي پيش برويم.

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی که مورد اشاره مقام معظم رهبری نیز بوده است، باید سرلوحه کار برنامه ششم توسعه قرار گیرد.

اقتصاد مقاومتی، سرلوحه برنامه توسعه کشور باشد

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه 95 نیز با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی باید سرلوحه کار برنامه ششم قرار گیرد ، گفت: قطعا مجلس دهم باید بر مبنای اقتصاد مقاومتی به انجام وظایف قانونگذاری اش به خصوص در موضوع برنامه ششم بپردازد.

امیر خجسته با بیان اینکه بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری اهتمام ویژه ای برای اچرایی شدن آن از سوی مسئولان دیده نشده است گفت: بهترین موقعیت برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در زمان تحریم‌ها بود که می توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم که این کار صورت نگرفت. آن هم در شرایطی که ملت ایران در دوران جنگ ثابت کردند که می‌توانند غیرممکن را به ممکن تبدیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی تنها راه نجات کشور از مشکلات اقتصادی گفت: در صورت اجرایی و عملیاتی نشدن اقتصاد مقاومتی با مشکلاتی همچون صادرات بی رویه مواجه خواهیم شد از این رو باید با پرورش نخبگان برای نقش آفرینی در اقتصاد مقاومتی زمینه اجرایی شدن سیاست‌های کلی را فراهم کنیم چون برای نجات کشور چاره ای جز اجرای اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

انتظار نداریم اقتصاد کشور يک‌ساله مقاوم شود

همچنین، یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت حوزه اقتصاد در حل مشکلات اساسی کشور، به قوا مجریه و مقننه توصیه کرد که در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی حرکت کنند.

غلامعلي جعفرزاده ايمن‌آبادي به «آستان» گفت: نامگذاري امسال توسط رهبري ابتدا تاکيد ايشان بر مقاوم کردن اقتصاد را در بردارد تا مشکلات کشور حل شوند و در مقابل تهديدات دشمن با برنامه منسجم اقتصادي برخورد کنيم.

وي با بيان اينکه "با اقتصادي پويا مشکلات اصلي کشور حل مي‌شوند"، تصريح کرد: مطالبات اصلي مردم در حال حاضر خروج از رکود، حل مشکل بيکاري، گراني و کاهش تورم است. آنها کشور را صادرات‌محور مي‌خواهند و همه اينها با اقتصاد مقاومتي در دسترس خواهد بود.

نماينده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: البته نبايد انتظار داشت اقتصاد کشور يک‌ساله مقاوم شود اما اين اعتقاد بايد در ميان مسئولان و مردم وجود داشته باشد که نبايد به دنيال برنامه‌اي جز اقتصاد مقاومتي بود.

جعفرزاده همچنين اظهار کرد: مجلس بايد توجه داشته باشد طرح‌ها و لوايحي خارج از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي به تصويب نرساند در عين حال دولت بايد در بخش عملي و اجرايي در راستاي همين سياست‌ها گام برداشته و همه دستگاه‌ها بايد روي ريل اقتصاد مقاومتي حرکت کنند که تا قسمت دوم نام اين نانگذاری يعني «اقدام و عمل» نيز تحقق يابد.

حمايت از توليد مهمترين مؤلفه در رونق اقتصادی است

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مجلس نیز با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی که در ابتدای سال جدید مطرح کردند و بر همین اساس شعار «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» انتخاب شد، حمایت از تولید داخلی را در این راستا «مهم» دانست.

غلامرضا كاتب حمايت از توليد را مهمترين مؤلفه در رونق اقتصاد کشور برشمرد و گفت: تنها راه عملياتي كردن شعار سال اين است كه همه مسئولان نظام، چه دولتي‌ها و چه مجلسي‌ها، مسائل اقتصادي را از منظر ملي نگاه كنند.

وي با بيان اينكه "بخشي‌نگری به اقتصاد كشور باید كنار گذاشته شود"، اظهار کرد: بدنه اقتصادي كشور در درون دولت بايد هماهنگي خوبي داشته باشد كه نگاه اقتصاد مقاومتي در درون كشور شكل گيرد.

كاتب با تاكيد بر لزوم حمایت از سرمايه‌گذاري در كشور، گفت: حمايت از سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي در كشور باعث رونق اقتصادي مي‌شود.

وي تصريح كرد: براي تحقق اقتصاد مقاومتي بايد سعي كنيم توليد داخل را در بخش‌هاي صنعت و كشاورزي تقويت كنيم.

سخنگوي كميسيون برنامه و بودجه مهمترين مؤلفه در رونق اقتصاد را حمايت از توليد عنوان و خاطرنشان كرد: حمايت از توليد با جلوگيري از واردات، ارايه یارانه و تسهيلات ارزان‌قيمت به بخش‌هاي صنعت و كشاورزي محقق مي‌شود.

اقتصاد مقاومتي راه نجات ماست

در همین راستا، سخنگوي کميسيون حقوقي مجلس شوراي اسلامي با تاکيد بر اينکه "اقتصاد مقاومتي تنها راه نجات ماست"، در گفت‌وگو با «آستان» تاکید کرد: «دولت بايد شعار را کنار گذاشته و براي حل مشکلات اقتصادي اقدامات عملي انجام دهد».

محمدعلي اسفناني با اشاره به نامگذاري سال 95 به نام «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» گفت: همانطور که پيش‌بيني مي‌شد، همچون سال‌هاي گذشته، رهبر انقلاب تاکيد فراواني بر بحث اقتصاد و بخصوص اقتصاد مقاومتي دارند.

وي ادامه داد: مسئولان اغلب با نامگذاري سال‌هاي گذشته به دادن شعار و برگزاري همايش و زدن چند بنر اکتفا مي‌کردند که به نظر مي‌رسد رهبري با استفاده از دو قيد «اقدام» و «عمل» مي‌خواهند تمامي شعارها عملياتي و اجرايي شوند.

اسفناني با بيان اينکه اقتصاد مقاومتي راه نجات ماست، تصريح کرد: دولت بايد خيلي جدي به بحث اقتصاد بها دهد و چشم اميد مسئولان بايد به توان داخلي کشور باشد. نبايد توقع داشت افرادي از خارج کشور براي ما دلسوزي کنند چرا که اينگونه به نتيجه نميرسيم و اگر قائل به اين هستيم که بايد روي پاي خود بايستيم پس بايد به نيروها و منابع داخلي خود نيز اکتفا کنيم.

نماينده فريدن و فريدون‌شهر در مجلس خاطر نشان کرد: نامگذاري امسال به نام اقدام و عمل به اين معناست که تاکنون فقط شعار داده شده و دولت‌ها بعضا دچار شعارزدگي و آمارزدگي در حوزه اقتصاد شده اند که بيشتر به دليل مقابله با دولت‌هاي گذشته است.

سخنگوي کميسيون حقوقي و قضايي مجلس يادآور شد: در صورتي که اقدام عملي در جهت بهبود وضعيت اقصاد و معيشت کشور برداشته نشود، مشکلات اقتصادي پابرجا مي‌ماند.

حال باید دید در سال جدید و با توجه به تاکیدات رهبری و دیگر مسئولان، قوای سه‌گانه بویژه دو قوه مجریه و مقننه تا چه اندازه به اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی روی خواهند آورد.

منبع: آستان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها