تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۷۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹
یک متخصص پوست و مو گفت: بیماری سالک یا لیشمانیوز یک بیماری انگلی است و عامل آن یک انگل تک‌یاخته‌ای به نام لیشمانیا است.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، دکتر رضا یعقوبی گفت: این عامل از طریق پشه‌ای خاکی، بیماری سالک را به دیگر افراد منتقل می‌کند.
وی ادامه داد: این پشه خاکی با گزش حیوانات عاملی برای انتقال بیماری سالک به سایر افراد و حیوانات است و موجب شیوع آن می‌شود.
یعقوبی گفت: انگل لیشمانیا در جریان تغذیه پشه و با نیش زدن سگ، روباه و یا دیگر حیوانات آلوده، وارد روده پشه می‌شود و به مدت 14 روز در بدن پشه می‌ماند و در صورتی که شخص سالم را نیش بزند بیماری به شخص منتقل می‌شود.
وی درباره زمان گزش پشه‌های خاکی در طول سال توضیح داد: گزش در فصل بهار و تابستان صورت می‌گیرد؛ پس از سالک پس از نیش خوردن از پشه خاکی آلوده و وارد شدن انگل سالک به بدن فرد، ‌مدت 2 هفته یا یک ماه و گاهی بیشتر طول می‌کشد تا علایم این بیماری در شخص مبتلا ظاهر ‌شوند. به این دوره، دوره کمون یا نهفته بیماری گفته می‌شود.
این متخصص پوست و مو یادآور شد: پس از مدتی که فرد توسط پشه خاکی مورد گزش قرار گرفت بر روی پوست وی حالت قرمز رنگی ظاهر می‌شود. جای نیش در ابتدا به اندازه یک دانه ماش است و سپس بزرگ‌تر خواهد شد؛ این بیماری در ابتدا به صورت یک جوش ساده است و سپس نمای زخم به خود می‌گیرد.
یعقوبی اظهار کرد: قسمت‌های صورت، پشت دست و کمر و محل‌های بازی که در معرض گزش هستند، بیشتر مورد گزیدگی قرار می‌گیرند.
وی درباره علت نامیده شدن این بیماری به "سالک" گفت: بهبود یافتن زخم سالک به طور طبیعی و توسط سیستم ایمنی بدن، یک سال طول می‌کشد و به این دلیل بوده است که از گذشته، بیماری لیشمانیوز به سالک معروف شده است.
این متخصص پوست و مو افزود: پس بهبود طبیعی این بیماری، جوشگاه‌ یا اسکاری بر جای می‌ماند، همچنین در صورت درمان زخم نیز ممکن است جوشگاه باقی بماند.
یعقوبی توصیه کرد: افراد بهداشت محیط خود را رعایت کنند و از حضور در مکان‌هایی که این پشه در آنجا بیشتر است دوری کنند، پشه‌های خاکی بیشتر در ساختمان‌های قدیمی و لابه لای دیوارها مخفی می‌شوند و شب‌ها آغاز به فعالیت و نیش زدن می‌کنند.
وی عنوان کرد: درمان بیماری سالک به صورت موضعی و تزریقی صورت می‌گیرد. در درمان تزریقی، آمپول گلوکانتیم و هفته‌ای یک بار در داخل زخم و همچنین به صورت روزانه در داخل عضله تزریق می‌شود.
این متخصص پوست و مو ادامه داد: در صورتی که زخم سالک کوچک باشد با جراحی برداشته می‌شود. استفاده از داروهای ضدقارچی نیز از دیگر درمان‌های بیماری سالک است.
یعقوبی افزود: بیماری سالک یک بیماری بومی است که شدت، شیوع و فراوانی آن به اکوسیستم هر منطقه بستگی دارد و میزان بارندگی، آلودگی‌های محیطی و نظافت اجتماعی نیز بر روی اشاعه این بیماری موثر است.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها