بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳
زهرا ساعی:
چند ماهی است که بزرگ‌ترین آرزوی اکثر خانواده‌های ایرانی، توقف تورم و در ادامه بهبود اوضاع و احوال اقتصادی است.

عده‌ای بر این باورند که مجلس به‌عنوان قوی‌ترین نهاد نظارت و قانون‌گذاری کشور نتوانسته آن‌طور که باید و شاید به وظایف خود در حوزه اقتصاد عمل کند که اگر این مسیر دنبال می‌شد حتماً دولت هم مسیر خود را تغییر می‌داد. از این‌رو همین افراد معتقدند مجلس یازدهم را باید به دست کسانی سپرد که رویکرد اقتصادی‌ها آن‌ها به مراتب پررنگ‌تر از حوزه‌های دیگر است.

در همین خصوص، زهرا ساعی نماینده تبریز گفت: به قول آقای رییس‌جمهور تحریم‌های دو سال اخیر علیه ایران یکی از بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی در جهان بوده است.

وی افزود: حُسن نیت ایران با مذاکرات هسته‌ای و توافق برجام و اجرای آن به همگان ثابت شد، به خصوص کشور‌هایی که با تبلیغات وسیع ضدایرانی که انجام می‌شد تصور می‌کردند ایرانی‌ها اهل مذاکره و گفتگو نیستند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: به‌هر تقدیر شخصی به‌نام ترامپ که چندان به اصول اخلاقی و دیپلماتیک پایبند نیست رییس‌جمهور آمریکا شد و تصمیم گرفت از برجام خارج و فشار حداکثری را بر اقتصاد ما تحمیل کند. هرچند تحریم‌ها، اقتصاد ایران را با چالش مواجه کرد و به تبع آن، معیشت مردم به خطر افتاد، اما قرار نیست که این فشار‌ها و سختی‌های ناشی از آن باعث شود که ما در موضع ضعف وارد مذاکره با فردی شویم که به هیچ عنوان رفتار‌های عادی از خود بروز نمی‌دهد.

ساعی با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی ما با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد تا شاید گشایش‌هایی البته با حفظ منافع نظام به وقوع بپیوندد، گفت: راه عبور کشور از بحران‌های اقتصادی که گریبان کشور را گرفته در دو موضوع خلاصه می‌شود؛ اول اینکه همه مردم فارغ از اینکه چه جایگاه و سمتی دارند باید بدانند که با گله کردن کاری حل نمی‌شود، از این‌رو همه موظفیم در هر زمینه‌ای که تخصص داریم با انگیزه دوچندان کار را پیش ببریم تا به مرور با خودکفایی در عرصه‌های گوناگون بتوانیم بر تحریم‌ها فائق شویم. دوم، مبارزه جدی با فساد است. اگر امروز می‌بینیم که با توزیع عادلانه ثروت فاصله داریم و از طرفی، فساد به صورت گسترده در حال اتفاق افتادن است به‌خاطر عدم نظارت و نبود اراده جدی برای مقابله با آن است.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: حس فساد به اندازه خود فساد برای کشور خطرناک است، زیرا این اتفاق باعث شده تا بی‌اعتمادی در جامعه افزایش پیدا کند. ایران، کشوری با کلی دستگاه‌های نظارتی است و شایسته نیست که با وجود این همه دستگاه و کارمندان فعال در آن، شاهد چنین تخلفات گسترده‌ای باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: عده‌ای معتقدند که اگر نمایندگان خوش‌فکر با رویکرد اقتصادی در مجلس حضور داشته باشند، هم بُعد نظارت قوی خواهد شد و هم بُعد قانون‌گذاری. باید توجه داشت که کشورداری تنها معطوف به اقتصاد نیست، بلکه حوزه‌های دیگری هم وجود دارد که مولفه‌های آن‌ها می‌تواند اثر مستقیم در اقتصاد داشته باشد.

ساعی ضمن دفاع از عملکرد مجلس دهم یادآور شد: علیرغم همکاری خوب هر سه فراکسیون در زمینه‌های مختلف، ولی قبول دارم که، چون مشکل اساسی سال‌های اخیر کشور، اقتصادی بوده است باید نگاه مجلس یازدهم به مقوله اقتصاد ویژه‌تر از مجلس دهم باشد، اما این موضوع به این معنی نیست که مردم باید تنها به اقتصاددانان رای دهند، بلکه باید به متخصصانی بها دهند که دارای دغدغه اقتصادی باشند.

منبع: اقتصاد۲۴
برچسب ها: تدبیر۲۴ ، زهرا ساعی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها