تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۸۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
شکست های پی در پی داعش در سوریه، عراق و لیبی سبب شده است این گروه با دامن زدن به اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی تلاش کند بار دیگر حضور خود را به اثبات رساند و بر روی واقعیت شکست خود سرپوش نهد و قاره سبز را با چالشی بزرگ روبرو سازد.
تدبیر24»حوادث تروریستی اخیر اسپانیا موجی از ترس، نگرانی و شوک را در شهرهای مختلف اروپا ایجاد کرده است و در پی این حوادث تروریستی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی در اروپا به حالت آماده باش درآمده اند.
تروریست‌های داعش قلمروی خود را در موصل عراق از دست داده اند و در رقه سوریه هم عقب‌نشینی می‌کنند. همین مساله می‌تواند اعضای اروپایی داعش را مجبور به بازگشت کند که در این صورت آنان تهدیدی علیه امنیت اروپا خواهند بود.
پیش بینی از پیامدهای در تنگنا قرار گرفتن داعش در سوریه و عراق و گسترش عملیات آنها در اروپا در حال تحقق است و با توجه به شکست تروریسم در منطقه خاورمیانه و کاهش دامنه نفوذ و قلمرو تحت تسلط آنان اکنون بازگشت تروریست ها به زادگاه خود در اروپا خطری برای اروپا است. صدها تروریست داعشی به وطن خود در اروپا بازخواهند گشت که با هر کدام ازآنان کینه شکست داعش همراه است. این چالشی برای سازمان های امنیتی در اروپا است.
کشورهای اروپایی که با هدف سرنگونی نظام سوریه چشمان خود را به روی عزیمت هزاران نفر از شهروندان خود به کانون های بحرانی در منطقه خاورمیانه بسته بودند. اکنون تبعات این سیاست دوگانه در مبارزه با تروریسم را باید پذیرا باشند. رسانه های عربی در روزهای گذشته اخبار و تحلیل هایی را در این ارتباط منتشر ساختند که این گزارش به آن ها می پردازد.

** افزایش دامنه اقدام های تروریستی داعش در اروپا
روزنامه «عربی 21» مصر، صفحه عربی تارنماهای «مرکز پژوهش های اطلاعات و مبارزه با تروریسم اروپا» و شبکه «الغد» مصر، افزایش حمله های تروریستی در کشورهای اروپایی و نقش عناصر اروپایی داعش - که در جنگ سوریه و عراق حضور داشتند در این زمینه - را در کانون توجه قرار دادند.
به نوشته روزنامه العربی 21، برخی پایتخت های اروپایی طی روزهای گذشته شاهد حمله های تروریستی پی درپی توسط عناصر گروه تروریستی داعش بودند. حادثه به زیر گرفتن تعدادی از جهانگردان در شهر بارسلونا از برجسته ترین این حوادث تروریستی بود. پس از اینکه داعش بخش بزرگی از مناطق زیر کنترل و فرماندهان خود را در عراق و سوریه از دست داده اکنون این گروه دامنه حمللات خود را در جهان به ویژه در قاره اروپا افزایش داده است.
برخی پژوهش ها که توسط مراکز پژوهشی تهیه شده نشان می دهد گروه داعش پس از اینکه توانست شبکه های یارگیری و حمایت از عناصر خود در اروپا را تقویت سازد دست به اقدامات تروریستی در این کشورها زده است. تعدادی از این افراد که در اروپا دست به اقدام تروریستی می زنند در جنگ عراق و سوریه هم حضور داشته اند. این گروه ها اکنون در اروپا زیر گرفتن با خودرو و چاقو کشی را به عنوان شیوه حمله های خود به کار گرفته اند. این شیوه نیاز به هزینه بسیار ندارد و نگاه نیروهای امنیتی را هم به خود جلب نخواهد کرد.
به نوشته صفحه عربی تارنمای مرکز پژوهش های اطلاعات و مبارزه با تروریسم اروپا، به تازگی نگرانی کشورهای اروپایی از یارگیری تروریست ها و سفر جوانان اروپایی برای جنگ در خارج افزایش یافته است. کشورهای اروپایی از این موضوع به ویژه در سال 2014 میلادی ابراز نگرانی کرده بودند. به طوری که برخی آمارهای اروپایی نشان از این داشت که چند صد نفر از اروپایی ها در جنگ علیه نظام سوریه حضور دارند.
اما اکنون گزارش های اروپایی درباره مبارزه با تروریسم نشان از این دارد که بیش از پنج هزار نفر جوانان اروپایی در صف گروه های تروریستی در عراق و سوریه سرگرم نبرد هستند. رخدادهای تروریستی در اروپا نشان داد افراط گرایی در این قاره هم گسترش یافته است. به طوری که برخی گزارش های بی طرفانه نشان می دهد متهمان حوادت تروریستی در اروپا، متولد این قاره و در مدارس بلژیک درس خوانده اند.
گزارش های کمیسر اروپا نشان از این دارد که بیش از 5 هزار جنگجوی اروپایی از زمان پیدایش داعش به صف این گروه در عراق و سوریه پیوسته اند. در گزارش های «صوفان گروپ» آمریکا آمده است : تعداد اروپایی های در صف های داعش در عراق و سوریه بیش از پنج هزار نفر است که بیشتر این افراد فرانسوی و بلژیکی هستند.
طبق گزارش های مرکز پژوهش های مبارزه با تروریسم اروپا منتشر شده در 17 فوریه 2017 اطلاعاتی که از جنگجویان داعش پس از بازگشت به زادگاه خود به دست آمده ، نشان می دهد داعش قصد دارد این افراد را برای انجام اقدامات تروریستی در زادگاه خودشان به کار گیرد.
به نوشته تارنمای شبکه الغد، خبرگزاری « ATS» سوئیس هم پیش بینی کرد حدود 3 هزار نفر از نیروهای مسلح داعش و جبهه النصره به زودی به اروپا برخواهند گشت. گزارش هشدار داد در صورتی که گروه های تروریستی شکست بخورند تعداد تروریست هایی که به زادگاه خود باز می گردند.
بیش از 42 هزار تروریست از 120 کشور طی سال های 2011 تا 2016 میلادی به داعش پیوسته اند که افزون بر پنج هزار نفر آنان از بلژیک، فرانسه، آلمان، انگلیس، اتریش، دانمارک، فنلاند، ایتالیا، هلند، اسپانیا و سوئد به داعش ملحق شده اند. 20 درصد این افراد در نبردها کشته شده و حدود 30 تا 35 درصد به زادگاه خود بازگشته اند، حدود 50 درصد هنوز هم در سوریه و عراق حضور دارند.

** تلاش داعش برای جبران شکست های خاورمیانه در اروپا
تارنمای شبکه الغد مصر و «العین» امارات و روزنامه «العرب» چاپ لندن شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و تلاش این گروه برای جبران این شکست در کشورهای اروپایی را بررسی کردند.
به نوشته تارنمای شبکه الغد مصر، «محمد زهیر» کارشناس مسائل امنیتی معتقد است: گروه تروریستی داعش پس از شکست و ناکامی ها در سوریه و عراق و فرار هزاران نفر از اعضا آن به زادگاه خود راهبرد تازه ای را به کار گرفته است.
داعش دارای عناصری به نام «گرگ های تنها» در کشورهای مختلف است که بسیار خطرناک می باشند. این گروه بیش از 2 سال است که برای دامن زدن به عملیات تروریستی در فرانسه، انلگیس و بلژیک به این گرگ های تنها تکیه کرده است. این عناصر از سوریه و عراق به زادگاه خود در کشورهای اروپایی برگشته اند و دارای اندیشه های تروریستی تکفیری هستند. آنها از سوی گروه داعش کشورهایی را که در ائتلاف مبارزه با داعش حضور دارند، تهدید می کنند.
این کارشناس پیش بینی کرد دامنه عملیات تروریستی خونبار این گروه ها از راه چاقو کشی و به زیر گرفتن با خودرو افزایش یابد.
به نوشته روزنامه العرب، گروه داعش از فضای مجازی برای جهانی سازی اندیشه های تند خود و گسترش شیوه های جذب و ابزارهای تروریستی استفاده کرده است.
در این زمینه «آلیکس یونگر» رئیس دستگاه اطلاعاتی انگلیس اعتراف می کند ساختار برنامه ریزی برای حمله این گروه در اروپا بسیار دقیق است. این گروه برای استفاده از شیوه های تازه خشونت علیه انگلیس و همپیمانان آن برنامه ریزی می کند و نیازی به خارج شدن از سوریه حتی درصورت شکست نظامی ندارد.
به نوشته تارنمای العین هرچه عناصر داعش در سوریه و عراق بیشتر در تنگنا قرار می گیرند پیکارجویان خارجی بار دیگر به زادگاه خود بر می گردند. این مساله تهدید بزرگی برای کشورهای اروپایی است.
برخی عناصر داعش برای سامان بخشی به اوضاع داعش و یارگیری بیشتر به زادگاه خود بر می گردند. برخی دیگر از این عناصر هم برای گرفتن انتقام از کشورهایی که در ائتلاف مبارزه با داعش حضور دارند به کشورهای اروپایی بر می گردند و با دامن زدن به عملیات تروریستی غیرنظامیان و نظامیان اروپایی را هدف قرار می دهند. با ادامه نبرد علیه داعش و موفقیت نیروهای عراق، سوریه و لیبی در شکست داعش خطر بازگشت جنگجویان اروپایی به زادگاه خود افزایش یافته است.
با شکست های پی در پی داعش در سوریه، عراق و لیبی این گروه در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. از این رو، داعش با دامن زدن به اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی تلاش می کند بار دیگر حضور خود را به اثبات رساند. این گروه تلاش می کند با به وحشت انداختن غیرنظامیان در اروپا واقعیت شکست خود را تغییر دهد.

** درو بذر تروریسم خاورمیانه در اروپا
شبکه الغد و روزنامه العرب در بخشی از گزارش های خود به حمایت کشورهای اروپایی از تروریسم برای زمین گیر کردن نظام سوریه و عراق و شکست این کشور در زمینه مبارزه با تروریسم اشاره کردند.
به نوشته تارنمای شبکه الغد، گزارش امنیتی که توسط مرکز پژوهش های صلح و امنیت بین الملل منتشر شده به صراحت اشاره می کند کشورهای اروپایی میوه حمایت از گروه های تروریستی در سوریه را درو می کنند. این کشورها از تروریست ها حمایت تسلیحاتی و مالی می کردند و بر این موضوع خرسند بودند که این گروه ها به زودی نظام سوریه را ساقط و نظام عراق را فرسوده سازند. دستگاه های اطلاعاتی غرب تحرک این افراد و حمایت های مالی به این گروه ها در سوریه و موصل عراق را رصد می کردند. این دستگاه ها انتظار شکست این گروه ها و بازگشت عناصر آنها به اروپا را نداشتند.
به نوشته روزنامه العرب، حوادث تروریستی که در اروپا رخ می دهد بیانگر شکست اروپایی های در جنگ علیه تروریسم است. پایان حضور داعش در عراق و سوریه به معضل داعش پایان نخواهد داد. شیوه های امنیتی و نظامی به تنهایی برای رویارویی با اندیشه های افراطی کافی نیست. رویارویی با این چالش اقتضا می کند که در عراق، سوریه و لیبی دولت هایی با اصول و معیارهای درست به کار خود ادامه دهند و نخبگان کشورهای عربی مسلمان و اروپا به طور عملی به مسوولیت خود ادامه دهند.
برچسب ها: تدبیر24 ، داعش
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها