تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
کد خبر: ۷۲۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۳
همایش تفکر خلاق‌،‌ سرمایه‌گذاری و توسعه
حسن غفوری فرد گفت: مهم‌ترین اتفاق در این سال‌ها توافق هسته‌ای بوده است که ایران توانست با 5 ابرقدرت جهان بر سر یک مذاکره بنشیند و بزرگ‌ترین توافق قرن را عملی کند.
صبح امروز همایش تفکر خلاق‌،‌ سرمایه‌گذاری و توسعه در جزیره کیش برگزار شد.

رئیس هیات نظارت  و بازرسی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این همایش در ابتدا به نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام به حق به عنوان سردار سازندگی در بین مردم معروف شده است.

حسن غفوری‌فرد ادامه داد: ایشان چه در زمانی که ریاست دولت را بر عهده داشتند و چه در زمانی که به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول بودند، خدمات ارزنده‌ای انجام دادند و امروز توسعه کشور و احداث بسیاری از زیرساخت‌ها را مدیون ایشان هستیم.

وی سپس به تحولات بین‌المللی در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: رویدادهای ژئوپلتیکی که در دنیا و خصوصا خاورمیانه اتفاق افتاده باعث به وجود آمدن تبعات سیاسی اجتماعی و علمی فراوانی شده است که یکی از این تحولات بحران‌های زیست محیطی است. آب شدن یخ‌های قطبی و آلودگی شهرها و گازهای گلخانه‌ای سبب شده که بر روی زندگی مردم تاثیراتی بگذارد به طوری که بنا بر آمار سازمان محیط زیست در شهر تهران سال گذشته فقط 9 روز هوای پاک وجود داشته است که این امر امروز در حال تسری به دیگر شهرها همچون کرج و مشهد است.

غفوری‌فرد ادامه داد: در بحث انرژی نیز با توجه به وجود منابع غنی که در خاورمیانه و شمال آفریقا وجود دارد اتفاقات سیاسی و اجتماعی منحصر به فردی در چند سال اخیر افتاده است که مهم‌ترین آن بهار عربی بوده است. این انقلاب‌ها سبب شده که در کشورهایی همچون مصر، تونس، تحولات عمیقی به وجود آید و لایه‌های اقتصادی آنها تغییر کند.

وی تصریح کرد: اما مهم‌ترین اتفاق در این سال‌ها توافق هسته‌ای بوده است که ایران توانست با 5 ابرقدرت جهان بر سر یک مذاکره بنشیند و بزرگ‌ترین توافق قرن را عملی کند. همین توافق هسته‌ای بود که امروز باعث شده رکورد برگزاری کنفرانس های سرمایه‌گذاری و همایش‌های بین المللی در کشور شکسته شود و این نشان می‌دهد که جهان، ایران را پذیرفته است و چاره‌ای به جز همکاری با ایران ندارد. البته اینکه آیا طرف‌های مذاکره کننده با کشور ما به تمام تعهداتشان عمل کرده‌‌اند بحث دیگری بود.

غفوری‌فرد گفت: بنا بر آمار بانک جهانی و سازمان بین المللی پول در هیچ زمانی فاصله کشورهای غنی و فقیر به این اندازه نبوده است و امروز دو قطبی وحشتناکی در دنیا به وجود آمده و هر لحظه امکان انفجار بزرگی وجود دارد.

وی با تشریح دلایل ایجاد این فاصله گفت: شاید مهم‌ترین علت به وجود آمدن این فاصله اهمیت دادن کشورهای توسعه یافته به تحقیقات و پژوهش است که نشان از جایگاه بالای پژوهش در اقتصاد امروز دارد.

وی ادامه داد: کشورهای دیگر نیز این موضوع را درک کرده‌اند به طوری که دولت جدید مصر نیز تحت تاثیر بهار عربی امروز اقتصاد دانش بنیان را مبنای کار خود قرار داده و یا کشور لیبی دچار اغتشاشات داخلی است و دولت موقتی دارد باز هم بودجه‌ای برای پژوهش و اقتصاد مبنی بر دانش‌بنیان اختصاص داده است. همین امر نشان دهنده این است که ما نیز راهی به جز تکیه بر علم نداریم و باید از اقتصاد نفتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان برویم.


دبیر همایش تفکر خلاق بیان کرد:

دولت نباید در جزئیات اقتصاد دخالت داشته باشد/ برای دستیابی به رشد صنعتی به خلاقیت نیاز داریم


در همایش تفکر خلاق، سرمایه‌گذاری و توسعه دبیر این همایش با بیان اهمیت نقش پژوهشگران در آینده اقتصاد جهان گفت: امروز دانشمندان عرصه اقتصاد، تبیین کننده وضعیت آینده جهان هستند و سرمایه‌گذاران نیز به تبع آنها حرکت خود را انجام می‌دهند.

محمودزاده تصریح کرد: امروز ما برای توسعه کشور نیاز داریم که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و خارجی از ریسک‌پذیری بیشتری برخوردار شوند.

وی با اشاره به اهمیت اصل 44 قانون اساسی گفت: باید ساختار اجرایی کردن اصل 44 به شیوه‌ای باشد که در واگذاری صنایع به بخش خصوصی رد پایی از افراد وابسته به سازمان‌های دولتی وجود نداشته باشد.

محمودزاده با اشاره به اهمیت خلاقیت در اقتصاد کشور گفت: به کار گیری ایده‌های جدید و ابتکارات نو در ساختارهای تولیدی و صنعتی باعث تقویت اقتصادی می‌شود و اگر می‌خواهیم رشد صنعتی کشور به بیش از 4 درصد برسد باید از خلاقیت بیشتری استفاده کنیم. امروز ما جزو 10 کشور غنی در حوزه منابع فسیلی جهان هستیم و بایستی برای بهره‌وری بالا از این حوزه از بخش خصوصی داخلی و خارجی استفاده کنیم زیرا این بخش‌ها برای توجیه‌پذیر بودن فعالیت اقتصادی خود با انجام پژوهش و تحقیقات سعی می‌کنند که با حداقل هزینه بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز با این که دولت از دخالت مستقیم در جزئیات امور اقتصادی منع شده است اما هنوز شاهد حضور سازمان‌ها و نهادهای دولتی در بازار هستیم.

محمودزاده در پایان تصریح کرد: توسعه در ایران تنها در شرایطی می‌تواند رخ بدهد که زیرساخت‌های اقتصادی وجود داشته باشد و پژوهشگران با ایفای نقش مستقیم برای تاثیرگذاری این زیرساخت‌ها نقش‌های مدیریتی پایداری را ایفا کنند.



برچسب ها: هاشمی ، همایش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها