بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
تدبیر24»مرضیه نگهبان مروی: ابر بارانش گرفته آخرین ساخته مجید برزگر است که در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده و عنوانش برگرفته از شعر معروف «خانه ام ابری است» نیما یوشیج است؛ بنابراین مخاطب از همان ابتدا با فیلم و فضایی شاعرانه و سورئالیسم مواجه است.
 
سوررئالیسم با میل به ایجاد دگرگونی در زندگی روزمره از طریق آشکارسازی امر شگفت انگیز و تصورات عینی نهفته در نظم ظاهری رخ می‌نماید و این همان بن مایه روایت جدید مجید برزگر است.
 
پرستار جوانی که نماد عقلانیت است؛ هیچ امیدی به معجزه ندارد و به عنوان فرشته مرگ به پایان دادن زندگی پررنج بیمارانش کمک می‌کند، اما یک اتفاق دنیای منطقی او را به سمت بی منطقی سوق می‌دهد تا جایی که دیگر کسی نمی‌تواند حرف‌های او را باور کند.
 
نازنین احمدی، بازیگری که در نقش این پرستار ظاهر می‌شود زنی خشک است. در سکانس‌های مواجهه با همسرش اشتیاقی به بودن در کنار او ندارد و همواره شغلش در اولویتی مهم‌تر از زندگی خصوصی و احساسات همسرش قرار دارد. اصل ماجرا مربوط به همین تحول پرستار از عقلانیت به فرا عقلانیت است. این فیلم شخصیت محور است.

قصه اصلی در دقیقه ۴۰ به بعد فیلم با سفر قهرمان داستان (پرستار) شروع می‌شود و مانند هر سفر قهرمانی با تغییرات اساسی در شخصیت اصلی همراه است. با پاگذاشتن قهرمان به طبیعت زیبای شمال، فضا‌های سوررئال خود را بیشتر نشان می‌دهند. در واقع این نقاشی‌ها هستند که پایه و اساس آثار سینمایی سوررئال را تشکیل می‌دهند و می‌توان این اشارات را در گوشه و کنار میزانسن‌ها و نما‌های فیلم پیدا کرد که مهم‌ترین آن همان تصویر نهنگ صورتی پایان فیلم است.
 
درون مایه، نوع نگاه و داستان «ابر بارانش گرفته» با فضای امروز جامعه متفاوت است و رنگ و بوی منحصر به فرد خود را دارد و طرح این پرسش که آیا همه اتفاقات روی پرده نمایش دلیل و توجیه منطقی داشته باشند یا نه با جواب مناسبی همراه نیست، اما این خود از ویژگی‌ها سینمای سورئال است.
 
ابر بارانش گرفته مخاطب خاص خود را دارد و طبیعتا نمی‌تواند فیلم پرفروش گیشه باشد. فضای آرام، خاص و خلسه گونه فیلم شبیه یک خواب آرام است. اما باید این را پذیرفت که جامعه دارای طیف‌های گوناگونی است و این فیلم می‌تواند به مذاق عده‌ای خوش بیاد هر چند عده‌ای متوجه منظور فیلمساز نشوند و آن را فیلم خوبی ندانند چرا که به دغدغه‌های امروز نپرداخته است.
 
مجید برزگر در این فیلم تیپ شخصیتی که از زن ارائه می‌دهد متفاوت با زنان دیگر فیلم‌های در حال اکران جشنواره سی و هشتم فیلم است. این زن نه زجر کشیده است و نه تحقیر شده بلکه پرستاری موفق، مستقل و منطقی است که کاملا آزاد است و مستقلا تصمیم می‌گیرد. از این جهت که تصویر دیگری از زن ایرانی در این فیلم دیده می‌شود توجه برانگیز است.
 
فیلم سینمایی «ابر بارانش گرفته» چهارمین فیلم بلند مجید برزگر است. وی پیش از فیلم‌های «یک شهروند کاملاً معمولی»، «پرویز»، «فصل باران‌های موسمی» و ... را کارگردانی کرده است.

عوامل فیلم ابر بارانش گرفته
 
تهیه‌کننده و کارگردان: مجید برزگر
نویسندگان: مجید برزگر و آرمان خوانساریان
بازیگران: نازنین احمدی، مزدک میر عابدینی، علی ثانی فر
مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی
صدابردار، طراح صدا و صداگذار: ایرج شهزادی
تدوین: حمیدرضا برزگر
نقد ابر بارانش گرفته جشنواره فیلم فجر

منبع: رویداد24
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها