تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 08
کد خبر: ۸۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵
ایرج خسرونیا در آستانه برپایی هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی:
تدبیر24»نظرتون رو درخصوص لیست هایی که کاندیداهای مختلف در فضای مجازی و در میان همکاران منتشر می کنند بفرمایید.
در حال حاضر شاهد مطرح شدن اسامی طبق ليست‌هاي مختلف هستيم . هدف اين است كه بتوانيم ليستی مشخص از افراد واقعاً علاقمند، افرادي كه تجربه كافي داشته باشند، افرادي كه صنفی‌نگر باشند، جامعه‌نگر باشند، براي كانديد شدن در هيئت‌مديره  نظام پزشکی داشته باشیم. ما اميدوار هستيم از بين اين ليست‌ها افراد شاخصی را در نظربگيريند و همكاران بطور منتخب به کاندیداها از لیستهای مختلف رأي بدهند.
رأي دادن همكاران و حضورآنان پاي صندوق‌هاي رأي مهم است. در حال حاضر عده‌اي هستند كه تبليغات زيادي انجام مي‌دهند. تبليغات درزمان انتخابات زياد است و در اين شرايط حرفهايي گفته مي‌شود كه شاید عوام‌فريب باشد.
من فكر مي‌كنم كه پزشكان بايد افرادی را انتخاب كنند كه واقعاً كاري ، فعال و با سابقه‌ي درخشانی باشند.
* عده ای معتقد اند در سال‌هاي اخير در سازمان نظام پزشكي، فعالیت  بخصوصي صورت نگرفته… ؟
صحبت كردن راجع به اين موضوع راحت است اما وقتي با مشكلات و بروكراسي و قوانين و مسائل روبه‌رو مي‌شويم يك مقداري كارها كند مي‌شود.
در هر صورت افراد بايد علاقه داشته باشند و وقت داشته باشند براي حضور و همکاری. اين نباشد كه بيایند وموضوعي را مطرح كنند ولی تا ماه‌ها اجرای آن طول بكشد. در صورتي كه اگر هيئت‌مديره در محل نظام‌پزشكي حضور داشته باشند مي‌توانند هر كاري كه هيئت‌مديره اصلی تعیین كرد در مدت چند روز انجام بدهند و تمام كنند. ولي ما شاهد بوديم كه هيئت‌مديره هر تصميمي كه مي‌‌گرفت تا ماه بعد حتی ۲ ماه بعد هم انجام نمیشد. آنهايي كه واقعاً مي‌خواهند همكاري كنند بايد با مشكلات روبرو شوند.
* عده‌اي نیز کاندید شده اند، شاغل دولتي هستند  آیا این به فعالیت صنفی آنان ارتباطی ندارد؟
به نظر من افراد دولتي هم، بد نيست حضور داشته باشند ولي به شرط اینکه كار چهارم يا پنجم آنها نظام‌پزشكي نباشند. حداقل اینکه پس از طبابت شغل دوم آنها باشد. يعني اينكه تايم‌هاي مناسب عصرها حضور پيدا كنند در نظام‌پزشكي با ارباب رجوع برخورد داشته باشند. بسياري از پزشکان و همکارانی که به نظام‌پزشكي مراجعه دارند از برخورد بد ناراحت و ناراضی هستند. ما بايد برخوردها را بگونه ای اصلاح كنيم كه مراجعه کنندگان  با رضايتمندي بازگردند، نه با ناراحتي. بسياري از همكاران تماس میگیرند و از برخورد بد شكايت دارند.
* پزشكان بادرنظرگرفتن چه نكاتی رأي بدهند؟
حتماً، كسي بايد رأي بياورد كه علاقه‌مند باشد. وقت داشته باشد، به صنفش علاقه‌مند باشد و همه‌ي گروه‌هاي پزشكي را به يك چشم نگاه كند. به عنوان مثال اگر كسي پزشک داخلي بود فقط به مسائل تخصص داخلي دقت و توجه نداشته باشد به همه‌ي گروه‌ها توجه كند و همگان را درنظر بگيرد.

* پزشكان بايد به چه ليستي اعتماد كنند؟ شامل چه افرادي مي‌شود؟

نبايد به یک ليست خاص رأي بدهیم، چون ممكن است آن ليست به خاطر يك ايده خاصي با یک نوع دیدگاه و تعامل به وجود آمده باشد. بايد افراد را بشناسيم، كاركردهاي قبلي‌شان را درنظر بگيريم. از نظر علمي، صنفي مورد بررسي قرار دهيم. يك ليست ممكن است شامل تعدادی  دوست يا آشنا باشند و بخواهند كه نظام‌پزشكي را در دست بگيرند ولي ممكن است كسي كه مي‌خواهد رأي بدهد فقط با ۵ نفر از آنها موافق باشد و بقيه برايش قابل قبول نباشد. ما مي‌توانيم افراد ديگري را از ليست‌هاي مختلف انتخاب كنيم. نظام پزشکی مثل شوراي شهر نيست كه بخواهيم به يك ليست رأي بدهيم. شوراي شهر، مجلس شوراي اسلامي … . اما در اين مسئله بخصوص بحث صنفي و حيثيتي جامعه پزشكي مطرح است. احترام جامعه پزشكي مطرح است. بايد كساني انتخاب شوند كه "كاری” باشند و به ليست و گروه خاصي مربوط نباشند.

* مردمی كه براي طرح شكايات خود به سازمان نظام‌پزشكي مراجعه میکنند شايد معتقد باشند كه اين سازمان از پزشكان حمايت مي‌كند . از سوی دیگر پزشكان شاید فكر كنند اين سازمان از مردم حمايت مي‌كند؛براي برقراري اين اعتدال شما چه كاري انجام داده ايد؟

من به عنوان معاون سازمان نظام‌پزشكي تهران بزرگ، هيچ نظر شخصي در هيچ موردي نداده ام و براي هر كاريك كميته تشكيل داده ام و اين كميته بود كه در مورد افراد نظر مي‌داد.

بسياري از پزشكانی كه مراجعه مي‌كنند، يا از قوانين اطلاعي ندارند يا اشتباه و قصوری مرتکب شده اند. بنابراين سعي ميکنیم با راهنمايي كردن و گرفتن تعهد كتبي مسأله را ختم به خير كنيم.

البته اشتباهات بزرگ هم از سمت همكاران وجود داشته باشد، طبق قانون با آنها برخورد مي‌کنيم.

بعضي از پزشكان به علت اجراي قانون از ما دلخور مي‌شوند و شاید هم دلخور و مکدر هستند. در نظام‌پزشكي هيچ‌وقت كمتيه‌هاي خاصي براي صحبت كردن مخصوصاً ‌راجع به تبليغات در مورد خطاها تشكيل نميشد ولي الان هر هفته ۲ تا ۳ كميته تشكيل مي‌شود براي افرادي كه از آنها شكايتي طرح شده يا نگراني‌هايي در مورد آن وجود دارد. همکاران محترم در اين كمیته حضور پيدا مي‌كنند، با آنها صحبت مي‌شود، نصيحت مي‌شوند و با رضايتمندي و توافق مسأله حل مي‌شود. اما تعداد كمي هم براي راهنمايي بيشتر به دادسرا ارجاع داده مي‌شوند.

* فكر مي‌كنيد در صورت انتخاب مهم‌ترين پروژه و برنامه‌ي آينده‌تان چيست؟

من اولين كاري كه مي‌كنم با كمك دوستان، حفظ استقلال سازمان نظام‌پزشكي تهران است. مورد ديگر تقويت كردن كميته‌هاي مختلف در سازمان نظام‌پزشكي براي بررسي مسائل و مشكلات همكاران در جامعه پزشكي خواهد بود.

* از نظر شما در حال حاضر مشكلاتي كه بايد مورد توجه قرار گيرد چيست؟

عده ای از پزشكان ما قوانين نظام‌پزشكي را نمي‌دانند و به همين دليل دچار خطا مي‌شوند. ما بايد امکانی داشته باشيم كه وقتي پزشكان فارغ‌التحصيل مي‌شوند اطلاعيه بدهيم و قوانين نظام‌پزشكي را بدین شکل آموزش داده و تبیین نماییم. ولي در حال حاضر اين قوانين نه تدريس مي‌شوند و نه بیان مي‌شود. بنابراين اطلاع‌رساني قوانين نظام‌پزشكي در اولویت  است و مورد بعدي به مشارکت گرفتن رزيدنتها و دانشجوها قبل از فارغ‌التحصيلي خواهد بود، يعني آنها را با سازمان نظام‌پزشكي و مسائل و مشكلات آشنا کنیم تا  موقعي كه فارغ‌التحصيل شدند پيشاپيش از قوانين نظام‌پزشكي آگاه شده باشند.

* سمينارها و كنگره‌هاي زيادي برگزار مي‌شوند كه بخشی به عهده سازمان نظام‌پزشكي و بخشي به عهده‌ي انجمن‌هاست. آيا فكر مي‌كنيد تا کنون توانسته به اهداف آموزشي برسد، آيا چهره‌ي آموزشي را نمي‌خواهيد تحول دهيد؟

ما سعي كرده ايم كه بازآموزي ميداني کنیم يا كنگره‌هايمان را به صورت سؤال و جواب به طوري كه قابل قبول باشند، انجام بدهيم و درآنجا قوانين نظام‌پزشكي هم مطرح مي‌شود. ولي يك یا دو انجمن به تنهایی نمي‌تواند اين كار را انجام بدهد.

بايد همه‌ي انجمن‌ها دست به دست سازمان نظام‌پزشكي اين كار را انجام بدهند. بهترين آن است كه سازمان نظام‌پزشكی كلاس‌هاي مختلف آشنایی با قوانين سازمان نظام‌پزشكي برگزار كند و آموزش بدهد.

* اگر بخواهيد به عملكرد نظام‌پزشكي در اين دهه‌هاي اخير امتياز بدهيد فكر مي‌كنيد امتيازي كه میدهید به چه صورت است؟

زماني كه دكتر فاضل در سازمان نظام‌پزشكي بودند دوره‌ي خوبي بود و مي‌شود نمره بالایی داد. متاسفانه در سال‌هاي اخير و در چند دوره که حضور دارم  نمي‌شود امتياز بالايي داد.

* اگر رئيس کل سازمان نظام‌پزشكي بوديد با وجود فشارهاي مختلف و ايده‌هاي متنوع، بيشتر چه تمركزی مي‌كرديد؟

انشاءا… هيچ‌وقت رئيس‌ سازمان كل نظام‌پزشكي نشوم.خودم هم هيچگاه اين درخواست را ندارم اما به نظرمن رئيس‌كل بايد تابع جامعه و جمع پزشكان باشد و بداند چه موضوعاتي حرمت پزشكان را حفظ خواهد كرد. به فكر چند نفر بخصوص نباشند. بر روي موضوعاتي كه حفظ حرمت جامعه پزشكي و حرمت پزشكي را بالاتر مي‌برد در اجتماع، مجلس، مكان‌هاي عمومي تمركز كند.

در حال حاضر هر كسي به خود اين اجازه را مي‌دهد كه پزشكان را تحت فشار قرار دهد و به پزشكان بي‌حرمتي كند و در تريبون‌هاي عمومي عليه پزشكان صحبت كنند. اين وظيفه رئيس سازمان نظام‌پزشكي است كه با بالابردن حرمت جامعه پزشكي جلوي اين مسائل را بگيرد.

* انتخابات اين دوره در برقراري ارتباط بيشتر مجلس و وزارت بهداشت چقدر اهميت دارد؟

با توجه به حضور آقاي دكتر نوبخت در مجلس و با توجه به حضور آقاي دكتر فاضل كه ان‌شاالله در نظام‌پزشكي حضور به هم رسانند، من فكر مي‌كنم كه دوره‌ي آينده دوره‌ي بسیار خوبي خواهد بود.

* چقدر وزارت بهداشت مي‌تواند با مصوبات و يا برنامه نظام پزشکی همراهي و حمايت كند؟

وقتي كه نظام‌پزشكي قدرتمندي داشته باشيم، وزاتخانه مجبور خواهد شد قوانين سازمان نظام‌پزشكي و شوراي عالي را رعايت كند. وقتي آنها حس كنند كه شورايعالي ما ضعيف است و افراد ضعيفي هستند به تبع قوانين را رعايت نمي‌كنند و كاري هم نمي‌توان پيش برد. بنابراين در دوره‌ي آينده من فكر مي‌كنم كه نظام‌پزشكي در جایگاه خوبی خواهد بود.

تریتانیوز
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها