تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
کد خبر: ۷۳۸۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
نوروز امسال رنگ و بوی انتخاباتی داشت. با وجود چهار روز تعطیلات رسمی اما ثبت‌نام کاندیداهای شوراهای شهر و روستا تا ششم فروردین ادامه داشت؛ همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم که امسال قرار است پایان اردیبهشت برگزار شود باعث شد آغازین روزهای سال ۹۶، روزهای کاملاً انتخاباتی باشد.
تدبیر24 »روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: با نگاهی به کاندیداهای احتمالی و رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری امسال تا اینجای کار و پیش از ثبت‌نام و تأیید صلاحیت‌ها می‌توان انتخاباتی سه‌قطبی را محتمل دانست.

ضد و نقیض‌های احمدی‌نژاد

احمدی‌نژادی‌ها همه پشت بقایی جمع شده و با تیم رسانه‌ای دولت نهم و دهم به یاری او شتافته‌اند. محمود احمدی‌نژاد که مهرماه سال گذشته از حضور در انتخابات نهی شد و در آخرین روز بهمن ۹۵ با صدور اطلاعیه‌ای رسماً اعلام کرد که از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده و نخواهد کرد هم تغییر موضع داد.

احمدی‌نژاد که در روزهای اسفند در کنار اسفندیار رحیم‌مشایی و حمید بقایی حضور پررنگی داشت، تقریباً یک ماه پس از صدور اطلاعیه پیشین، حمید بقایی را فردی صالح، مؤمن، انقلابی، مردمی، پاک، کارآمد و دلسوز ملت معرفی کرد و حضور او را خروج از دوقطبی انحصاری دو جناح سابقه‌دار در حاکمیت دانست.

او همچنین دلیل صدور اطلاعیه بهمن را اعمال فشار برخی برای حمایت از کاندیداهای موردنظرشان اعلام و تأکید کرد این اطلاعیه مربوط به پیش از اعلام کاندیداتوری حمید بقایی است. پس از این اعلام حمایت رسمی هم احمدی‌نژاد در استان خوزستان در جمع مردم سخنرانی پرحاشیه انتخاباتی داشت. تیم بقایی و احمدی‌نژاد همچنین در روزهای تعطیلات یا مشغول پاسخگویی به آنچه خودشان «سؤالات مردمی» می‌نامند، بودند یا مصاحبه‌های سیاسیون در مورد تیمشان را جواب می‌دادند.

«جمنا»ی ۱۴ نفره

گروه دیگری که آخرین روزهای سال را با مشغله انتخاباتی سپری کرد «جمنا» بود. آنها از میان لیست ۲۱ نفره‌ای که بعد از مجمع سه هزار نفری معرفی شدند، فهرستی ۱۴ نفره از کاندیداهای مورد حمایتشان را منتشر کردند. مهرداد بذرپاش، سعید جلیلی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، محمد خوش‌چهره، محسن رضایی، سیدابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، محمدمهدی زاهدی، سیدعزت‌الله ضرغامی، پرویز فتاح، رستم قاسمی، محمدباقر قالیباف، مصطفی میرسلیم و علی نیکزاد ۱۴ منتخب «جمنا» هستند. البته قرار است شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی اسامی را به مجمع ملی دوم جبهه که ۱۷ فروردین برگزار می‌شود ارائه کرده و از میان آنها پنج نفر مجدداً انتخاب شوند.

روحانی گزینه قطعی اصلاح‌طلبان

به نظر می‌رسد انتخابات پیش رو، انتخاباتی ساده برای اصلاح‌طلبان باشد. البته این تنها در مورد حمایت از حسن روحانی برای انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری است، چراکه آنها هنوز در مورد حضور کاندیدای پوششی به نتیجه قطعی و نهایی نرسیده‌اند.

عده‌ای معتقدند حضور یک کاندیدای پوششی در کنار روحانی نیاز است. همان‌طور که محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید گفته است: «اگر بنا بر مناظره باشد، در صورت تعدد نامزدهای اصولگرایان، نامزد احتیاطی می‌تواند کمک کار روحانی باشد و بعضی سوال‌ها که جناح رقیب مطرح می‌کنند را آنها پاسخ دهد و به‌نوعی کار بین او و روحانی تقسیم شود.»

از سوی دیگر برخی همچون غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران هم حضور نامزد پوششی را منوط به نظر شخص حسن روحانی می‌داند و گفته است: «به‌نظر من روحانی باید تشخیص دهد که آیا به وجود این شخص احتیاج دارد یا خیر؛ اگر او احساس کند که لازم نیست، لزومی بر این کار وجود ندارد.» علاوه‌بر این موضع‌گیری‌ها برخی اصلاح‌طلبان هم معتقدند که روحانی اساساً نیاز به کاندیدای کمکی ندارد.

محمدرضا خاتمی، عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی از این گروه است. خاتمی معتقد است: «اینکه یک نفر یا ۱۰ نفر جلوی آدم باشد فرق نمی‌کند باید حرف برای گفتن وجود داشته باشد و روحانی نشان داده که یک‌تنه از پس همه اصولگرایان برمی‌آید.» سیاسیون تعطیلاتی کاملا انتخاباتی را از سر گذرانده‌اند و باید تا ۲۲ فروردین که روز شروع ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری است به جمع‌بندی برسند و بعد از آن هم منتظر مرحله بعدی یعنی تأیید یا رد صلاحیت‌ها باشند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها