بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸
در این مقاله به تعریف پرستار سالمند پرداخته سپس وظایف پرستار سالمند تمام وقت در منزل را شرح داده ایم. برای اطلاع بیشتر کلیک کنید.

افراد در سنین بالا معمولا بخاطر سیستم جسمی و بدنی دچار مشکلاتی می شوند. البته گاهی این مشکلات مربوط به عوارض بیماری ها می باشد. اما در کل در خیلی از موارد، وجود پرستار در خانه الزامی به نظر می رسد. در بیشتر مواقع، فرزندان و دیگر اعضای خانواده به دلیل مشغله‌های فراوان، نمی‌توانند در تمام طول روز در کنار سالمند عزیزشان حضور داشته باشند. گاهی نیز، سالمندان به دلیل ابتلا به بیماری‌های خاص و یا ناتوانی در حرمت و تعادل، نیازمند مراقبت‌های تخصصی پرستاران سالمند آموزش دیده می‌باشند. در مقاله پیش رو در مورد پرستار سالمند تمام وقت در منزل توضیحاتی خدمت شما خواهیم داد.

پرستار سالمند کیست؟

پرستار سالمند به کسی گفته می شود که مراقبت های ویژه ای برای برطرف کردن نیاز های شهروندان در مراحل محل مختلفی انجام می دهد. پرستار سالمند وظایفی مانند کمک در کارهای روزمره یک سالمند و مراقبت های روزانه از سالمندان و مرتب کردن منزل و حتی مراقبت های درمانی را برعهده می گیرد. پرستار سالمند تمام وقت در منزل در طول شبانه روز مشغول فعالیت است.

چه زمانی وجود پرستار سالمند ضروری است؟

خیلی از سالمندان هستند که نیازی به پرستار نداشته و کارهای روزمره شان را خودشان انجام می دهند. زمانی وجود پرستار ضروری می شود که سالمند به خاطر وجود مشکلات جسمی و یا ذهنی احتیاج به کمک پیدا می کند. مثلا سالمندی که دچار سکته مغزی شده و یا به علت بیماری های دیگری توانایی جسمی خود را از دست داده‌. یا به شدت ضعیف شده است. در چنین مواردی وجود پرستار چه به صورت نیمه وقت و یا چه به صورت تمام وقت ضروری می باشد. این امر موجب می گردد تا هم خود سالمند احساس راحت تری داشته باشد و هم اطرافیان دغدغه کمتری داشته باشند.

پرستار سالمند در منزل

پرستار سالمند تمام وقت در منزل، یک فرد حرفه‌ای است که در خانه مراقبت و مراقبت از سالمندان مشغول به کار می‌شود. این نوع پرستاری ممکن است برای سالمندانی که به دلایلی نیاز به مراقبت ویژه و تخصصی دارند، مناسب باشد. برخی از وظایف یک پرستار سالمند تمام وقت در منزل عبارتند از:

1. مراقبت از نیازهای روزانه سالمندان شامل تغذیه، بهداشت شخصی، تمیزی و لباس پوشیدن

2. کمک به سالمندان در انجام فعالیت‌های روزمره مانند راه رفتن، حمام کردن، تغییر لباس و استفاده از سرویس بهداشتی

3. توجه به نیازهای پزشکی سالمندان شامل تجویز داروها، بررسی علائم بیماری و مراقبت از زخم‌ها و بیماری‌های مزمن

4. ارائه حمایت و تشویق به فعالیت‌های روانی و اجتماعی مانند بازی، مطالعه، مکالمه و حضور در فعالیت‌های خانه‌داری

5. اطلاع رسانی به خانواده سالمندان درباره وضعیت سلامتی، تغییرات در رفتار یا علائم نگران کنند

پرستار سالمند تمام وقت در منزل باید دارای تجربه و مهارت‌های لازم در مراقبت از سالمندان باشد. همچنین، ارتباط موثر با خانواده سالمندان و توانایی مدیریت موقعیت‌های اضطراری نیز از ویژگی‌های مهم این نوع پرستاری است.

حضور پرستار سالمند تمام وقت در منزل

گاهی به دلیل تنهایی دائمی سالمند در منزل و عوارضی مانند افسردگی و یا جدا ماندن از دیگر اعضای خانواده، بهترین گزینه حضور یک پرستار سالمند تمام وقت در منزل است.

دلیل وجود پرستار سالمند تمام وقت در منزل

اما به طور کلی علائم هشدار دهنده ای وجود دارند که موجب می شود اطرافیان و اعضای خانواده به سمت مراقبت بیشتر از سالمند و استخدام پرستار در منزل سوق دهد. این عوامل عبارتند از:

· مشکلات فیزیکی

· مشکلات شناختی و حافظه ای

· مسائل و مشکلات احساسی و عاطفه ای

وظیفه پرستار سالمند ، کنترل و کمک کردن به سالمند دربرابر این مشکلات می باشد. پرستاران سالمند، با تخصص ویژه‌ای که در مراقبت و نگهداری از سالمند دارند، می‌توانند به عنوان یک مراقب مطمئن به طور شبانه‌روزی در کنار افراد مسن بمانند و بهترین مراقبت‌های پزشکی را برای آنان فراهم آورند

نقش خدماتی پرستار شبانه روزی سالمند

باتوجه به توضیحات داده شده در مورد پرستاری از سالمندان نقش پرستار سالمند تمام وقت در منزل بدین گونه تعریف می شود که پرستار یکی از مهمترین نقش ها را در مسائل پزشکی و درمانی. ایفا می کند. زیرا از فردی مراقبت می کند که خاص ترین نیاز ها را دارد. سالمندان به دلیل کهولت سن و ضعیف شدن بدن معمولا دچار مشکلاتی می شوند که احتیاج به رسیدگی خاص آن هم توسط فردی وارد به این کار را دارند. اما چه نوع خدماتی توسط پرستار سالمند تمام وقت در منزل انجام می پذیرد؟ خدمات پرستار سالمند در منزل شامل موارد زیر است:

· کمک به فعالیت‌های روزانه

· مدیریت دارو

· آشپزی

· فعالیت‌های خلاقانه

· خانه‌داری

به خاطر داشته باشید که هرکدام ازین موارد بهتر است در قرارداد پرستار سالمندان ذکر شود و در جلسه مصاحبه به طور شفاف برای او توضیح بدهید که انتظارات شما از حضور او در کنار فرد سالخورده شامل چه مواردی می‌شود.

1.کمک به فعالیت های روزمره فرد سالمند

سالمندان به دلیل ضعف‌های جسمانی و یا بیماری‌های مزمن و بسیاری دلایل دیگر، ممکن است نیازمند کمک در انجام فعالیت‌های روزمره خود و رسیدگی‌های بهداشتی مانند: کمک به استحمام، استفاده از سرویس بهداشتی، شستن لباس‌ها، مرتب کردن تخت خواب، نظافت مو و سلمانی و غیره داشته باشند. یکی از وظایف پرستار تمام وقت در منزل، رسیدگی به موارد این‌چنینی است.

2. مدیریت دارو

ممکن است فرد سالمند به بیماری خاصی دچار باشد و احتیاج به مصرف دارو در ساعت های معینی داشته باشد. یکی از وظایف مهم پرستار سالمند تمام وقت در منزل مدیریت مصرف داروها می باشد. او یادآوری می کند که فرد سالمند چه زمانی و چه مقدار دارویی بایستی مصرف کند تا از تداخل دارویی جلوگیری کند. اگر پرستار دوره های آموزشی را دیده باشد در برخی موارد به مقدار معینی می تواند دارو تجویز کند‌. البته حتما بایستی پزشک سالمند را در جریان قرار دهد.

3. آشپزی و رسیدگی به تغذیه سالم سالمندان

معمولا سالمندان نمی توانند غذای خود را آماده کنند. پرستار سالمند تمام وقت در منزل بایستی بر مبنای رژیم غذایی فرد سالمند غذای او را تهیه کند. با توجه به توصیه ها و دستورات پزشک میان وعده های مفید را نیز آماده و در اختیار فرد سالمند قرار دهد.

4. فعالیت های خلاقانه

فعالیت ها و تفریحات روزانه در سلامت فرد سالمند نقش اساسی دارد. پرستار سالمند بایستی برای اوقات فراعت فرد سالمند نیز برنامه ریزی داشته باشد. به همین سبب سعی کنند ساعاتی را برای گذراندن با دوستان و یا پیاده روی تخصیص داده و در این راه به او کمک کنند.

5. خانه داری پرستار سالمند تمام وقت در منزل

پرستار سالمند باید وظیفه نظافت و پختن غذا همچنین در صورت توافق خرید هفتگی را انجام دهد‌. به طور کلی چون سالمندان توان جسمی انجام فعالیت‌ها و رسیدگی به امور نظافت و خانه‌داری را ندارند، این وظیفه پرستار سالمند است که مدیریت امور خانه را برعهده بگیرد.

نکات مهم استخدام پرستار سالمند تمام وقت در منزل

نکات مهمی که هنگام استخدام پرستار سالمند بایستی در نظر گرفت را بیان می کنیم. از مؤسسه ای که اقدام به استخدام پرستار می کنید این سئوالات پرسیده شود. ابن نکات که مهم نیز هستند عبارتند از:

1. پرستار سالمند بایستی آموزش های لازم را در زمینه های مختلف مراقبتی دیده باشد

2. آیا پرستار سالمند اجازه تجویز دارو را دارد؟

3. پرستار سالمند می تواند نیاز های ویژه غذایی سالمند را تهیه کند؟

4. چه عواملی در استخدام پرستار تمام وقت، نیمه وقت و ساعتی نقش دارند؟

5. وظایف پرستار شبانه روزی را مشخص کنید؟

6. اگر فرد سالمند در بیمارستان بستری شود نقش پرستار چیست و آیا هزینه ای جداگانه نیز دارد؟

منبع: برگرفته از مجله پرستاری پزشکی مرکز خدمات پرستاری زندگی برتر اکسین

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها