تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۶۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
تدبیر24 :وزیر خارجه ایران كه نخستین‌روز از سفر اروپایی خود را در لهستان سپری كرد، روز گذشته به فنلاند رسید. او در ورشو با نخست‌وزیر، وزیر خارجه، رئیس امنیت ملی و معاون‌اول نخست‌وزیر دیدار و گفت‌وگو و در همایش اقتصادی ایران و لهستان در دانشگاه ورشو سخنرانی كرد. هیأت اقتصادی همراه او نیز سه یادداشت تفاهم درزمینه‌ گسترش همكار‌ی‌های اقتصادی با لهستانی‌ها امضا كردند. ظریف و همراهانش دیروز در دومین گام از این سفر وارد فنلاند شدند. وزیر امور خارجه كشورمان كه در این سفر با رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و رئیس مجلس فنلاند دیدار داشت در همان بدو ورود این سفر را فرصتی برای بررسی امكان گفت‌وگو در منطقه دانست. او كه در فرودگاه هلسینکی سخن می‌گفت با اشاره به برنامه گفت‌وگوی سیاسی هلسینکی که اخیرا به ابتکار دولت فنلاند شروع شده است، گفت: «این نشست در جهت پیشنهادهایی است که قبلا جمهوری اسلامی ایران داشته است. از دهه ٦٠ به دبیرکل ملل متحد پیشنهاد گفت‌وگوی منطقه‌ای دادیم و نتیجه آن در بند هشت قطع‌نامه ٥٩٨ آمد. در دوران مسئولیت بنده در وزارت امور خارجه نیز چند بار در مقالاتی که در روزنامه‌های منطقه و نیویورک‌تایمز نوشتم، ضرورت ایجاد یک مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس را مطرح کردیم؛ بنابراین این نشست فرصت خوبی است برای اینکه این موضوع را بررسی کنیم». او در ادامه با اشاره به اینكه «گفت‌وگوهای سیاسی و روابط گسترده اقتصادی با فنلاند را با سفر هیأت فنلاندی به ایران که یکی از بزرگ‌ترین هیأت‌های اقتصادی در تاریخ روابط خارجی فنلاند بود، شروع کردیم»، گفت: «گفت‌وگوهای بسیار خوبی بین بخش خصوصی و فنلاند در تهران انجام شده و امروز هم هیأت بلندپایه بخش خصوصی به همراه بنده برای گفت‌وگو با طرف‌های خودشان به فنلاند آمدند که حتما گسترش همکاری‌های اقتصادی یکی از برنامه‌های ما در این سفر است». ظریف در نخستین برنامه کاری خود در پایتخت فنلاند، به نشست سیاسی هلسینکی رفت و درباره گفت‌وگوهای منطقه‌ای صحبت كرد. او در ادامه روز نیز با مارتی آهتیساری، رئیس‌جمهوری اسبق این کشور كه اکنون به عنوان دیپلمات میانجی سازمان ملل برای حل مناقشات بین‌المللی فعالیت می‌کند، دیدار و گفت‌وگو کرد.
آینده امیدبخش روابط اقتصادی
دیدار با تیمو سوئینی، وزیر خارجه فنلاند، نیز یكی دیگر از برنامه‌های ظریف بود. او كه آینده روابط اقتصادی دو كشور را امیدبخش دانست در ملاقات با همتای فنلاندی خود، مرحله پسابرجام را فراهم‌کننده زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور دانست.
این دو وزیر خارجه در این دیدار درباره روابط و همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، بانکی و پارلمانی گفت‌وگو و رایزنی کردند. ظریف در این ملاقات با اشاره به ترکیب و سطح هیأت اقتصادی همراه و همایش مشترک اقتصادی ایران و فنلاند که توسط اتاق‌های بازرگانی دو کشور برگزار شد، آینده روابط دو کشور را امیدبخش دانست.
وزیر خارجه فنلاند نیز به امكان گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف ازجمله ارتباطات و آموزش پرداخت.
ظریف و تیمو سوئینی بعد از این جلسه در یك نشست خبری مشترك شركت كردند و موضوع تعاملات بانكی ایران و نقش آمریكا در مسیر آن همچون بسیاری از نشست‌های خبری اخیر ظریف مورد توجه قرار گرفت. او در پاسخ به سؤالی درباره نگرانی‌های موجود دراین‌زمینه، گفت: «اقداماتی از سوی آمریکا برای تضمین جریمه‌نشدن بانک‌ها به دلیل روابط تجاری با ایران با توجه به رفع تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای صورت گرفته است اما به باور من، آمریکا باید قدم‌های بیشتری بردارد».
وی همچنین گفت: «دامنه اشتیاق برای برقراری ارتباط تجاری با ایران بسیار گسترده است. بسیاری از کشورها از کره جنوبی و ژاپن در آسیا تا کشورهای اروپایی قراردادهای زیادی با ایران امضا کرده‌اند. قراردادها در حوزه‌های گوناگون اقتصادی است و شامل ارتباط بانکی نیز می‌شود اما برخی بانک‌های اروپایی کماکان نگران هستند که در صورت برقراری روابط با ایران، از سوی ایالات متحده آمریکا با آنها برخورد شود».
دعوت روحانی از رئیس‌جمهور فنلاند
وی در پاسخ به خبرنگار دیگری كه درباره رعایت‌نشدن حقوق اقوام و اقلیت‌ها در ایران، سؤال پرسید، گفت: «من فکر می‌کنم شما جمله‌ای را گفتی و سؤالی نپرسیدی و البته حق داری که آنچه را می‌خواهی بگویی. برای دیدن وضعیت ایران به ارومیه و مهاباد بروید که امروز (روز سه‌شنبه) رئیس‌جمهوری ایران میهمان مردم کُرد و آذری بود و ببینید چگونه مردم از او استقبال کردند. قطعا در آنچه گفتی تجدیدنظر می‌کنی».
او همچنین نشست تجاری با حضور هیأت‌های دو طرف را فرصتی برای جامعه اقتصادی درزمینه‌های صادرات و واردات در حوزه‌های انرژی، معدن، فرهنگ، ICT و دیگر حوزه‌ها دانست و در ادامه از مسائل حقوق بشر و مشکلات برآمده از اسلام‌هراسی در اروپا به عنوان دیگر موارد مطرح در مذاکرات خود با مقامات فنلاندی یاد کرد. ظریف كه مذاکرات خود با وزیر امور خارجه فنلاند را در مجموع مثبت ارزیابی کرد، ابراز امیدواری كرد این مذاکرات در سفر همتای فنلاندی‌اش به تهران نیز ادامه یابد. ظریف در ادامه سفر خود به این كشور با خانم لوهلا، رئیس پارلمان فنلاند، ملاقات و دفتر یادبود این پارلمان را امضا كرد. پس از آن نیز با سائولی نینیستو، رئیس‌جمهوری فنلاند دیدار و دعوت رسمی حسن روحانی، رئیس‌جمهور كشورمان از او برای سفر به ایران را تقدیم كرد.
امنیت ما متکی بر مقاومت مردم ایران بود
وزیر امور خارجه همچنين شب گذشته در همایش اقتصادی فنلاند - ایران که توسط اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با همکاری اتاق بازرگانی فنلاند برگزار شد، گفت: « نیازی نیست من به شما بگویم چه فرصت‌هایی هست، وظیفه ما رفع موانع موجود از جمله در زمینه بانکی است. سرمایه‌گذاری در ایران و تجارت با ایران، ایمن، سودبخش و با چشم‌انداز و آینده روشن است». به گزارش ايلنا، ظریف با بیان اینکه قوت و قدرت ما از تعداد سلاح‌ها و تجهیزات ما نمی‌آید بلکه ناشی از مردم ماست، افزود: «امنیت ما بومی و متکی بر مقاومت و خلاقیت مردم ایران است. ملت ما در برابر تحریم مقاوم است و برای ابراز نظرات و انتقادات خود به‌جای سربریدن، در پای صندوق‌های رأی حاضر می‌شود و در بخش‌های اقتصادی فعال است. ما به بخش خصوصی خود اعتماد و اتکا می‌کنیم. ما به نسل جوان تحصیل‌کرده خود اتکا می‌کنیم. خوشحالم که صنایع دانش‌محور با مدیریت جوان‌ها در کشورم رو به گسترش است». وزیر امور خارجه با بیان اینکه ایران کشوری تواناست و بر موانع بانکی موجود نیز فائق می‌آید، گفت: «ایرانیان با قوت و عزم راسخ وارد حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری شده‌اند و این به‌نفع دنیا و همسایگان است. امنیت، اقتصاد، علم و تکنولوژی ما بومی بوده و این البته به معنای محروم‌کردن خود از زنجیره ارزش جهانی نیست، یا با هم برنده می‌شویم یا با هم می‌بازیم، مطمئنم همه ما آینده روشن و مثبت را انتخاب می‌کنیم».

برچسب ها: تدبیر24 ، ظریف
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها