بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۱۴۷۰
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹
مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با تدبیر24:
مردم طعم امنیت اعتدالی را در دولت آقای روحانی در حوزه پیاده کردن امنیت ملی خواهند چشید . این امنیت از جنس فراگیر و مردمی است که تک تک آحاد مردم در آن نقش خواهند داشت.
تدبیر24 : پس از آنکه دکتر حسن روحانی در روز تحلیف اسامی یاران خود را در کابینه یازدهم به علی لاریجانی تقدیم کرد بعضی جریان ها و رسانه ها در حرکتی سازماندهی شده به تخریب وزرای پیشنهادی رئیس جمهور پرداختند . یکی از این وزرا شخص دکتر سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات و نماینده مجلس خبرگان رهبری بود که با دستکاری رسانه ای در متن یکی از مصاحبه هایش حواشی زیادی در راهروهای خانه ملت برایش رقم خورد .دکتر سید محمود علوی از شخصیت های برجسته انقلاب اسلامی است که علاوه بر عضویت مجلس خبرگان رهبری، 5 دوره نمایندگی مجلس و ریاست سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حکم رهبر انقلاب را هم تجربه کرده است اما در حالی مورد تخریب این جریان ها قرار گرفت که اعتدالیون وی را یکی از برجسته ترین افراد کابینه یازدهم می دانند . به همین جهت برای بررسی حواشی این ماجرا و آگاهی از ابعاد شخصیتی وزیر پیشنهادی اطلاعات به سراغ حجت الاسلام دکتر سید مهدی فقیهی کارشناس مسائل سیاسی و مشاور کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی رفتیم . این مدرس حوزه و دانشگاه در این گفت و گو زوایای مختلفی را از این مصاحبه جنجالی و ابعاد فکری و شخصیتی وزیر آینده اطلاعات رونمایی کرد .

تدبیر24 / ماجرای مصاحبه با روزنامه خورشید  که به شیوه هایی خاص منعکس گردید چه بود؟

آقای علوی به عنوان یکی از اعضای کمیته روحانیت ستاد دکتر روحانی برای مصاحبه 20 روز قبل به روزنامه خورشید دعوت شدند . هدف ایشان از گفت و گو با روزنامه خورشید تبیین مبانی قرآنی اعتدال و تبیین راهبردهای سیاست های اعتدالی دکتر روحانی بود . در این مصاحبه ضمن تشریح سیاست های رئیس جمهور در پایان سوالاتی در خصوص مسائل مطرح سیاست روز از جمله نقش آیت الله هاشمی در دستاوردهای دولت یازدهم و ویژگی ها و شرایط خاص حاکم بر شخصیت آقای روحانی مطرح شد که آقای دکتر علوی به گوشه هایی از شخصیت و سوابق برجسته آیت الله هاشمی در طول دوران انقلاب اشاره کردند و آرزو کردند که این ظرفیتی که در نظام برای آقای هاشمی فراهم بوده در آینده نیز با تدبیر مناسب مورد بهره برداری قرار گیرد .

تدبیر24/ پشت پرده حمله سازماندهی شده از سوی برخی طیف ها به آقای علوی در شرایطی که وزیر اطلاعات با هماهنگی با رهبری انتخاب می شوند به بهانه یک مصاحبه دستکاری شده که آن هم 20 روز بعد منتشر شده چه بود ؟

اولاٌ موضوع مصاحبه آقای دکتر علوی مساله نماز جمعه آقای هاشمی نبود اما ویژگی جناب آقای علوی مخالفت با هرگونه سیاست برخورد انقباضی در حوزه امنیت کشور است . ایشان معتقدند راهبردهای امنیتی باید به گونه ای تدوین شود که خطوط قرمز و مبانی انقلاب برای افراد و سازمان ها و شخصیت ها طوری تبیین گردد که کسی به خودش جرئت عبور از خط قرمز ها را ندهد . برخورد های دفعی و مقطعی و خارج از مبانی اعتدالی به امنیت فرهنگی سیاسی و معنوی جامعه لطمه می زند . ابعاد مختلف امنیت در نظام جمهوری اسلامی مورد نظر است . خود رهبر معظم انقلاب همواره با برخورد های افراطی و تفریطی و بدون راهبرد در حوزه امنیت مخالفت کرده اند . دیدگاه اسلام هم با هرگونه افراط و تفریط در سطح اجتماع روشن است .

آقای علوی در موضع گیری های خود سعی کرده اند دولت اعتدال را فارغ از هرگونه تندروی در حوزه پیاده نمودن امنیت نشان دهند . اصلا موضع وزیر اطلاعات موضع حمایت از اشخاص و جناح ها نبوده و نباید باشد . وزارت اطلاعات به عنوان رکنی ترین وزارتخانه مرتبط با امنیت کشور نباید در موضوعات جناحی ورود پیدا کند و قبلا در جاهایی که ورود پیدا کرده به این دستگاه آسیب زده است . از همین روی موضوع آقای هاشمی مستقیم به وزارت اطلاعات بر نمی گردد گرچه حواشی آن توسط وزارت باید پیگیری شود ولی وزیر اطلاعات سیاست گذاری در حوزه مباحثی مانند آقای هاشمی را نداشته و نباید داشته باشد .

تدبیر24 / ما هنوز پاسخ خود را به صورت صریح دریافت نکردیم که آیا حمله به آقای علوی سازماندهی شده بود؟ و اگر بود از سوی چه طیف و اشخاصی این کار صورت پذیرفته است؟ اساساٌ چه کسانی با وزارت اطلاعات آقای علوی مخالفند؟

تهاجم به آقای علوی و متهم نمودن ایشان به افراطی گری در خصوص موضوعات سیاسی روز و یا اشخاص نظام یک هجمه ای از پیش طراحی شده بود . ایشان هیچ گاه اظهار نظر صریحی در خصوص نماز جمعه مورد اشاره نداشتند و فقط دعا کردند نظام از این موقعیت بهره مند بشود . به نظر می رسد این یک سناریوی منسجم از سوی مخالفان آقای دکتر روحانی بود.

تدبیر24/ و این مخالفان چه کسانی هستند؟

اگر بخواهیم به طور صریح از کسی نام ببریم ما هم از اعتدال خارج شده ایم . مردم خودشان جریان ها و موضع گیری ها را در رسانه ها پیگیری می کنند. کسانی که مشتاق تند روی در سیاست های امنیتی و وزارت اطلاعات هستند این موضوع را دامن زدند . کسانی که نگران منافع خودشان در آینده با سیاست های اعتدالی امنیتی هستند هم این سناریو را دنبال کردند . روشن است که برخی بدون شناخت ابعاد شخصیتی دکتر علوی و صرفا به دلیل خواسته های جناحی خود این حمله را دنبال کردند که بیشتر هم از طیف تندرو اصولگرایان و غیر اصولگرایان بودند . کسانی که از خطوط قرمز نظام عبور کرده و همواره با دشمنان نظام همراهی کرده اند با اعتدال آقای علوی مخالفند . از سوی دیگر کسانی که از رفتار های تند و افراطی و خشن در حوزه امنیت فارغ از چارچوب های اسلام و اعتدال دم می زنند هم مخالف حجت الاسلام علوی هستند . پیدا کردن مصداق آن را به عهده مخاطبان می گذارم اما باید بدانیم که نزدیک ترین سیاست گذاری به نگاه امنیتی رهبری را ما در دوره اخیر و در مواضع آقای علوی می بینیم که جای تقدیر دارد و نمایندگان مجلس هم در بررسی های تخصصی خود در کمیسیون های مجلس این را درک کرده اند . نمایندگان کاملا با شفافیت دغدغه های خود و حتی سوالات جدی و حتی شبهات شخصیتی و کاری خود را با شخص وزیر پیشنهادی مطرح کردند و فضای مثبتی نسبت به آقای علوی ایجاد شده است .

تدبیر24 / وزرای اطلاعات بعد انقلاب از سابقه تخصصی مرتبط با حوزه امنیتی برخوردار نبودند و شاید آقای علوی اولین وزیر مرتبط با این حوزه است که دغدغه و سوابق امنیتی داشته اند . این سوابق چقدر می تواند در رای ایشان در صحن علنی مجلس کمک کند؟

وزرای قبلی اطلاعات از سابقه مرتبط با دستگاه قضا برخوردار بودند و تنها دو گزینه اخیر یعنی حجت الاسلام والمسلمین مصلحی و دکتر علوی از سابقه مرتبط با حضور در دستگاه های نظامی و امنیتی یعنی سپاه و ارتش برخوردار بوده اند . به نظر می رسد وزیر اطلاعات قبل از آنکه سابقه امنیتی داشته باشد باید راهبردهای امنیتی را در دستور کار قرار دهد . آقای علوی معتقدند که دستگاه های مرتبط با وزرات باید به مانند قبل به رسالت خود پایبند باشند و شخص وزیر راهبری کلان وزارت را به عهده بگیرد . در دوره آقای مصلحی دستاوردهای خوبی در حوزه امنیت مانند دستگیری ریگی ،مبارزه با جریان انحراف و . . . به یاری کارشناسان خبره وزارت و با راهبری وزیر اطلاعات انجام شد . در این دوره هم پیش بینی می کنم که راهبری های آقای علوی در کنار کارشناسان خبره دستاوردهای نوینی را برای کشور حاصل کند .

تدبیر24 / به نظر شما چقدر رای مجلس به وزیر اطلاعات می تواند قوی باشد؟

اگر دغدغه سیاسی کاری های اخیر نتواند روی نمایندگان تاثیر بگذارد به نظر من رای آقای علوی یک رای بالا در میان وزرای پیشنهادی خواهد بود . آنچه این روزها در جلسات مجلس و در مذاکرات با نمایندگان شاهدیم، استقبال خوب  نسبت به دیدگاه های آقای علوی بوده است . آقای علوی مجلس را خوب می شناسند. 5 دوره نمایندگی ایشان را با فضای مجلس آشنا کرده است و در این فرآیند به نحو مناسبی با نمایندگان مذاکره کرده اند . در همین روزهای تعطیل گذشته هم شاهد ادامه روند مذاکرات بوده ایم .

تدبیر24 / توصیه خاص شما به نمایندگان چیست؟

انتظار این است که نمایندگان رویه اعتدالی را نسبت به دولت اعتدال در پیش بگیرند . از هرگونه سیاسی کاری و دامن زدن به اختلافات داخل نظام همانگونه که رهبری در روز عید فطر از مسئولان خواستند جلوگیری کنند . نباید بدون کارشناسی در خصوص وزرای پیشنهادی موضع گیری کرد. نمایندگان مجلس باید  از طرح اتهامات واهی و طرح مطالب غیر مستند در خصوص وزرای پیشنهادی دولت یازدهم خودداری کنند . در هفته گذشته شاهد بودیم که رسانه های خارجی که وزرای پیشنهادی دولت را بررسی کرده اند نسبت به اشخاصی مانند آقای علوی دغدغه دارند چون آقای علوی شاگرد درس رهبری هم بوده است.

تدبیر24 / اگر آقای علوی به کرسی وزارت تکیه بزنند مهم ترین دستاوردشان برای مردم چه خواهد بود؟

مردم طعم امنیت اعتدالی را در دولت آقای روحانی در حوزه پیاده کردن امنیت ملی خواهند چشید . این امنیت از جنس فراگیر و مردمی است که تک تک آحاد مردم در آن نقش خواهند داشت و خود را در ارتقا امنیت کشور دخیل خواهند دید .آلود رفتار های تند و افراطی در حوزه امنیت    بللللل

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۷
احمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
7
بسیار حرف زیبایی بود کشور امنیت اعتدالی نیاز داره نه افراط و تفریط
علی عمران خانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
5
وزرایی که کارآمدن و سابقه وتخصص دارن رو که براشون حاشیه درست میکنن پس به کی میخوان رای بدن
بی نام
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
5
دکتر روحانی کسایی رو انتخاب کردن که معتدلن و بر چسب افراطی بهشون نمیخوره.
سعیدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
6
اشکال نداره آقای علوی:پشت سر آدمهای خوب تو ایران همیشه حرف بوده.
کامران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
3
این وزرا با این که بهترین نیستند اما برای امروز عالی ترینند منتها اصولگرای دست رد بر سینه خورده در حال خالی کردقده است.ن ع
مهدی عزیزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
3
آقایون مجلسیون و افراطی ها.اینقدر تند رفتین چی شد اوضاع مملکت یه ذره هم معتدل و معقول عمل کنید ببینید چی میشه
پوریا افشانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
5
مردم نشون دادن از افراط و تفریط بیزارن .اینو با رای دادن به دکر روحانی نشون ددن .رای دادن به روحانی یعنی رای به اعتدال.زنده باد اعتدال
محسن بادرنگ
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
2
4
حضرت آقا هم از این تند بازی ها خسته شدن.عزیزان و آقایون مسوولین گرامی حرف رهبر رو خواهشا گوش بدید.رای اعتماد رو به دور از حزب بازی بدید.البته لطفا
نسترن ابطحی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
1
5
مثل این که یه عده هنوز باورشون نمی شه حسن روحانی با اکثریت آرا رئیس جمهور ایران شده.من یه چیزی می دونم این که یه تار مو یک وزیر روحانی می ارزه به همه کابینه محمود
حسین مرادی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
4
حاشیه سازی ممنوع.ما از همشون حمایت میکنیم.تمام کابینه قوی ان
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
3
درود بر دكتر علوي و ياران فداكار ايشان
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۰
0
0
از ... این حرف ها جالب است
ناهید مزلقانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۱
0
2
آرزومند آرزوهایتان
شما کار خودتان و هدفتان را به انجام برسانید همیشه حرفها و سخنها و سنگها در سر راه موفقین بوده و هست شما کار درست را انجام دهید و از سنگها نهراسید
ali
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
0
3
سیدمحمود علوی باید در انتخاب همکاران در وزارت دقت کندوگرنه او را مدیریت خواهند کرد و اعتدال در امنیت نظام به فراموشی سپرده خواهد شد
دادافر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۲
1
2
سلام
اعتدال بر مباني رهبري و امام رمز پيروزي نظام
تقی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۳
0
2
سلام
علوی ایا تسلیم جریان محافظه کار نخواهد شد؟؟؟
هاني
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۹
0
0
بابا اعتدال داره از دست ميره
بدوين بگيرينش!
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها