تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 05
کد خبر: ۲۷۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۶
فاطمه راکعی نماینده سابق مجلس و فعال سياسي
مدیران فعلی به این مساله باور دارند که ایران کشور چندصدایی است و باید صداهای مختلف را شنید و تحمل کرد و به‌خصوص درباره آنچه به هنر و ادبیات مربوط می‌شود، باید به این چندصدایی . . .
تدبیر24: وقتی آقای علی‌جنتی به مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد منصوب شدند، در صحبت‌ها و موضع‌گیری‌ها نشان دادند که یک تفکر و روش معقولی در ارتباط با مسائل فرهنگی و هنری و مسائل مربوط به نشر دارند که درصدد هستند در طول دوره مسئولیت آنها را در جامعه نهادینه کنند. ایشان سعی دارند در حوزه مسئولیتشان فعالیت معناداری انجام بگیرد. برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی فرهنگی و هنری زیادی هم در همین راستا انجام شد. به عنوان مثال جشنواره‌های فجری که در یک سال گذشته برگزار شده، گرچه با حاشیه‌ها و حاشیه‌سازی‌ها همراه بوده و برخی تندروها سعی کردند به نحوی آن را خدشه‌دار کنند اما گام‌های مهمی بود که در عرصه فرهنگ و هنر برداشته شد.

به عنوان نمونه در حوزه شعر در جشنواره اخیر قدم‌های مثبتی برداشته شد و اگر مشکلات یا نارسایی‌هایی در آن بود، به خاطر بی‌سابقه بودن برگزاری چنین مراسم‌هایی است و بدون شک با تدبیر مسئولان و هنرمندان برای جشنواره‌های بعد ایرادات و اشکالات کمتر خواهد بود. آنچه مهم است، تصمیمات بزرگی است که از سوی مسئولان صورت می‌گیرد و باید در عرصه فرهنگ نهادینه شود. درحوزه مجوز و ممیزی تلاش دولت بر این است که کار به کاردانان و مولفان و ناشران سپرده شود و اینکه تا چه اندازه در این زمینه موفق بودند باید از دست‌اندرکاران آن سوال کرد.

هر کار بزرگی مشکلات خود را دارد که با دقت بیشتر باید سعی شود کاهش بیابد و تلاش شود که تا جای ممکن از اشکالات و اشتباهات جزئی پرهیز شود تا سوژه به‌دست کسانی داده نشود که با سوءاستفاده از این خطاها به تخریب دولت اقدام کنند و خود را دلواپس یک ملت نشان دهند. خوشبختانه این باور در اکثریت جامعه ما وجود دارد که مسئولان کنونی وزارت فرهنگ افراد دلسوز، متعهد و وفادار به جمهوری اسلامی هستند و البته دیدگاه انتقادی نسبت به هشت سال گذشته مدیریت بخش فرهنگ دارند. مدیران فعلی به این مساله باور دارند که ایران کشور چندصدایی است و باید صداهای مختلف را شنید و تحمل کرد و به‌خصوص درباره آنچه به هنر و ادبیات مربوط می‌شود، باید به این چندصدایی اهمیت بیشتری داده شود. وقتی کاری با یک سلیقه متفاوت از هشت سال گذشته، صورت می‌گیرد، بدون شک مسائل و مقاومت‌هایی ایجاد خواهد شد.

امید است تا جایی که به مسئولان این دیدگاه مربوط می‌شود، سعی کنند با دقت و حساسیت بیشتر عمل کنند. گرچه نگاه افراطی در این حوزه وجود داشته و این افراد دارند از «هیچ» مساله می‌سازند. در حوزه‌هایی که آقای جنتی نگرانی خود را مطرح کردند، نگرانی همه دلسوزان نظام و کسانی که به دنبال مرتفع کردن مشکلات هستند نیز دیده می‌شود. هیچ انسان و مسلمان ایرانی با اندیشه‌های خداجویانه و اخلاق‌گرایانه دوست ندارد مسائل غیراخلاقی و خلاف معنویات در جامعه رواج پیدا کند. هیچ ایرانی از تزلزل خانواده‌ها که در واقع تزلزل اجتماعی و تزلزل روحی فرزندان ایران را دربر دارد خوشحال نمی‌شود. هیچ ایرانی از اینکه نشر و آثار ادبی و هنری ما شامل نکات غیراخلاقی و سطحی و دنیاپرستانه باشد، خوشحال نمی‌شود اما برای خروج از این وضع باید با یک اعتماد عمومی و خردجمعی و سپردن کار به اهل فن همه کمک کنیم که دیگر شاهد مشکلاتی این‌گونه نباشیم که آقای جنتی به‌تنهایی نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

باید کل دولت روحانی از طریق مذاکرات و رابطه جدی با دیگر قوای کشور و مسئولان دلسوز، برای مقابله با این مشکلات برنامه‌ریزی کنند و همه  در این حوزه‌ها که به اخلاق و معنویت و قوام خانواده محسوب می‌شود، هم‌اندیشی کنند و چاره بیندیشند. این باید برای همه جا بیفتد که ما در عصر ارتباط  زندگی می‌کنیم. درحال حاضر هیچ انسان عالمی نیست که معتقد باشد مشکلات فرهنگی را می‌توان با روش‌های اقتدارگرایانه حل و فصل کرد. این مساله‌ای است که با اتفاقاتی که در جهان رخ می‌دهد در ارتباط تنگاتنگ است.

امروز ما در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و ماهواره، اینترنت، فیس‌بوک و... ارتباطات بی‌حد و مرزی را ایجاد کرده‌اند که با جمع کردن دیش و حک کردن و فیلترکردن سایت‌های اینترنتی مقابله با آنها امکان‌پذیر نیست. چه بخواهیم و چه نخواهیم، در دنیایی زندگی می‌کنیم که در معرض همه نوع فرهنگ و ضدفرهنگ قرار داریم و ما باید برای رویارویی با این اتفاق عظیم و با خردجمعی به دنبال بازیابی هویت فرهنگی خود باشیم. این نگرانی‌ها برای همه ماست. ملتی با پشتوانه هزاران سال معنویت و اخلاق اما اینکه چگونه باید با این مسائل مواجه شویم، هرچند کار سختی است اما لاینحل نیست و باید به جای تخطئه به هم کمک کنیم که به قول معروف «ماهی را هر وقت از آب بگیرید، تازه است».
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها