بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۰۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶
دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را اعلام کرد. بنابراین اتحادیه اروپا 90 روز فرصت دارد تا تعهد و پایبندی حقیقی خود را درقبال برجام نشان دهد و ثابت کند از مواضع خود نسبت به تغییرناپذیری و قابل اصلاح نبودن برجام، رویگردان نخواهد بود.
 تدبیر24»بر این اساس، دولت آمریکا بدین علت که اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ اروپایی بارها تاکید ورزیدند که شدیدا به برجام پایبند هستند، درصدد است که موضوعات دیگر را به برجام مرتبط کند و از این طریق تغییراتی در آن ایجاد کند. به عبارتی یکی از مولفه‌های مورد نظر ترامپ این است که با توجه به اینکه دوره نظارت بر عملکرد هسته‌ای ایران تا ده سال پیش‌بینی شده است، پس از اتمام دوره ده‌ساله نظارت‌ها بر عملکرد هسته‌ای ایران ادامه داشته باشد. از سویی کنگره قبلا قطعنامه‌ای در زمینه عملکرد ایران در منطقه تصویب کرده است. بنابراین ‌تحریم‌های جدید به بهانه‌های دیگری اعمال شد. از این رو باید اذعان داشت که ترامپ قصد دارد در پرتو مرتبط کردن موارد جدید به برجام با اروپا وارد مذاکره شود و در نهایت با جلب رضایت شرکای اروپایی خود برجام را تغییر دهد. اما موفقیت یا شکست دولت آمریکا در این راستا به موضع آتی کشورهای اروپایی بستگی دارد. اگر کشورهای اروپایی در موضع قبلی خود پایدار باشند، هدف آمریکا تحقق پیدا نخواهد کرد اما اگر اروپا به دلایلی مواضع خود را تغییر داده و امتیازی به آمریکا بدهد، بدون تردید نتیجه خوبی به‌دست نخواهد داد. اگرچه غرب نگران تحریم‌های مضاغف آمریکاست اما به هر روی منافع ملی هر کشوری برایش در اولویت است. به عبارت دیگر اگر سایر دولت‌ها و شرکت‌های خارجی رعایت نکنند، این کشورها نمی‌توانند از ارتباطات تجاری و مالی در آمریکا برخوردار شوند و با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های اروپایی با آمریکایی‌ها مشترکند، بنابراین اروپا مایل است که منافعش تامین شود. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که در صورت افزایش فشارهای آمریکا، اروپایی‌ها تغییر اندک در برجام را بپذیرند. بر این اساس، آینده برجام به تعهد و پایبندی اروپا بستگی دارد. اگرچه تاکنون اتحادیه اروپا پایبندی خود را همواره نسبت به برجام اعلام کرده اما برخی از کشورهای اروپایی در رابطه با ادعاهای آمریکا نسبت به ادعای دخالت ایران در امور منطقه با ترامپ همسویی نشان داده‌اند. درنهایت اروپا در 90 روز آتی باید پایبندی و موضع نهایی خود را نسبت به برجام اعلام کند و در عمل نشان دهد که به توافق هسته‌ای متعهد است. آینده دیپلماسی برای اروپا همچنین حفظ استقلال در برابر ایالات متحده شاید به‌نحوی به برجام بستگی داشته باشد. اروپا به حفظ برجام می‌اندیشد و آمریکا تلاش دارد اروپا را از این نظر برگرداند. آینده در گرو تصمیمات اروپا در مقابل فشارهای آمریکایی‌هاست.



داوود هرمیداس باوند، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها