تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۶۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
بی بی سی نوشت: نوشته‌ای که زیر یک اوبلیسک در رم مخفی شده اطلاعات جدیدی درباره حکومت فاشیستی موسولینی و تصویری که دوست داشت از خود به آیندگان منتقل کند در اختیار ما می‌گذارد.
   تدبیر24:  این متن که به زبان لاتین روی کاغذ پوستی نوشته شده به همراه تعدادی سکه طلا زیر اوبلیسک موسولینی در مجموعه ورزشی "فورو ایتالیکو" در رم دفن شده و گزارشی ستایشگرانه از ظهور فاشیسم و کارهای برجسته موسولینی است که دو پژوهشگر ادبیات باستانی به وجودش پی برده‌اند.

این متن در سال ۱۹۳۲ هنگام ساخت این بنای ۳۰۰ تنی که نماد قدرت فاشیسم است در زیر آن دفن شد و در سال‌های پس از آن تقریبا به شکل کامل از خاطره‌ها پاک شد. ولی حالا بتینا ریتزجوسه و هَن لمرز برای اولین بار آن را به دقت ترجمه و بررسی کرده‌اند.

آن‌ها فکر می‌کنند که توانسته‌اند با بررسی سه منبع ناشناخته‌ای که در کتابخانه‌ها و آرشیو‌های رم پیدا کرده‌اند این متن را – که هنوز زیر این اوبلیسک دفن است – به شکلی دقیق بازتولید کنند.

دکتر ریتزجوسه که در دانشگاه گرونینگن کار می‌کند به بی‌بی‌سی گفت "مردمی که در آن دوره زندگی می‌کردند مخاطبان این متن نبودند. البته خود اوبلیسک برای مردم بسیار جذاب بود ولی هیچ گزارشی مبنی بر وجود این نوشته داده نشده بود. مخاطبانش انسان‌هایی در آینده بسیار دور بودند."

او می‌گوید فاشیست‌ها در آن زمان موفق شده بودند در تجسسات باستان‌شناسی خود به چیزهایی از امپراتوری روم دست پیدا کنند.

"فاشیست‌ها وقتی داشتند خرابه‌ها را می‌کندند، به فکر خلق گزارشی رسمی از اعمالشان برای آیندگان افتادند."

یک مدال هم به همراه این متن دفن شده که تصویر موسولینی در حالی که پوست شیر بر سر دارد روی آن نقش بسته.

این پژوهشگران می‌گویند که در دوران رونسانس قرار دادن مدال زیر این‌گونه اوبلیسک‌ها امری عادی بود. ولی به گفته آن‌ها کشف متنی طولانی و مفصل "بی‌نظیر" است.

چرا لاتین؟

به نظر دکتر ریتزجوسه نویسنده این متن می‌خواسته با استفاده از از زبانی باستانی امپراتوری روم را به ظهور فاشیسم پیوند بزند.

او همچنین می‌گوید فاشیست‌ها می‌خواستند لاتین را به عنوان زبان بین‌المللی فاشیسم تثبیت کنند: "این بخشی از فعالیت آن‌ها برای ایجاد یک انترناسیونال فاشیست با الگوبرداری از انترناسیونال کمونیست بود" که مروج کمونیسم در سطح جهان محسوب می‌شد.

او توضیح می‌دهد که "این اهداف به ثمر نرسید".

اما از آن‌جایی که تخریب اوبلیسک و نتیجتا سقوط فاشیسم مستلزم کشف این متن است، ما با نوعی وارونه‌گویی مواجه می‌شویم. دکتر ریتزجوسه می‌گوید فاشیست‌ها داشتند زوال و سقوط خود را تجسم می‌کردند.

اما او معتقد است که این سند به وظیفه اصلی خود که همان انتقال صدای فاشیسم به آیندگان است عمل کرده.

"این متن هنوز آن‌جا است و ما به آن دسترسی نداریم. تنها می‌توانیم آن را بررسی کنیم و روش‌هایی را که برای شکل دادن به اذهان عمومی استفاده می‌کند مطالعه کنیم. ما باید این متن را به مساله‌ای تبدیل کنیم که نیاز به پاسخ دارد، نه این‌که اجازه دهیم آزادانه پیامش را به گوش مردم برساند."

در این متن چه آمده؟

اورلیو جوزپه آماتوچی، استاد ادبیات باستانی، این ستایشنامه ۱۲۰۰ کلمه‌ای را در سه بخش نوشت.

بخش اول تاریخچه‌ای کلی از دستاوردهای فاشیستم و ظهور موسولینی است. دکتر لمرز، استاد دانشگاه هومبولت برلین و دانشگاه کاتولیک لون، می‌گوید تصویری که این نوشته از ایتالیا به دست می‌دهد کشوری است که در پایان جنگ جهانی اول در یک قدمی فاجعه قرار دارد، تا این‌که موسولینی از راه می‌رسد و با "بصیرت و عزم فوق انسانی خود این کشور را بازسازی می‌کند" و آن را نجات می‌دهد.

این نوشته نوعی ستایشنامه برای اعمال موسولینی است که در آن زمان کاملا بر ایتالیا مسلط بود
"موسولینی در این متن در قامت یک امپراتور جدید رومی، و در عین حال با استفاده از ادبیات قدسی، به عنوان منجی مردم ایتالیا به تصویر کشیده می‌شود."

بخش دوم به سازمان جوانان فاشیست (این اوبلیسک داشت در مقر آن ساخته می‌شد) و برنامه‌های مربوط به جوانان می‌پردازد.

بخش سوم هم به ساخت فورو ایتالیکو که در آن زمان با عنوان "فورو موسولینی" شناخته می‌شد و نصب اوبلیسک مربوط است.

برچسب ها: تدبیر24 ، موسیلینی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها