تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 11
کد خبر: ۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
روز شنبه پس از اینکه به دانشگاه وارد شدم یکی از کارمندان انتظامات دستم را گرفت. وقتی پرسیدم چرا دستم را می‌گیرید مامور فوق با من درگیر شد. این درحالی ...
تدبیر24: نامه‌های مطالبه‌گرانه تعداد زیادی از دانشجویان برای تغییر فضای دانشگاه‌ها هنوز به دست وزیر علوم نرسیده و وجود موانعی در فضای آکادمیک کشور آنها را با احکام توبیخی و تنبیهی روبه‌رو کرده است. بعد از امضای هزار و پانصد نفر از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر برای برکناری رئیس این دانشگاه، شنبه چهارم آبان‌ماه انتظامات دانشکده پلی‌تکنیک با یکی از دانشجویان وارد مشاجره شد. این دانشجو به آرمان گفت: «بعد از انتشار مطالبه برکناری رئیس دانشگاه و مراسمی که گرفته بودیم من و یک نفر دیگر از دانشجوها از ورود به دانشگاه ممنوع شدیم. آن هم درحالی که از این موضوع اصلا خبر نداشتیم.» او توضیح می‌دهد: روز شنبه پس از اینکه به دانشگاه وارد شدم یکی از کارمندان انتظامات دستم را گرفت. وقتی پرسیدم چرا دستم را می‌گیرید مامور فوق با من درگیر شد. این درحالی بود که ضمن مشاهده همکاران ایشان و دانشجویان دیگر، بعدا انتظامات این موضوع را تکذیب کرد.» این دانشجوی امیرکبیر سپس شکایت خود را به وزارت علوم و به دادسرا برد. به گفته او در این شکایت آمده است: «طبق گفته مسئولان انتظامات و همچنین دبیر کمیته انضباطی، دستور ممنوعیت ورود بنده به دانشگاه توسط شخص دکتر علیرضا رهایی، ریاست دانشگاه امیرکبیر صادر شده است. این درحالی است که ورود به دانشگاه حق قانونی هر دانشجویی است.» دانشجویان امیرکبیر روز گذشته در انتقاد به این حرکت بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: در یک ماهی که از سال تحصیلی می‌گذرد، تغییری در رفتار مسئولان دانشگاه به‌خصوص کارمندان انتظامات دیده نشده و همان رویه پیشین به قوت خود باقی است. در این بیانیه همچنین به بی‌اطلاعی رئیس این دانشگاه از ممنوع‌الورودی دو دانشجو اشاره شده است.
علیرضا رهایی، همزمان با روی کارآمدن دولت محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر منصوب شد. او در مردادماه سال ۱۳۹۲ توسط دیوان عدالت اداری به جرم جلوگیری از ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یکی از دانشجویان و ممانعت از ثبت نام وی در مقطع دکتری به دو سال انفصال موقت از خدمات دولتی و جبران خسارت محکوم شد. اما کمی بعد سرپرست وزارت علوم وقت، جعفر توفیقی اعلام کرد که رهایی می‌تواند دوباره به دانشگاه برگردد و مشکلش در این رابطه حل شده است. یکی از دانشجویان امیرکبیر با اشاره به عملکرد رئیس این دانشگاه توضیح می‌دهد: آقای رهایی به‌صورت غیرقانونی تعدادی از دانشجوها را به دانشگاه ممنوع‌الورود و حکم اخراج و تعلیق برایشان صادر کرده است. ایشان قوانینی در آیین‌نامه‌ها جای داده‌اند که حتی با اساسنامه وزارت علوم هم تناقض دارد.» این دانشجوی ورودی سال 83 دانشگاه امیرکبیر که نخواست نامش گفته شود، با اشاره به غیرقانونی بودن برخی مصوبات ریاست این دانشگاه می‌افزاید: ایشان نشریات را تحت نظارت چند نهاد و شخص دیگر قرار داده است که هرکدام می‌توانند مستقلا درباره توقیف آنها تصمیم بگیرند. خود رئیس و دو معاون او قادر به تصمیم‌گیری شخصی برای نشریات هستند و این قدرت را دارند که هر‌زمان بخواهند نشریه‌ای را توقیف کنند. او به تعطیلی نهاد‌های دانشجویی در دانشگاه امیر کبیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: سال 90 شورای صنفی به دستور آقای رهایی منحل شد. اما نهایتا با فشار دانشجو‌ها توانستیم آن را برگردانیم. این دانشجو توضیح می‌دهد: آقای رهایی از طرف دفتر حقوقی دانشگاه از دانشجوها هم شکایت کرده است. بعد از برکناری رئیس دانشگاه علامه و برگزاری جشن شادی توسط دانشجویان این دانشگاه، دانشجویان دانشگاه‌های دیگر مطالبات خود را ابتدا از طریق توفیقی و سپس از فرجی‌دانا پیگیری می‌کنند.

200 تخلف رئیس دانشگاه علم و صنعت

در چند ماه گذشته نیز صداهای دانشجویی از دانشگاه‌های دیگری برای تغییر روسای دانشگاهها در رسانه‌ها منعکس شد. برای مثال حدود یک ماه گذشته نیز دانشجویان علم و صنعت نامه‌ای دربردارنده 200 تخلف حقوقی محمدسعید جبل‌عاملی، رئیس این دانشگاه به توفیقی فرستادند. یکی از دانشجویان این دانشگاه به آرمان می‌گوید: آقای جبل‌عاملی از سال 85 که به این دانشگاه وارد شد تخلفاتی انجام داده است که همه‌شان را در نامه‌ای به آقای توفیقی اعلام کرده‌ایم. برای مثال رعایت نکردن بندهای حقوقی کمیته انضباطی و اعمال حکم‌های سلیقه‌ای نسبت به دانشجویان و عمل کردن برخلاف آیین‌نامه‌های دانشجویی در انتخابات کانون‌های فرهنگی ازجمله تخلفات اوست.» این دانشجو به تفکیک کردن دختران و پسران از یکدیگر در انتخابات کانون‌های فرهنگی مثل کانون موسیقی و کتاب خبر می‌دهد که برخلاف کتاب آیین‌نامه دانشگاه‌ها انجام شده است. او همچنین می‌افزاید: سال 88 رئیس این دانشگاه آیین نامه شورای صنفی را تغییر می‌دهد و از آن زمان دانشجوهای عضو شورا از آن استعفا می‌دهند و شورا برای همیشه پلمب می‌شود. بعد از اینکه دانشجویان دانشگاه علامه با جمع‌آوری 400 امضا برای تغییر رئیس این دانشگاه به نتیجه رسیدند، دانشگاه‌های دیگر نیز راه آنها را انتخاب کرده اند. چنانچه یکشنبه ۵ آبان ۹۲ دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه نیز در محوطه تجمع این دانشگاه نسبت به مدیریت دانشگاه خود اعتراض کردند. این تجمع دومین تجمع دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه بود. پیش از این آنها در نامه‌ای با امضای 300 نفر درخواست برکناری رئیس این دانشگاه را به کمیسیون آموزشی مجلس و جعفر توفیقی فرستادند. همچنین یک هزار و صد نفر از دانشجویان دانشگاه یزد برای تغییر «میرمحمدی» رئیس این دانشگاه نامه ای خطاب به سرپرست وقت وزارت علوم فرستاده بودند که درنهایت یک ترم محرومیت از تحصیل را برای یکی از دانشجویان به دنبال آورد. به نظر می‌رسد به‌رغم تغییرات آغاز شده در دانشگاه‌ها هنوز موانعی بر سر راه شنیدن صدای دانشجویان وجود دارد که راه را برایشان پرهزینه کرده است.

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها