بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۱۲۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

در عصر حاضر استنلس استیل با هما فولاد ضد زنگ یکی از پرکاربردترین فلزات است که به دلیل ویژگی های خاص همچون ضد زنگ بودن، مقاوم در برابر رطوبت و مایعات، شکل پذیری و انعطاف پذیری در صنایع مختلف به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نکته قابل ذکر است که در داخل ایران تجهیزات لازم برای تولید فولاد ضدزنگ وجود ندارد لذا تمامی محصولات استنلس استیل موجود در بازار وارداتی هستند.

 فروشگاه شهر استیل یکی از واردکنندگان شیت های استنلس استیل با کیفیت در تمامی گریدهای موجود است که امکان تهیه انواع ورق استیل ضد زنگ را با ضمانت مهیا نموده است. در ادامه به معرفی انواع ورق استنلس استیل میپردازیم با ما همراه باشید.

شهر استیل

 انواع ورق فولادی ضد زنگ ( استنلس استیل )

ورق استنلس استیل که تحت عنوان ورق استیل در بازار ایران شناخته می‌شود، یکی از هزاران محصولات فولادی می‌باشد که در صنایع مختلف از جمله جابه‌جایی، فرآوری مواد غذایی، ابزار پزشکی، سخت افزار، لوازم خانگی، ساختمان سازی و معماری کاربردهای بسیاری دارد. ورق استنلس استیل ( فولاد ضد رنگ ) آلیاژی از آهن است، عناصر تشکیل دهنده این فلز شامل کربن، کروم، نیکل و آهن است که تفاوت اصلی بین آهن و استیل، میزان کربن استفاده شده در ساختار آن‌ها می‌باشد. کربن موجود در فلز استیل از 0.30 % الی 1.75% می‌تواند متغییر باشد. خاصیت ضد زنگ بودن ورق استیل به دلیل وجود عنصر کروم در این آلیاژ می‌باشد، حداقل کروم موجود در آن 10.5 درصد است که یک لایه نازک اکسید کروم بر روی سطح استیل ( فولاد) ایجاد می‌کند که لایه غیرفعال نامیده می‌شود.

این لایه از خوردگی و زنگ زدگی روی سطح استیل جلوگیری می‌کند. هر چه مقدار کروم در استیل بیشتر باشد، مقاومت در برابر خوردگی بیشتر است. لازم به ذکر است که ورق استیل علاوه بر ضد زنگ بودن دارای ویژگی‌های دیگری نظیر بازیافت پذیر بودن، استحکام در برابر خوردگی، طول عمر زیاد، مقاومت در برابر حرارت می‌باشد. ورق استیل استنلس همچنین حاوی مقادیر مختلفی از عناصر دیگر مانند مولیبدن، سیلیکون و منگنز است. علاوه‌بر این برای افزایش شکل‌پذیری ورق استیل می‌توان عنصر مولیبدن را به ساختار آن اضافه نمود.. 

انواع ورق های استنلس استیل را می‌توان در دو گروه ورق استیل صنعتی و ورق استیل دکوراتیو نیز قرار داد. انواع ورق فولادی ضد زنگ صنعتی در گریدهای 300 و 400 و200 و 600 نیز در بازار موجود هستند که هر یک از آن‌ها با توجه به ویژگی ها و خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد خود در صنایع گوناگون کاربردهای متفاوتی نیز دارند.

ورق استیل گرید 300

ورق استیل نگیر به ورق های گرید 300 گفته می‌شود. این استیل برخلاف استیل بگیر فاقد خاصیت مغناطیسی است. این ورق‌های استیل نیز تنوع زیادی دارند و در صنایع گسترده و بی‌‌شماری به کار می‌روند. 

استیل نگیر یا آستنیتی از جمله فلزات بسیار پرکاربرد در صنعت است. آستنیت که نام آن از یک پژوهشگر انگلیسی گرفته شده است، فازی از آلیاژ کربن-آهن است. ریزساختار آستنیت را می‌توان از پرکاربردترین آلیاژهای فولاد ضدزنگ دانست.

استیل شهر استیل

 ورق استیل نگیر مقاومتی عالی نسبت به خوردگی و اکسید شدن دارد و ویژگی‌های مکانیکی آن بی‌نظیر است. از جمله این‌که به خوبی شکل می‌پذیرد و آسان جوش می‌خورد. وجه تسمیه این فلز خالی بودن آن از خاصیت مغناطیسی است یعنی جذب آهنربا نمی‌شود (در مقابل استیل بگیر که خاصیت مغناطیسی دارد).

استیل 304 ، 310، 321، 316 و 309 از جمله پرکاربردترین گریدهای استیل سری 300 هستند که در موارد زیر کاربرد دارند.

 

کاربرد ورق های استنلس استیل سری300

  • صنایع غذایی، بسته‌بندی محصولات لبنی
  •   تجهیزات پردازش شیمیایی، مبدل‌های حرارت، قطعات کوره، سیستم‌های برودتی
  •   قطعات موتور جت، اگزوز هواپیما
  •   تجهیزات دارویی
  •   تجهیزات عکاسی
  •    مخازن، قطعات پمپ، تجهیزات خمیر کاغذ

 

ورق استیل گرید 400

اصلی‌ترین ویژگی ورق های گرید 400 یا ورق استیل بگیر که سبب این نامگذاری نیز شده است، خاصیت مغناطیسی است. بیشتر مردم استیل را به عنوان فلزی می‌شناسند که توسط آهنربا جذب نمی‌شود. اما استیل بگیر این خاصیت را دارد و در صورت مجاورت با آهنربا به آن می‌چسبد.

استیل بگیر از نظر درصد کروم موجود متفاوت هستند. انوع ورق استیل بگیر زیرساختار فریتی یا مارتنزیتی دارند. هریک از این دو مورد می‌تواند سبب شود که استیل خاصیت مغناطیسی پیدا کند. اما این دو گروه یعنی ورق‌های فریتی و مارتنزیتی تفاوت‌هایی نیز باهم دارند.

فریت نوعی آهن با ساختار BCC است که درصد بسیار اندکی از کربن را نیز در خود دارد. ساختار BCC به این معناست که در مکعب کریستال، در مرکز و نیز در هر یک از گوشه‌ها یک اتم وجود دارد. به دلیل چینش الکترون‌ها در اطراف هسته اتم خاصیت مغناطیسی ایجاد می‌شود.  مارتنزیت ساختار اصلی فولادهای سخت شده را تشکیل می‌‌دهد و به معنای فازی در فولادهاست که در اثر تبدیل بدون پراکندگی شکل می‌گیرد. این توضیح نیز لازم به نظر می‌رسد که انواع استیل بگیر فریتی و مارتنزیتی یا نیکل ندارند و یا حاوی مقدار کمی از آن هستند. این نکته لازم ذکر است که قیمت ورق استیل بگیر با توجه به نوع گرید آن متفاوت و متغییر است.

استیل 410 ، 420 و 430 از پرکاربردترین انواع ورق‌های استیل گرید سری 400 هستند که با توجه به خاصیت فیزیکی و شیمایی که دارند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فروشگاه شهر استیل

کاربرد ورق های استنلس استیل سری 400

ورق استیل بگیر مارتنزیتی قابلیت سخت‌کاری در عملیات حرارتی دارد. استحکام این نوع از انواع ورق استیل بگیر زیاد است اما به دلیل وجود نیکل در برابر خوردگی مقاومت زیادی ندارد. از این استیل بگیر در موارد زیر استفاده می‌شود:

  •    ساخت ابزارها و تجهیزات پزشکی
  •    ساخت ابزارآلات مکانیکی
  •    ساخت قطعات توربین
  •    ساخت تیغ ریش‌تراش
  •    استفاده در صنعت هوافضا

ورق استیل دکوراتیو 

ورق استیل تزئینی یکی از پرکاربردترین انواع ورق استیل است که در کاربردهای گوناگون طراحی و دکور مورد توجه کارشناسان این حوزه قرار دارد. این فلز هم به صورت رول و هم به صورت شیت در اندازه‌های گوناگون و به اشکال مربع یا مستطیل به فروش می‌رسد.

رنگ ورق استیل دکوراتیو و قابلیت طرح‌ دار بودن آن سبب می‌شود کاربردهای گوناگون تزئینی پیدا کند. وجود فلزات ارزشمندی چون کروم، نیکل و مولیبدن در قیمت ورق استیل تزئینی تأثیرگذار است.

ورق استیل یا فولاد ضد زنگ در این سال‌ها بسیار مورد توجه معماران و طراحان قرار گرفته است. نمونه‌های ورق دکوراتیو را می‌توان در دیواره‌ها و درهای آسانسور، درهای ورودی ساختمان‌ها، نماهای ساختمانی شامل نماهای داخلی و خارجی، انواع حفاظ‌ها و ... مشاهده کرد. تفاوتی که ورق استیل تزئینی با سایر ورق های استیل دارد تنها در سطح و نمای ظاهری آن است. در  ترکیبات انواع استیل دکوراتیو تفاوتی نیست و همان خواص استیل را دارند.

شناخت ویژگی‌های انواع شیت استیل برای انتخاب درست و متناسب با کاربرد آن ضروری است که هم هزینه را کاهش می‌دهد و هم کارایی ورق را افزایش می‌دهد. لذا در این مطلب به طور کامل به معرفی انواع ورق استنلس استیل صنعتی و دکوراتیو پرداختیم. ویژگی، خاصیت فیزیکی و شیمیایی هر یک از آن‌ها را همراه با درصد اجزای تشکیل دهنده و کاربردشان را در صنایع مختلف ذکر نمودیم. امیدواریم از مطالعه این مطلب اطلاعات کافی را کسب کرده باشید.

منبع : ایلنا

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها