تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۸۰۷۰۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: بیانات رهبری در خصوص مسائل فرهنگی و استفاده از کلید واژه آتش به اختیار به طور طبیعی مشروط به شرایط زیربنایی یعنی اصل قانونمندی، ضابطه مندی و تقید به چارچوب‌های اخلاقی اصولی است که همواره مورد تاکید رهبری قرار گرفته است.

تدبیر24»سید ضیا هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص بیانات اخیر رهبری در دیدار با دانشجویان بیان کرد: همواره یکی از دغدغه‌های جدی مقام معظم رهبری درباره مسائل فرهنگی بوده است و به کرات در سال‌های مختلف راجع به این موضوع هشدارها و رهنمودهای خود را مطرح می‌کنند و دیدگاه ایشان این است که همانطور که در عرصه سیاسی الگوی مردم سالاری دینی باید زمینه مشارکت مردم را فراهم کند، در عرصه فرهنگی نیز مشارکت عمومی و مشارکت همگانی به ویژه مشارکت قشر نخبه و دانشجویان جوان نخبه می‌تواند تعیین کننده باشد.

وی ادامه داد: طبیعتا در عرصه فرهنگی با توجه به اقتضای ذاتی این حوزه که حوزه تفسیر و معنا است نیاز به ورود و حضور همراه با دانش، بصیرت، شهامت و خلاقیت است بنابراین مجموعه گروه‌ها و تشکل‌هایی که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی حضور فعال دارند باید بتوانند با مسئولیت پذیری و خلاقیت، کنش فرهنگی و حضور اجتماعی داشته باشند و اهل نقد و گفت و گو بوده و بتوانند اثرگذار باشند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه حوزه فرهنگی حوزه‌ای نیست که صرفا با مدیریت رسمی به سامان برسد گفت: مدیریت حوزه رسمی و مدیریت نهادهای فرهنگی در کنار نهادهای اجتماعی می‌تواند فعالیت حوزه فرهنگی را به سمت پیشرفت ببرد ضمن اینکه در حوزه فرهنگی همیشه جای نقد و نقادی و گفت‌وگو وجود دارد. به همین خاطر نیز هر سال در دیدارهایی که مقام معظم رهبری با دانشجویان دارند نقدها و گلایه‌هایی نسبت به ضعف‌های که در حوزه فرهنگی وجود دارد، از سوی دانشجویان مطرح می شود و خود ایشان نیز در پاسخ به دانشجویان وجود برخی از این ضعف ها و نابسامانی‌ها را تایید کرده‌اند و از دانشجویان خواسته اند که در این زمینه حضور و مشارکت فعال و جدی داشته باشند.

هاشمی ادامه داد: دیدارهایی که مقام معظم رهبری با اساتید و دانشجویان دارند نیز خود نمونه‌ای است که بستری فراهم شود برای اینکه نقدها و مطالبات مطرح شود و علت آن هم این است که حوزه فرهنگ باید به سمت الگوی مطلوب حرکت کند و الگوی مطلوب نیز جز با مشارکت اصولی و باز شدن فضای گفت و گو و تبادل نظر فراهم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: البته با توجه به سرعت تحولات اجتماعی و نقش آفرینی عناصر گوناگون اعم از عناصر داخلی و خارجی و عناصر مختلف رسانه ای، حوزه فرهنگی طبعا سیالیت دارد که در واقع رشد و پیشرفت این حوزه مستلزم مسئولیت پذیری و خلاقیت همگانی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار کرد: با توجه به اهتمام و اعتمادی که رهبری به دانشجویان و گروه‌های دانشجویی دارند، در این دیدار نیز به آن ها توصیه کردند منتظر مقامات و مسولان رسمی نباشند و خودشان با احساس مسئولیت در این حوزه فعالیت کنند و از قدیم هم ایشان فرموده اند که دانشجویان حکم افسران جنگ نرم را دارند.

وی افزود: در واقع جنگ نرم که به نوعی تقابل فرهنگی اردوگاه های مختلفی است که در دنیا اثر گذار هستند به ویژه جریان های که در غرب ریشه دارند و طبیعتا فرهنگ اسلامی و انقلابی ایران که الهام گرفته از نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی است نیاز یک حرکت مستمری دارد که در این زمینه نسل جوان یا همان نسل نخبه جوان که همان دانشجویان هستند در این زمینه مسئولیت دارد و در این ایفای مسدولیت باید خلاقانه و مسئولانه فعالیت کند و منتظر دستورالعمل ها و کلیشه های رسمی نباشند اما در این مسیر طبعا کسانیکه فعالیت می کنند باید علاوه بر دغدغه مندی و دغدغه های فرهنگی از توانایی لازم نیز برخوردار باشند.

هاشمی با بیان اینکه خطاب مقام معظم رهبری در توصیه های اخیرشان خطاب به عموم دانشجویان بوده است و عموم دانشجویان را به اینکه باید در عرصه فرهنگی فعالیت داشته باشند دعوت کرده اند و این خطاب ها به طور عادی مشروط به شرایط ذاتی و زیر بنایی از جمله اصل قانونمندی، ضابطه مندی و تقید به چار چوب های اخلاقی اصولی است که همواره مورد تاکید رهبری قرار گرفته و جزو اصول لایتغیر ما است که رهبر معظم انقلاب همواره بر روی آن تاکید داشته اند بنابراین همه فعالیت‌ها باید در چارچوب اخلاق و قانون باشد.

وی تصریح کرد: طبیعتا اگر کسی تصور کند که از کلید واژه‌هایی که مقام معظم رهبری مطرح می‌کنند می‌تواند تعبیر قانون شکنی بی‌قانونی و بی‌اخلاقی داشته باشند. این خلاف نظراتی است که ایشان در طول زمان به طور مرتب مطرح کرده‌اند. بنابراین به طور طبیعی و از نظر علمی وقتی گزاره‌ و توصیه‌ای از ناحیه یک صاحب نظر و دانشمند دینی و یا یک رهبر انقلابی مطرح می‌شود آن مطلب را باید در متن خود درست تفسیر کرد و اگر از این توصیه ها تفسیری شود که مجوزی برای قانون شکنی و حرکت به سمت هرج و مرج و بی نظمی باشد حتما تفسیر غلطی است و برخلاف توصیه‌ها، خواست‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری خواهد بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: سال گذشته نیز در دیدار مقام معظم رهبری و دانشجویان ایشان تاکید کردند که فعالیت‌های دانشجویی باید در چارچوب ضوابط و قوانین باشد و یه هیچ وجه منجر به هنجارشکنی و نقض ضوابط و حریم ها نشود که البته این مساله با اینکه ما در چارچوب قانون و اخلاقیات بتوانیم نقد داشته باشیم و بستر نقد را فراهم کنیم قابل جمع است. ما نیز در وزارت علوم نیز همین اعتقاد را داشته‌ایم و نمونه بارز توسعه فعالیت‌های دانشجویی در برنامه‌های مناسبت 16 آذر و روز دانشجو است و اینکه هر ساله این برنامه‌های مناظره گفت و شنود و پرسش و پاسخ با حضور مقام های ارشد کشور به ویژه رییس جمهور برگزار شده نمونه ای از این مشی و روش است که دانشجویان آزادنه و خلاقانه نقدهای خود را در حضور مقامات ارشد کشور مطرح می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهم برداشت خود را از فرمایشات مقام معظم رهبری بگویم به نظر من صحبت‌های ایشان می‌تواند در چند کلید واژه خلاصه بشود که عبارت است از "مسئولیت پذیری"، "خلاقیت" و "پرهیز از بی تفاوتی در قبال مسائل جامعه اعم از مسائل فرهنگی و اجتماعی" و این مسئولیت پذیری متوجه همه بالاخص جوانان نخبه به ویژه دانشجویان فعال در عرصه های اجتماعی و سیاسی خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها