بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۲۳۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
علي‌اكبر فرازي سفير سابق ايران در مجارستان و روماني
سكاندار مذاكرات هسته‌اي در وين شخصي است كه تجربه سال‌ها مذاكره را دارد و شخص رئيس‌جمهور نيز به واسطه تجربه خود فردي آشنا به مذاكرات و مقامي است كه از روند پرونده هسته‌اي آگاهي كافي دارد. . .
تدبیر24: دو طرف مذاكره‌كننده قرار است در وين به يك جمع‌بندي جامع از مذاكرات گذشته برسند. بنابراين تحليلگران مسائل هسته‌اي و كساني كه روند گفت‌وگوها را دنبال مي‌كنند نتايج مذاكرات ايران و 1+5 در وين4 را مهم تلقي مي‌كنند. طبعا همه ما در وين4 شاهد رايزني‌ها و تلاش‌هاي ديپلمات‌هاي ايران و 1+5 براي رسيدن به يك راه‌حل جامع هستيم. به دنبال اين گفت‌وگوها در دو سوي ميدان نگراني‌هايي درباره متن توافق جامع هسته‌اي وجود دارد اما بايد دانست كه دو طرف در عرصه‌اي وارد شدند كه نشان‌دهنده ميل آنها براي رسيدن به توافقي است كه از آن تعبير به توافق برد- برد مي‌شود. البته طبيعي است كه ميل مذاكره‌كنندگان به توافق جامع نشان‌دهنده از ميان رفتن برخي نگراني‌ها نيست، بالاخره برخي بيم دارند كه مذاكرات هسته‌اي دو طرف به صورت بازي برد - برد تدوام پيدا نكند و به بازي باخت- برد تبديل شود.

بنابراين نگران بودن از روند مذاكرات امري طبيعي محسوب مي‌شود اما آنچه غيرطبيعي به نظر مي‌رسد نگاه برخي منتقدان به اصل مذاكره است؛ متاسفانه افرادی در دو سوي ميدان به نقش‌آفريني مي‌پردازند كه با اصل مذاكره مخالفند؛ آنها معتقدند بايد مخاصمه جايگزين گفت‌وگو شود و همين امر موجب شده تا تحليلگران سياست خارجي اينگونه نگراني را غيرطبيعي قلمداد كنند. اگر مبناي گفت‌وگوهاي ايران و 1+5 را بر در پيش گرفتن راه‌حل مذاكره و پايان مخاصمه قرار دهيم بي‌ترديد جاي هيچ‌گونه نگراني نيست. در پاسخ به كساني كه نسبت به نتيجه گفت‌وگوهاي هسته‌اي نگرانند و بر اين ادعا تاكيد مي‌كنند كه ايران در حال امتياز دادن در جريان مذاكرات است، يك پاسخ مي‌توان داد. همگان مي‌دانند كه سكاندار دستگاه ديپلماسي و مذاكرات هسته‌اي فردي باتجربه و البته با دانش است و از همه مهم‌تر بايد بدانيم برنامه‌ريزان و سياستگذاران كشور بر آغاز و انجام مذاكرات هسته‌اي نظارت كافي دارند.

بنابراين پيشاپيش قضاوت كردن درباره عملكرد مذاكره‌كنندگان، چيزي نيست جز جفاي به خود و ناديده انگاشتن توانمندي‌هاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي؛ آنچه امروز شاهديم قضاوت ناصواب برخي فعالان سياسي درباره عملكرد و توانمندي فرزندان اين آب و خاك است كه به تعبيري مي‌توان گفت پيشاپيش آنها را به دادن امتياز محكوم مي‌كنند. همگان مي‌دانند روند مذاكرات هسته‌اي توسط مقامات ارشد نظام و بخصوص مقام معظم رهبري به دقت رصد مي‌شود و اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان نيز مورد تاييد ايشان هستند. بنابراين هيچ گونه نگراني درباره عملكرد مذاكره‌كنندگان وجود ندارد.

منتقدان تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي بايد بدانند كه سكاندار مذاكرات هسته‌اي در وين شخصي است كه تجربه سال‌ها مذاكره را دارد و شخص رئيس‌جمهور نيز به واسطه تجربه خود فردي آشنا به مذاكرات و مقامي است كه از روند پرونده هسته‌اي آگاهي كافي دارد. بنابراين لازم است به عنوان نخستين گام؛ رسانه‌ها و فعالان سياسي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشور را تقويت كنند و در كنار آن بايد نگراني‌هاي ناصواب و به اصطلاح دلواپسي بي‌جا را كه مانع از تصميم‌گيري صحيح ما مي‌شود از خود دور نمايند و در گام سوم با اميدواري و نشاط بر مذاكرات نظارت کنند. در انتها همگان بايد بدانند كه دكتر ظريف و تيم همراه او در وين، براي امتياز دادن پشت ميز مذاكره نمي‌نشينند چراكه وين صحنه مذاكرات برد- برد است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها