وزارت صنعت، معدن و تجارت خودروسازان را ملزم کرد تا چهار سال آینده حداقل ۱.۵ درصد از فروش خود را به تحقیق و توسعه برای تولید محصولات جدید اختصاص دهند.
تدبیر24»تحقیق و توسعه حلقه مفقوده صنعت خودروی ایران است بهگونهای که
خودروسازان به دلیل غفلت از سرمایهگذاری در حوزه تحقیق و توسعه در دهه ۸۰
هنوز نتوانستهاند تنوع و کیفیت محصولات خود را به سطح مورد نظر
مصرفکنندگان ارتقاء دهند.
در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت در "برنامه راهبردی
صنعت خودرو" خودروسازان را ملزم کرده که تا چهار سال آینده ۱.۵ درصد از
فروش خود را به سرمایهگذاری در حوزه تحقیق و توسعه اختصاص دهند.
طبق این هدفگذاری در سال ۱۴۰۰ نسبت هزینه تحقیق و توسعه به
فروش در صنعت خودرو باید به عدد ۱.۵ درصد ارتقاء یابد. این هدفگذاری در
حالی است که در سال ۱۳۹۴ تنها ۰.۵ درصد از فروش خودروسازان صرف تحقیق و
توسعه شده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۵) ویرایش دوم "برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت" را مصوب کرد.
در این برنامه راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت و
معدن کشور پیشبینی شده که بخشی از آن نیز در رابطه با "برنامه راهبردی
صنعت خودرو" است.
در برنامه راهبردی صنعت خودرو راهکارهایی در زمینه توسعه و
گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو و قطعه ایران در حوزههای مختلف تعیین شده
است.