تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
کد خبر: ۸۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۸
رسانه های عربی برگزاری هفتمین دور گفت وگوهای صلح سوریه در ژنو را کانون توجه قرار داده اند. گروهی این نشست را فرصتی مهم برای حل بحران سوریه می دانند و برخی نیز نسبت به موفقیت آمیز بودن آن با نگاه تردید می نگرند
تدبیر24»هفتمین دور مذاکرات صلح ژنو دوشنبه نوزدهم تیرماه‌ با حضور هیات‌های دولت و مخالفان سوریه آغاز شد. برنامه این دور از گفت و گوهای صلح ژنو نیز مانند دو دور پیشین بررسی چهار موضوع قانون اساسی، دولت انتقالی، انتخابات و مبارزه با تروریسم است، اما تاکنون جزییاتی از این نشست منتشر نشده است. دور ششم این گفت و گوها از 26 تا 29 اردیبهشت و دور پنجم از 4 تا 11 فروردین ماه 96 در ژنو بدون دستیابی به هیچ نتیجه ای برگزار شد.
در ادامه نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی درباره نشست ژنو 7 برای حل بحران سوریه خواهیم داشت.

** سایه توافق روسیه و آمریکا بر نشست ژنو 7
روزنامه های «الوطن» سوریه، «الحیات» چاپ لندن و شبکه خبری «روسیا الیوم» با اشاره به تحولات پیش از برگزاری نشست ژنو برای حل بحران سوریه به نتیجه بخش بودن این نشست در پیش برد روند صلح در سوریه امیدوار هستند.
به نوشته روزنامه الوطن، نشست ژنو برای حل بحران سوریه در پی هماهنگی روسیه و آمریکا و توافق این دو کشور برای کاهش مناطق تنش در جنوب غرب سوریه آغار شد. از برجسته ترین تحولات در این دوره از مذاکرات توافق روسای جمهوری آمریکا و روسیه در حاشیه نشست گروه 20 در هامبورگ برای کاهش مناطق تنش در جنوب غرب سوریه است. این نشست در شرایطی برگزار می شود که آتش بس در سوریه اجرایی شد.
در این زمینه «هربرت ماکماستر» مشاور رئیس جمهوری آمریکا گفت: دیدار پوتین و ترامپ زمینه را برای همکاری روسیه و آمریکا درباره مسائل بین الملل فراهم کرد.
موضع گیری فرانسه هم پیش از آغاز نشست قابل توجه است. «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری این کشور در نشست گروه 20 گفت: قابل پذیریش نیست حل بحران سوریه را به کنارگذاشتن «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت ارتباط داد.
روزنامه الحیات نوشت: سازمان ملل با آغاز مذاکره میان دولت سوریه و مخالفان توافق آتش بس در جنوب سوریه را اقدام مثبتی دانست. «دی میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بر این موضوع تاکید کرد که آتش بس جنوب سوریه فرصت بزرگی برای موفقیت است. او در یک نشست رسانه ای گفت: مناطق کاهش تنش نباید تجزیه سوریه را به دنبال داشته باشد.
به نوشته شبکه خبری روسیا الیوم، نشست ژنو ادامه سلسله مذاکرات غیرمستقیمی است که طرف های سوریه با نظارت سازمان ملل از سال 2014 تا کنون انجام داده اند. از آغاز سال جاری میلادی هم با نظارت روسیه، ایران و ترکیه نشست های برگزار شد که از نظر عملی نتایجی را به دنبال داشته و سبب برقراری آتش بس در بسیاری از مناطق سوریه شده است.

** سوریه در کشاکش مبارزه با تروریسم و برگزاری نشست
روزنامه های «الاخبار» لبنان و «الخلیج» امارات با اشاره به پیشروی های ارتش سوریه در میدان های نبرد، دست برتر ارتش در میدان های نبرد را در پیش برد هرگونه راه حلی برای بحران سوریه موثر دانستند.
به نوشته روزنامه الاخبار روز نخست نشست ژنو، طبق انتظار پیش رفت. در راستای ادامه این کنفرانس در ژنو ارتش سوریه هم عملیات خود را در منطقه البادیه ادامه داد و در محورهای مهمی در حومه دمشق و السویداء گروه هایی را که از پشتیبانی آمریکا برخوردار هستند، هدف قرار داد.
در شرایطی که آمریکا قصد دارد نقش خود را در مناطق جدیدی به ویژه در ادلب تقویت کند نشست ژنو در سایه آتش بس در بسیاری از جبهه های نبرد آغاز شده است. در شرایطی که آمریکا خود را در برخی از مناطق خارج از کنترل نظام سوریه به عنوان طرف مسوول تحمیل می کند سازمان ملل بر روی این موضوع شرط بندی کرده است که تفاهم ها و تحولات میدان های نبرد، روند سیاسی را پیش برد و بر ضروت تامین وحدت سرزمینی سوریه تاکید کرده است. در این زمینه دیمیستورا گفته است باید این موضوع درک شود که این ابتکار عمل در پایان در همگرایی سوریه و وحدت سرزمینی آن لطمه نزند.
به نوشته روزنامه الخلیج، هنوز هم راه حلی برای حل بحران سوریه اندیشده نشده است. هنوز هم آتش جنگ مستقیم و نیابتی در میدان های نبرد سوریه شعله ور است. تحولات میدان های نبرد طرح حل بحران سوریه را مشخص خواهد کرد. برگزاری نشست ها در آستانه و ژنو تنها تاکیدی بر این موضوع است که هنوز هم راه حل سیاسی بحران از بین نرفته است و می توان با برگزاری نشست ها زمینه را برای حل این بحران از راه سیاسی فراهم کرد. کسی که تحولات سوریه را دنبال کند به خوبی در می یابد در سایه نبرد علیه گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره به زودی طرح های نظامی تغییر پیدا می کند. به طوری که ارتش سوریه توانست از کاهش مناطق درگیری در حلب، ادلب، حومه دمشق و درعا استفاده کند و جنگ افزارها و نظامیان خود را به سوی حومه حلب، حماه و حمص منتقل کند و در مبارزه با داعش به پیروزی هایی دست یابد. دامنه این پیروزی در حدی بود که ارتش توانست در عمق البادیه نفوذ کند و بخش های گسترده ای از منطقه تدمر و چاه های نفت زیر کنترل داعش را آزاد سازد.
هدف ارتش سوریه رسیدن به دیرالزور و المیادین در دورترین نقطه ها در مرزهای عراق است. همچنین نیروهای دموکرات سوریه که از پشتیبانی آمریکا برخوردار هستند توانستند بخش های گسترده از شهر الرقه را آزاد سازند. این تحولات نشان می دهد که هر یک از طرف ها تلاش می کنند در میدان های نبرد برگ برنده هایی را برای خود گردآوری کرده و خطوطی را برای طرف مقابل ترسیم کند. نیروهای وابسته به آمریکا در شمال در این راستا تلاش می کنند در رقه پیشروی کنند. همچنین آمریکا با حمایت از مخالفان در برابر ارتش سوریه در جنوب تلاش می کند پایگاه التنف را در کنترل خود داشته باشد.

** بدبینی نسبت به موفقیت نشست ژنو 7
روزنامه های «الثوره» سوریه و «العرب» چاپ لندن هم نسبت به نتیجه بخش بودن نشست ژنو برای حل بحران سوریه با تردید و بدبیتی نگریستند.
الثوره نوشت: فرستاده سازمان ملل ر امور سوریه انتظار پیشرفت بالایی ندارد و مسکو هم تاکید کرد نباید زیاد خوش بین بود. امیدها برای موفقیت نشست ژنو 7 اندک است.
در شرایطی که امیدها برای موفقیت این نشست کم است دیروز این نشست برای بررسی چهار موضوع مربوط به قانون اساسی، دولت انتقالی، انتخابات و مبارزه با تروریسم آغاز شد. در این زمینه هیات نظام سوریه با ریاست «بشار الجعفری» با نماینده سازمان ملل در مقر سازمان ملل در ژنو دیدار کرد. این در شرایطی است که رسانه هایی که اخبار این دور از مذاکرات سوری سوریه را رصد می کنند گفته اند به دلیل بحران کنونی در روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس درباره حضور همه اعضای هیات مخالفان ریاض در نشست ژنو ابهامات و تردیدهای وجود دارد.
روزنامه العرب نوشت: توافق آتش بس در جنوب سوریه بر مذاکرات ژنو میان هیات نظام سوریه و مخالفان با ریاست دیمیستورا سایه افکنده است. دور از ذهن است این دور از مذاکرات هم در روند حل سیاسی بحران موثر باشد. با وجود اینکه نماینده سازمان ملل در امور سوریه تلاش می کند فضای خوش بینی را حاکم سازد اما بدبینی نسبت به موفقیت این نشست وجود دارد.

** سرنوشت «بشار اسد» موضوع مورد اختلاف هیات های مذاکره کننده
روزنامه های «الیوم السابع» مصر و «العربی الجدید» چاپ لندن و تارنمای «الوحده الاخباریة» مصر اختلاف هیات مخالفان و نظام سوریه بر سر آینده اسد رئیس جمهوری سوریه در سوریه را در کانون توجه قرار دادند.
روزنامه الیوم السابع نوشت: سرنوشت اسد مهمترین موضوع مورد اختلاف دو طرف مذاکره در ژنو است. هیات عالی مخالفان در مذاکرات خواستار کنار گذاشتن وی پیش از آغار روند انتقال سیاسی است. این در حالی است که دمشق این موضوع را رد می کند و قابل بررسی نمی داند.
به نوشته تارنمای الوحده الاخباریة، هنوز هم روسیه پافشاری می کند که اسد بخشی از راه حل بحران سوریه است. این موضوعی است که مخالفان با آن مخالف هستند و حضور اسد در قدرت را نمی پذیرند. پوتین رئیس جمهوری روسیه در یک نشست رسانه ای در نشست گروه 20 در هامبورگ گفت: آینده سوریه و اسد را باید مردم سوریه مشخص کنند.
به نوشته روزنامه العربی الجدید، «عقاب یحیی» عضو ائتلاف ملی مخالفان سوریه اظهار کرد: «مخالفان در تنگنا قرار دارند. نه ما می توانیم بپذیریم که اسد به هر بهانه ای در حکومت باقی بماند و نه می توانیم با قدرت او را برکنار کنیم. جامعه بین الملل مردم سوریه را رها کرد و کشور را به عرصه درگیری هایی بی پایان تبدیل کرد. جامعه بین الملل اکنون از مخالفان می خواهد تسلیم شوند و مخالفان اکنون در شرایطی که همپیمان آنان با بحران و اختلاف هایی روبرو هستند، در شرایط ناگواری به سر می برند.»

** موضع گیری های ایران درباره تحولات سوریه
روزنامه های «الاخبار» و شبکه خبری «المنار» لبنان در بخشی از گزارش های خود درباره تحولات سوریه موضع گیری های ایران را مورد توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه الاخبار، موضع تهران که درباره موفقیت توافق روسیه و آمریکا در جنوب سوریه تردید دارد، هم قابل توجه است. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت در صورتی که تفاهم در مناطق کاهش تنش فراگیر شود و زمینه را برای تقویت آتش بس و ثبات فراهم کند این توافق می تواند مفید باشد. اما ما با توجه به شناختی که از رفتارهای آمریکا در سوریه داریم از جمله بمباران و حمله به نیروهای سوریه معتقدیم که به وجود آمدن تفاهم و حرکت رو به جلو سخت است. آنچه ایران به دنبال آن است حفظ وحدت سرزمینی سوریه و حاکمیت این کشور، فراگیر شدن مناطق کاهش تنش می باشد و اگر واقعیت های میدان های نبرد و حق حاکمیت مردم سوریه در نظر گرفته نشود این مذاکرات به شکست خواهد انجامید.
به نوشته شبکه خبری المنار، «علاء الدین بروجردی» رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی گفت: ایران از دولت و مردم سوریه در مبارزه با تروریسم حمایت مستشاری می کند. او تاکید کرد ایران در مبارزه با تروریسم جدی است ، میان گروه های تروریستی هیچ تفاوتی قائل نیست و مانند برخی کشورها تروریست ها را به بد و خوب تقسیم بندی نمی کند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها