بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۹۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۲
وضعیت منطقه به‌گونه‌ای است‌که ‌ایران ضمن پایداری بر مواضع منطقی و بر حق خود که مبتنی برحکمت، عزت و مصلحت است، تاکید دارد.
تدبیر24»درحالی که رئیس‌جمهور آمریکا بدون منطق و دلایل موجه قصد دارد با تلاش‌های خود چارچوب‌های توافق برجام را برهم بزند یا به‌دنبال بهانه‌های دیگر برای کشاندن ایران به یک مخاصمه گسترده است. در چنین شرایطی همه ارکان کشور از جمله روزنامه‌هایی که به صورت واقعی تریبون غیر رسمی‌ کشور هستند، نباید ناشیانه و یا بدون در نظرگرفتن مصالح کشور به موضع‌گیری‌هایی داشته باشند که سبب خلق بهانه و یا گزک دادن به رقبا و دشمنان شود. پرواضع است که انتخاب تیتر نامناسب توسط روزنامه کیهان می‌تواند در جهت اثبات دخالت‌های ایران در مسائل منطقه‌ای، از جمله شلیک موشک به عربستان سعودی مورد سوءاستفاده قرار گیرد. زمانی که مقامات رسمی به صورت آشکار بر عدم دخالت ایران در بسیاری از مسائل تاکید دارند، انتشار برخی موضع‌گیری‌های نسنجیده سبب تشدید مخاصمه با ایران خواهد شد. ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر، نیازمند رفتار مسالمت‌آمیز باکشورهای منطقه است و در این راستا پذیرفته نیست تحریکات برخی کشورها مانند عربستان به‌گونه‌ای در موضع‌گیری‌ها وارد شود که آتش بی‌اعتمادی را شعله‌ور سازد. در شرایطی که سعد حریری نخست وزیر لبنان مدعی دخالت‌های ایران در لبنان شده است، منافع ملی اقتضا می‌کند در چارچوب دیپلماتیک و با سخنان سنجیده به بیان مواضع پرداخته شود که‌ اینگونه واکنش نشان دادن به معنای کوتاه آمدن از مواضع اصولی ایران نیست. فراموش نشود منطقه آبستن حوادث و اتفاقات زیادی است که در این شرایط تمام جریانات سیاسی و مسئولان ذیربط به‌ویژه رسانه‌هایی که منصوب به نهادهای موثر هستند باید از اعلام مواضع غیر اصولی پرهیز کنند. شایسته آن است که نهادهای بالادستی با تذکرات مناسب به برخی از رسانه‌ها از جمله روزنامه کیهان که برای چندمین بار مرتکب رفتارهای تحریک‌آمیز می‌شود فضا را آرام کنند. برخی از سخنان به‌گونه‌ای اظهار می‌شود که گاه انسان در نیت آنها دچار تردید می‌شود به عنوان نمونه درحالی که باید از اجماع سازی مجدد کشورهای اروپایی با محوریت آمریکا جلوگیری شود، مشاهده می‌شود که به صورت هماهنگ‌ شده‌ای، کشورهای اروپای مورد انتقاد قرار می‌گیرند. آن هم‌کشورهایی که به تداوم برجام اصرار و مواضعی خلاف آمریکا دارند. اتخاذ مواضعی درجهت مخالف‌خوانی بااتحادیه اروپا محل تامل و نگرانی است. مواضع اصولی ایران تاکنون توانسته است که ترامپ را در موقعیت انزوا قرار دهد حتی جریانات مختلف سیاسی به‌رغم آنکه انتقاداتی نسبت به برخی از مواضع در داخل کشور دارند به صورت یکپارچه به مخالفت با ترامپ می‌پردازند و اصلاح‌طلبان نیز به درستی در دفاع از منافع ملی اقدام از سپاه پاسداران دفاع کردند. در این فضای پرآشوب منطقه هرگونه رفتار که به تشدید درگیری و گسترش نزاع کمک کند، بدون تردید رفتاری خارج از منافع کشور خواهد بود.



محمد کیانوش راد، تحلیلگر مسائل سیاسی
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها