بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
لیلافرهادی در رویداد24 نوشت:دور نگه داشتن ایران از درگیری‌های منطقه کمی دشوار به نظر می‌رسد؛ هم به این دلیل که ایران هم سرنوشت با کشور‌های منطقه است، هم علاقه‌ای برای گرفتن چنین فاصله‌ای وجود ندارد و البته غرب هم با لفاظی علیه ایران، اجازه چنین تصوری را به افکار عمومی جهان نمی‌دهد.

از نخستین روز حمله حماس به اسرائیل، مقامات اسرائیلی و غربی انگشت اتهام را به سمت تهران گرفتند و مدعی شدند این حملات با هماهتگی ایران انجام شده است. ادعایی که ایران به صراحت آن را تکذیب کرد و مشخص حملات کار خود فلسطینی‌ها بود اما ظاهرا این اعلامیه مهم برای کسانی که به هر نحوی در پی وارد کردن نام ایران به درگیری میان حماس و اسرائیل هستند کافی نبوده است.

در پی انفجار روز سه‌شنبه بیمارستان غزه و کشته شدن دست‌کم ۵۰۰ نفر در این حادثه سناریو‌های مختلفی مطرح شد. اسرائیلی‌ها مدعی شدند «سازمان جهاد اسلامی» در یک حمله ناموفق به اسرائیل دچار نقص فنی شده و موشکش به بیمارستان اصابت کرده است. جهاد اسلامی هم بلافاصله این تئوری را رد کرده است. اما ایران کجای این ماجراست؟

رسانه‌های غربی به اتفاق مدعی شده‌اند که جهاد اسلامی به رهبری «زیاد نخاله» بیشترین ارتباط را با ایران در بین گروه‌های فلسطینی دارد و موشک و پهپادش را از ایران تهیه می‌کند. فاکس‌نیوز نوشته این سازمان فکر می‌کند انقلاب ایران جنبشی است که سراسر جهان عرب باید از آن الگوبرداری کنند.

نیویورک‌پست به نقل از «لیور هارات» سخنگوی الی کوهن وزیر خارجه اسرائیل مدعی شده «ایران که سال‌ها است می‌کوشد یک سازمان تروریستی داشته باشد، هم حمایت و تامین مالی کامل جهاد اسلامی را به عهده دارد و هم بخشی از منابع مالی حماس را تامین می‌کند.»

رئیس جمهور آمریکا در روز‌های نخست جنگ به ایران هشدار داد که وارد جنگ اسرائیل و فلسطین نشود. ایالات متحده آمریکا برای ایجاد بازدارندگی، دو ناو هواپیمابر را به منطقه اعزام کرده و علنا گفته «این دو ناو نمایش قدرتی به منظور ارسال یک هشدار به ایران است که در جنگ دخالت نکند.»

در این میان سفر منطقه‌ای حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و دیدار او با سران گروه‌های مقاومت احتمال ورود ایران به درگیری را تقویت کرد. امیرعبداللهیان در یک جمع بندی از مذاکراتش با محور مقاومت در بیروت نسبت به احتمال گشایش جبهه‌های جدید علیه اسرائیل هشدار داد و گفت: «برخی از مقامات غربی از من پرسیدند آیا امکان گشایش جبهه‌های جدیدی علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد. گفتم که در شرایط ادامه جنایت جنگی صهیونیست‌ها هر احتمالی از سوی دیگر جریان‌های مقاومت محتمل است.»

وزیر خارجه ایران در آخرین مقصد سفر منطقه‌ای خود در قطر اعلام کرد «در صورت اجرای سیاست زمین سوخته از سوی اسرائیل و غدم توقف ماشین تخریب دشمن در غزه، گروه‌های مقاومت همه سناریو‌ها را طراحی کرده‌اند و دست همه برای شلیک، روی ماشه است»

او در یک گفتگوی تلویزیونی بعد از بازگشت به ایران این هشدار را تکرار کرد و گفت «اگر از فرصت‌های محدود و به شدت فشرده‌ای که در اختیار سازمان ملل متحد و کنشگران سیاسی است در ساعات آینده استفاده نشود، امکان گشایش جبهه‌های جدید علیه رژیم صهیونیستی اجتناب ناپذیر است.»

اگرچه به طور رسمی هنوز جبهه‌های جدید علیه اسرائیل شکل نگرفته، اما منطقه در ۲۴ ساعت گذشته آبستن حوادث خطرناکی بوده است و هر آن احتمال تغییر شرایط و ورود کشورهای مسلمان به حمایت از فلسطین وجود دارد.

ماشه اول: ورود عراق به جنگ فلسطین و اسرائیل
مقامات آمریکایی و عراقی از دست‌کم چهار حمله به پایگاه‌های آمریکایی در روز‌های گذشته خبر داده‌اند. بر اساس گزارش نیویورک‌پست، نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق روز چهارشنبه هدف دو حمله جداگانه با هواپیما‌های بدون سرنشین قرار گرفتند که یکی از آن‌ها باعث آسیب جزئی به تعدادی از نیرو‌ها شده است.

به گفته یک آمریکایی، پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق روز پنجشنبه با آتش غیرمستقیم مواجه شده است. پلیس عراق روز پنجشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرده، موشک‌ها به پایگاه نظامی دیگری که میزبان نیرو‌های آمریکایی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد است، اصابت کرده است.

به گزارش رویداد۲۴ تاکنون هیج اشاره‌ای به نام گروهی که حملات را انجام داده نشده است، اما رسانه‌های غربی در توضیح حوادث اخیر سعی کرده‌اند این حملات را به حملات مشابه گروه‌های مورد حمایت ایران در سال‌های گذشته به پایگاه‌های آمریکایی ربط بدهند.

ماشه دوم: ورود سوریه به جنگ فلسطین و اسرائیل
بامداد جمعه برخی رسانه‌ها از حمله به دو پایگاه آمریکایی در جنوب و شمال شرق سوریه خبر دادند. منابع آگاه به المیادین گفتند که سه پهپاد بر فراز پایگاه تنف در مرز سوریه، عراق و اردن پرواز کردند و چند حمله هوایی موفق داشته‌اند. ساعاتی بعد ژنرال پاتریک رایدر سخنگوی پنتاگون این خبر را تایید کرد و گفت با وجود تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از ورود ایران به درگیری، پایگاه التنف در سوریه که محل استقرار نیرو‌های آمریکایی و متحدان آنهاست، بامداد روز چهارشنبه مورد هدف حملات دو پهپاد قرار گرفته است. نیرو‌های آمریکایی یک پهپاد را سرنگون کرده‌اند و پهپاد دوم به پایگاه برخورد کرده و جراحات جزئی به دنبال داشته است.

علاوه بر این، برخی رسانه‌ها هم از انفجار یک خط لوله گاز در میادین نفتی کونوکو در دیر الزور واقع در شمال شرق سوریه هم خبر داده و مدعی شدند گروه‌های مورد حمایت ایران این خوط لوله تحت کنترل کرد‌ها را در نزدیکی پایگاه آمریکایی منفحر کرده‌اند.

ماشه سوم: ورود یمن به جنگ با اسرائیل
پنتاگون روز پنجشنبه از یک حمله موشکی انصارالله یمن (حوثی‌ها) به اسرائیل خبر داد. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده سه موشک کروز و چند پهپاد از سوی حوثی‌ها شلیک شده که به نظر می‌رسد هدفش اسرائیل بوده است، اما ناوشکن آمریکایی «یو.اس.اس کارنی» در شمال دریای سرخ موفق شده این موشک‌ها و پهپاد‌ها را رهگیری کند. به گفته مقامات آمریکایی، این ناوشکن توانسته هشت پهپاد را سرنگون کند.

ماشه چهار: جنگ لبنان و اسرائیل
از ۸ اکتبر یعنی روز دوم درگیری فلسطین و اسرائیل تا امروز مرز لبنان و اسرائیل محل درگیری بین حزب‌الله و نیرو‌های اسرائیلی بوده و بار‌ها میان این دو آتش رد و بدل شده هرچند این آتش‌ها به معنای ورود حزب الله به این درگیری نیست، اما تنش در امتداد مرز اسرائیل با لبنان بسیار بالاست؛ روز دوشنبه ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۲۸ محله در نزدیکی لبنان را تخلیه می‌کند و حدود ۱۰۰۰۰ نفر باید این منطقه را ترک کنند. تا این لحظه دست‌کم سه غیرنظامی لبنانی از جمله عصام عبدالله، روزنامه‌نگار رویترز طی هفته گذشته در تبادل آتش میان حزب الله و اسرائیل، جان خود را از دست داده‌اند.


بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها