تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۷۷۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
تحلیل شکوری‌راد و الویری از مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری
ما هنوز نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که با سونامی رای برای روحانی مواجه خواهیم شد یا اینکه این رقابت به دور دوم خواهد کشید. تمام تلاش رییسی و قالیباف این است که انتخابات را به دور دوم بکشند.

تدبیر24 »علی شکوری‌راد و مرتضی الویری دو فعال سیاسی اصلاح‌طلب امروز در نشستی مشترک به تحلیل و بررسی مناظره دوم» پرداختند.

به گزارش سحر- پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی- شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت در این نشست با اشاره به گفتمان نامزدها در مناظره روز جمعه، عنوان کرد: یک وجه پررنگ مناظره دوم، حاکم شدن گفتمان اصلاح‌طلبی بر صحبتهای تمامی نامزدها بود، حتی نامزدهای اصولگرا هم در این مناظره در چارچوب اصلاح‌طلبی به سوالات پاسخ دادند و این با ادبیاتی که قبلا استفاده می‌کردند متفاوت بود که من این را دستاورد اصلاحات می‌دانم. آن‌ها متوجه‌اند در شرایطی که به رای مردم نیازمنند، باید از گفتمان اصلاح‌طلبی استفاده کنند.

او با انتقاد از اینکه در مناظره دوم تقریبا شرکت کنندگان به سوالات پاسخ نمی‌دادند، گفت: پایه‌گذار این‌ روند در مناظره دوم قالیباف بود که در پاسخ به پرسش اول خارج از موضوع صحبت کرد.

شکوری‌راد با اشاره به وضعیت قالیباف و میزان رای اون در دو انتخابات پیشین توضیح داد: سقف رای قالیباف مشخص است و او تلاش می‌کند با دادن وعده‌های جذاب برای طبقات محروم این سقف را برای خود بشکند. این در حالیست که هر کسی که دستی در اداره کشور دارد می‌داند که این وعده‌ها صادقانه نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اقدام قالیباف برای راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام برای بیکاران، گفت: این کار نوعی خرید رای محسوب می‌شود؛ به خصوص این‌که او سامانه‌ی ثبت‌نام برای بیکاران را نیز آغاز کرده که این اقدام تخلف به نظر میرسد و لازم است دستگاه قضایی به این موضوع ورود کند.

شکوری راد: رئیسی چیزی در چنته ندارد

او در ادامه به بیان گفتمان رییسی در مناظره دوم پرداخت و افزود: آقای رییسی در این مناظره بیشتر به میدان آمد اما اگر در میدان باقی بماند و در مناظره فعال‌تر شرکت کند، معلوم خواهد شد که چیزی در چنته ندارد. رییسی نه پیشینه‌ای دارد که بگوید آنقدر موفق بوده که می‌خواهد رئیس جمهور شود و نه مجموعه‌ای شناخته شده‌ای در گذشته با او همکاری کرده است. او از رانت‌های سازمان‌دهی شده برای ستادهایش استفاده می‌کند که شفاف نیست.

نماینده‌ی اصلاح‌طلب مجلس ششم در ادامه به ارزیابی گفتمان میرسلیم و هاشمی‌طبا در مناظره اخیر پرداخت و توضیح داد: معلوم بود که آقای میرسلیم شارژ شده بود که بیشتر به دولت حمله کند. هاشمی‌طبا هم حرف‌های خودش را زد که چون اظهاراتش منطقی هست بیشتر به جریان اصلاحات و اعتدال کمک می‌کند.

شکوری‌راد صحبتهای جهانگیری در این مناظره را مثبت دانست اما روخوانی او از روی متن را اشتباه دانست و گفت: جهانگیری حرف‌های خیلی خوبی زد اما شکل بیان آن‌ها کمی مورد انتقاد قرار گرفت.

او نهایتا برنده مناظره دوم را حسن روحانی دانست و در این خصوص توضیح داد: روحانی و جهانگیری خیلی خوب این نکته را مطرح کردند که انتخاب مردم، یک انتخابات سرنوشت‌ساز است. انتخاب فقط برای برنامه‌ها نیست برای جهت‌گیری کلی کشور است. کشور به سمت آرامش می‌رود یا به سمت تنش حرکت خواهد کرد؟ کشور به سمت عقلانیت می‌رود یا به سمت توهمات و ماجراجویی خواهد رفت؟ انتخاب مردم این رویکر را تعیین خواهد کرد.

قالیباف در مناظره سوم چیزی برای از دست دادن ندارد

دبیرکل حزب اتحاد ملت در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص اهمیت مناظره سوم توضیح داد: بدون شک این مناظره از اهمیت بسزایی برخوردار است . قالیباف هرچه داشت در این دو مناظره رو کرد و دیگر برای مناظره سوم چیزی ندارد و ممکن است فقط به دنبال شلوغ کاری و ایجاد چالش باشد و موضوعاتی خلاف اخلاق بیان کند اما به طور حتم چیزی به رای او اضافه نخواهد شد و من فکر می‌کنم سقف رای قالیباف دیگر تا امروز مشخص شده است.

شکوری راد تصریح کرد: رییسی در این دو مناظره سعی کرد از چالش‌ها فاصله بگیرد و خود را فراجناحی نشان دهد اما سرانجام در مناظره سوم مشخص خواهد شد که اگر کشور به وی سپرده شود چه وضعیتی خواهیم داشت. هنگامی که رییسی در آخر مناظره دوم روحانی و جهانگیری را متهم به رقیب هراسی کرد چهره او کاملا مشخص شد و سرانجام مردم تصمیم خواهند گرفت که آیا کشور در آرامش و صلح بماند یا اینکه درگیر دعوا در سیاست خارجی و چالش‌های داخلی شود.

او افزود: به نظر می‌رسد رقابت اصلی بین روحانی و رییسی باشد هر چند حوادثی که در آینده رخ خواهد داد تکلیف ماندن یا نماندن رییسی را مشخص خواهد کرد. قالیباف تاکنون دو بار در انتخابات شرکت کرده  و می‌داند که دیگر بار چهارمی نخواهد بود و تمام توان خود را برای این انتخابات بکار خواهد گرفت.

دبیر کل حزب اتحاد ملت تصریح کرد: رییسی با پنهان کردن رویکرد اصلی خود سعی کرده چهره موجهی از خود نشان بدهد و برای خود رای جلب کند اما اگر احساس کند که در این کارزار بازنده است در رقابت نخواهد ماند تا به عنوان بازنده اعلام شود و به احتمال زیاد کنار خواهد کشید. ما هنوز نمی‌توانیم پیش بینی کنیم که با سونامی رای برای روحانی مواجه خواهیم شد یا اینکه این رقابت به دور دوم خواهد کشید. تمام تلاش رییسی و قالیباف این است که انتخابات را به دور دوم بکشند.

الویری: نگرش رئیسی به مسائل اجرایی مبنی بر نگرش فردی است

مرتضی الویری، شهردار سابق تهران نیز به عنوان سخنران دیگر این نشست به تشریح نگاه خود به مناظره دوم کاندیداهای ریاست جمهوری پرداخت. او در ابتدا به گفتمان میرسلیم و هاشمی‌طبا در این مناظره اشاره کرد و گفت: میرسلیم و هاشمی‌طبا دو نفری بودند که بیشتر نقد آکادمیک می‌کردند هرچند که در مناظره دوم برخی صحبت‌ها و آمارهای میرسلیم مخدوش و غیرقابل اتکا بود. به عنوان نمونه او رشد اقتصادی را منهای نفت دو ‌درصد اعلام کرد و درحالیکه این شاخص منهای نفت سه درصد است، کمااینکه نفت جدای اقتصاد ایران نیست که آن را بی‌ارزش دانست.

او در خصوص رییسی  توضیح داد: اگر چه او تندتر و باشدت بیشتری سعی کرد حضور خودش را مطرح کند اما افرادی که دست در کار اجرایی دارند به خوبی می‌توانند تشخیص دهند که او تجربه کار اجرایی ندارد، بنابراین اطلاعاتی که بیان می‌کند و نگرشی که نسبت به کار اجرایی دارد بیشتر نگرش فردی است. در واقع او بدون عقبه و پشتوانه اجرایی علاقه دارد درمورد موضوعاتی ابراز نظر کند.

الویری به تحلیل گفتمان روحانی در این مناظره پرداخت و گفت: روحانی منطقی و باوقار در مناظره ظاهر شد. او متخصصانه به مباحث ورود کرد وبا توجه به مولفه‌های روان‌شناسی خیلی خوب و حساب شده عمل‌کرد. الویری در عین حال جهانگیری را نیز در این مناظره موفق ارزیابی کرد، هر چند که نقد شکوری‌راد را به شکل بیان اظهارات جهانگیری و صحبت از روی متن را وارد دانست.

قالیباف مرا به یاد احمدی‌نژاد می‌اندازد

این چهره اصلاح‌طلب در خصوص قالیباف نیز این چنین گفت: وقتی قالیباف صحبت می‌کند من ناخودآگاه به یاد احمدی‌نژاد می‌افتم. مطالبی قالیباف بیان می‌کند با واقعیت‌هیچ گونه سازگاری ندارد. مثلا او با قاطعیت بیان می‌کند که در تهران زباله‌ها را به برق تبدیل می‌کند، بنده به خاطر مسوولیتی که در شهرداری تهران داشتم و اطلاعاتی که هم‌اکنون دارم می‌دانم از ۸هزار تن زباله‌ای که در روز تولید می‌شود تنها دویست‌تن آن به برق تبدیل می‌شود و آن هم با راندمان بسیار پایین. در واقع برقی که از این میزان زباله تولید می‌شود حتی کشش تامین برق همان واحد تولید برق کهریزک ندارد.

او شعار ۹۶درصدی قالیباف را ژست احمدی‌نژادی  و در عین حال کپی‌برداری ناشیانه‌ای از اتفاقات دیگر کشورها دانست.

الویری ادامه به وعده‌ی یارانه‌ای قالیباف و رییسی اشاره کرد و گفت: هر کسی می‌تواند چنین وعده‌هایی بدهد. مثلا بنده اعلام می‌کنم می‌توانم یارانه را تا یک میلیون تومان افزایش دهم؛ شدنی است، اما به وسیله استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول! اما آن وقت اگر روز بعد مردم خواستند خرید کنند باید با زنبیل پر از پول به خرید بروند.

به گفته او؛ تورم افسارگسیخته‌ای که در پی افزایش یارانه نقدی ایجاد می‌شود، موضوعی است که مجلس و تمام اقتصاددان‌ها آن را مورد تایید قرار می‌دهند.

الویری در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی ورود کاندیداهای دولت کنونی به مناظره سوم گفت: دست دولت برای مناظره اقتصادی پر است. به این دلیل که در این چهارسال در حوزه اقتصادی کارهای زیربنایی و خوبی انجام شده است. اما در خصوص دیگر کاندیدها بالعکس رییسی اصلا در این حوزه کارنامه‌ای ندارد که ارئه دهد و ضمنا تجربه‌ای هم ندارد. قالیباف هم کارنامه‌ای در شهرداری تهران دارد که من حاضرم در هر مصاحبه یا مناظره‌ای گزارشی از ناکارآمدی‌های مدیریتی قالیباف ارائه دهم.

شهردار سابق تهران در ادامه از وجود حداقل ۳۶هزار میلیارد تومان بدهی احصا شده در شهردای تهران خبر داد و افزود: این میزان بدهی تا سالیان زیادی گریبان شهرداری را رها نخواهد کرد گرفت. همچنین موارد زیادی از این قبیل وجود دارد که اگر روحانی و جهانگیری به آنها بپردازند قالیباف نمی‌تواند به آنها پاسخی بدهد.

الویری در پاسخ به سوالی مبنی بر پیشنهاد رییسی برای برگزاری مناظره‌ای بین رییس‌جمهور فعلی و پیشین، عنوان کرد: رییسی چون می‌داند این پیشنهاد نشدنی نیست آن را مطرح کرد وگرنه ما از این موضوع استقبال می‌کنیم. یعنی احمدی‌نژاد باید جواب دهد که با ۷۰۰میلیارد دلار چه کرده است؟

شکوری‌راد هم در پاسخ به این پرسش، عنوان کرد: این نوعی فرار رییسی  از مسوولیتی است که برعهده دارند. احمدی‌نژاد فقط یک فرد نبود، مجموعه‌ای بود که احمدی‌نژاد را برسرکار آوردند و برسر کار نگه داشتند.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها