تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 09
کد خبر: ۸۵۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
ناغان منطقه ای بختیاری نشین در چهارمحال و بختیاری است که یکی از تلخ ترین حادثه زلزله ای استان را در حافظه تاریخی خود دارد.
تدبیر24»پیرمردها و پیرزن های این منطقه به خوبی به یاد دارند که در شب بهاری دهه 50 چگونه سرسبزترین کوه چهارمحال و بختیاری به لرزه افتاد و زندگی را برای همیشه برای تعدادی از مردم این منطقه به خاطره ها سپرد.
خاطرات خوش آن سیزده بدر سال 56 هنوز از یادها نرفته بود که بهار مردم منطقه به روزگار سیاه پوشی منجر شد و در آن زمان تعداد کشته شدگان زلزله ناغان را تا 320 نفر اعلام کردند.
ناغان به دلیل قرار گرفتن بر روی گسل سراسر زاگرس همواره با زمین لرزه های کوچک و بزرگ مواجه بوده است، به گونه ای که هر سال یک زلزله با مقایس 4 تا 5 ریشتری در این منطقه به وقوع می پیوندد.
گسل زمین شناختی زاگرس به عنوان یک گسل طولانی و سراسری در ایران محسوب می شود و کارشناسان زمین شناسی طول این گسل بزرگ را حدود یک هزار و 350 کیلومتر تخمین می زنند.
فرونشینی تدریجی پیش گودال زاگرس از دزفول آغاز می شود و تا دامنه سبزکوه در منطقه ناغان چهارمحال و بختیاری ادامه دارد و بواسطه حرکت قائم در امتداد گسل جبهه کوهستان زاگرس منطقه ناغان یک نقطه حادثه خیز از نظر زلزله شناسی محسوب می شود.
با این اوصاف وقوع دو زلزله 5 ریشتری یکی در بهار سال 95 و دیگری در هشتم مرداد 96 این منطقه را به لرزه در آورد، اما خوشبختانه این دو زمین لرزه تلفات و خسارت انسانی نداشت.
وقتی همان شب به شکل تلفنی با تعدادی از مردم ناغان برای مصاحبه صبحت می شد آنها به خبرنگار ایرنا اعلام کردند که زندگی پس از این زلزله روند عادی خود را داشته است و مردم چندان نسبت به وقوع زلزله با این حجم واکنش هراسناکی نداشتند.
یکی از این روستاییان اعلام کرد، با وجود اینکه خانه اش تازه ساخت بود اما در نهایت یکی از دیوارهای خانه اش خراب شده است.
علیداد ابراهیمی از اهالی ناغان در گفت وگو با ایرنا افزود: هنگام زلزله در کنار یکی از رستوران های بین راهی در مسیر ناغان به پل کارون 4 بود که زلزله به ناگهان شیشه های رستوران به لرزه درآمد و از سبزکوه گرد و غبار و سنگ ریزه به پایین سرازیز می شد.
به گفته وی، گاهی از زمین لرزه ها در طول یک روز بارها اتفاق می افتد و صدای افتادن اسباب و لوازم منزل بر زمین نشان از وقوع این زلزله های پی در پی است.
بخشدار ناغان در خصوص وقوع حادثه یکشنبه شب هشتم مردادماه می گوید: بدون درنگ پس از دریافت گزارش ابتدایی زلزله در این منطقه، تیم های مدیریت بحران به حالت آماده باش در آمد و در منطقه حضور یافتند.
جانعلی ابراهیمی در گفت و گو با ایرنا افزود: با وقوع این زلزله برق تعدادی از روستاهای دهستان مشایخ بخش ناغان به دلیل سقوط سنگ از کوهستان بر روی تیرهای چراغ برق قطع شد که در کمترین زمان ممکن به این مساله رسیدگی و برق این منطقه وصل شد.
مدیرکل دفتر مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری نیز می گوید: منطقه سبزکوه که ناغان در آن قرار گرفته است بر روی ابر گسل زاگرس قرار دارد.
ستار فرهادی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا درباره علل وقوع زلزله های پی در پی در این منطقه افزود: سبزکوه یکی از فعالترین گسل های زلزله خیز ایران است و در این منطقه بارها زلزله های مختلفی رخ داده است.
به گفته وی، از این رو دولت برای جلوگیری از خسارت های ناشی از وقوع زلزله، اقدام به اجرای طرح مقاوم سازی خانه های روستایی کرده است.
وی گفت: برای مقاوم سازی خانه ها به مالکان 200 میلیون ریال وام کم بهره و 50 میلیون ریال وام بلاعوض اختصاص داده است که نوسازی و مقاوم سازی خانه ها در روستاها و شهرهای کوچک با استقبال همراه شده است.
فرهادی گفت: در زلزله اخیر نیز گزارش اولیه حاکی از خسارت 350 خانه با تخریب 30 تا 100درصد بود که به نظر می رسد در گزارش نهایی که در پایان روزهای دوازدهم یا سیزدهم مردادماه مشخص می شود تعداد این خانه ها بیشتر باشد.
به گفته وی، مقاوم سازی خانه ها در منطقه ناغان باعث جلوگیری از خسارت جانی شده است و در این زمینه 25 مصدوم وجود داشت که چند نفر به صورت سرپایی درمان و از بیمارستان مرخص شدند.
مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری گفت: در 'دورک اناری' نیز پیشتر شهرک برای اهالی ساخته شد و اگرچه در آن زمان مبحث ملی مقررات ساختمان به شکل امروزی متداول نبود اما در نهایت این خانه ها از استحکام خوبی برخوردارند و در زلزله اخیر نیز از تلفات انسانی جلوگیری کردند.
فرهادی گفت: در زلزله یکشنبه شب (هشتم مردادماه) سال جاری تیم های واکنش سریع و امدادی ستاد مدیریت بحران در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حاضر شدند که این خود یک رکورد برای استان و حتی کشور محسوب می شود.
وی گفت: با آموزش های ارائه شده به اعضای مدیریت ستاد بحران چهارمحال و بختیاری این استان در هفته جاری رتبه نخست را در کشور در حوزه آموزش اعضا ستاد بدست آورد.
فرهادی گفت: در این زمینه به جوامع محلی آموزش های لازم برای رویارویی با حوادث غیر مترقبه نظیر زلزله نیز ارائه شده است.
به گفته وی، اکنون آرامش نسبی به منطقه سبزکوه و ناغان بازگشته و ارزیابان ستاد بزودی گزارش نهایی خود را به ستاد اعلام می کنند.
به گزارش ایرنا از مرکز لرزه نگاری ایران، زمین لرزه ای به بزرگ 5 ریشتر عصر روز یکشنبه 8 مردادماه سال 96 ساعت 20:27:39 به وقوع پیوست که این زمین لرزه در عمق 10 کیلومتری زمین اتفاق افتاد.
منطقه ناغان در محور مسیر چهارمحال و بختیاری به خوزستان قرار دارد و در 90 کیلومتری شهرکرد مرکز این استان واقع شده است که جمعیت آن به 12هزار نفر می رسد.
برچسب ها: تدبیر24 ، ابر گسل
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها