بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸
استیضاح به معنای روشن شدن و حق نمایندگان است و تفاوتش با تذکر و سوال این است که در نهایت اگر نمایندگان از پاسخ‌های وزیر قانع نشوند و رأی به عدم اعتماد دهند، وزیر استیضاح می‌شود.
تدبیر24»منتها در بحث آقای محمدجواد ظریف بحث استیضاح زمانی مطرح شد که موضوع پولشویی را مطرح و اعلام کرد در ایران پولشویی وجود دارد. در آن زمان حملات تندی به ایشان تحت عنوان اینکه این کار خلاف منافع ملی است، شد. همان زمان اعلام کردم که اظهارات ظریف غیرمستند است و در جلسه‌ای که درباره سی اف تی برگزار شد، اظهار امیدواری کردم که درمورد این موضوع هم توضیح دهند. توضیحاتی که دکتر ظریف و همکارانشان در وزارت خارجه ارائه دادند، شاید شرایطی متفاوت از آنچه محل انتقاد و حمله منتقدان بود را نشان داد که جمهوری اسلامی ایران مقابله با پولشویی را صورت می‌دهد و در معرض جرائم مبتنی با موادمخدر و یکسری معاملات مرتبط با پولشویی است. در کل این توضیح و تذکراتی که به دکتر ظریف داده شد را کافی می‌دانم و دیگر دلیلی برای استیضاح وجود ندارد. وزیر امورخارجه مسئولیت دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسمی کشور در قضایای پسابرجام و برجام بدون آمریکا را برعهده دارد لذا استیضاحش در شرایط کنونی به معنای تضعیف توان چانه زنی است. اما بعد از آن‌که مقداری موضوع استیضاح فروکش کرد، اتفاقاتی در دولت افتاد که عملا به تحریک کسانی که به دنبال استیضاح و چالشی کردن مناسبات بین دولت و مجلس بودند، دامن زد. ادعای برخی مسئولان دولت مبنی بر اینکه موضع دکتر ظریف، موضع دولت است، منجر به شکل‌گیری نوعی دوگانگی شد که به منفعت نبود. درحالی که دولتمردان باید بیش از همه مصلحت شرایط ملایم بین دو قوه را در نظر بگیرند اما شاهد بودیم بدون اینکه توضیحی داده شود عملا برخی از افراد در دولت موضوع را جدی‌تر کردند و با اعلام اینکه موضع، موضع دولت است این شائبه پیش آمد که دولت به جای اینکه درباره شرایط اخیر سیاست خارجی پسا برجام، برجام بدون آمریکا و شرایط اقتصادی پاسخگو باشد، می‌خواهد یکسری مسائل حاشیه‌ای را حاکم کند تا دلیل کارنکردن خودشان را توجیه نمایند. رفتارهای تحریک‌‌آمیز از جانب برخی دولتی‌ها باعث شد با اینکه افرادی مثل بنده دنبال عدم شکل گیری استیضاح هستیم تا توان و انرژی وزیر خارجه صرف مسائل داخل نشود، اما به تحریک استیضاح کنندگان بینجامد. با همه این شرایط، معتقدم ضمن اینکه استیضاح حق نمایندگان است ولی در شرایط کنونی به مصلحت نیست. دکتر ظریف در شرایط کنونی که آمریکایی‌ها تمام توان خود را به کار گرفته‌اند، وظیفه خطیری برعهده دارد. به هر حال این جای سوال و بررسی جدی دارد در شرایطی که کشورهای مختلف و به‌ویژه قدرت‌های دنیا با هم اختلاف دارند، ولی وقتی بحث ایران مطرح می‌شود گویی به گونه‌ای به وحدت رسیده‌اند! درواقع نیاز به یک دیپلماسی قوی در شرایط کنونی که فضاهای چالشی متعددی شکل گرفته است، داریم. هم اکنون که آمریکا با اتحادیه اروپا، کشورهای روسیه، چین و حتی برخی کشورهای همسایه ما مثل پاکستان، عراق و ترکیه دچار چالش است، باید دیپلماسی کشور را تقویت کنیم که بتوانیم از شرایط کنونی عبور کنیم. در طرف مقابل هم دولتمردان در دولت به جای اینکه موضع آقای ظریف را تبدیل به یک عامل چالشی بین دولت و مجلس کنند، سعی کنند که عوامل متعادل کننده و توازن بخش را به کار بگیرند و مانع چالشی شدن فضا شوند.


حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها