بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۱۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷
مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان گفت: پیشروی آتش پارک ملی گلستان متوقف شده است اما برای جلوگیری از شعله ور شدن مجدد آتش در پارک، محیط بانان همچنان در عرصه های جنگلی پارک حضور دارند.
تدبیر24: اسماعیل مهاجر دوشنبه شب افزود: آتش به طور کلی مهار و جلوی پیشروی آن گرفته شده است اما دربرخی مکان ها اتش به صورت پراکنده وجود دارد، از این رو محیط بانان حداقل دو تا سه روز دیگر در منطقه حضور دارند و مراقب هستند تا حریق مجددا شعله ور نشود.

وی ادامه داد: زیرا درختان پهن برگ که دچار حریق شده کنده های آن هم چنان در حال سوختن است و به طور معمول دو سه روز طول می کشد تا تبدیل به خاکستر شود.

مهاجر افزود: اگر آب بر روی بقایای درختان سوخته شده ریخته شود تبدیل به ذغال شده و خطر حریق مجدد از بین می رود.

وی گفت: هم اینک خاکسترهای موجود در عرصه هایی که دچار حریق شده تا زانو هم می رسد.

وی ابراز امیدواری کرد که در ساعات شب با کاهش دما و افزایش رطوبت هوا از شعله ور شدن آتش های زیر خاکستر جلوگیری شود.

وی وسعت عرصه های مرتعی و جنگلی آسیب دیده از آتش سوزی را بیش از 250 هکتار ذکر کرد و افزود: علاوه بر علف ها و بوته های مرتعی، گونه های درختی باارزش مانند ارس، افرا، کرکو، داغداغان، بلند مازو، بلوط، انجیلی، راش و سفید پلت که گونه های پهن برگ خزری هستند دچار آسیب شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به وقوع 6 بار آتش سوزی در پارک ملی گلستان ظرف دو ماه اخیر احداث سایت اطفاء حریق در این پارک را بسیار ضروری دانست و گفت: اما در برنامه کوتاه مدت می توان با ایجاد چادرهای آتشبان و حضور شبانه روزی نیروهای محیط بان در آن و هم چنین تجهیز آن به امکانات اولیه مانند بی سیم و تلفن همراه در مواقع ضروری با اطلاع بموقع از بروز حریق، از گسترش آن جلوگیری کرد.

وی گفت: در تمامی آتش سوزی های روی داده، عامل انسانی دخیل بوده اما در برخی از آتش سوزی های قبلی که در حاشیه جاده به واسطه سهل انگاری مسافران عبوری رخ داده امکان اطفاء حریق راحت تر بوده اما مهار آتش سوزی شب گذشته به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه با دشواری همراه بوده است.

وی با بیان این که حریق قطعا توسط شکارچیان غیرمجاز صورت گرفته است اظهار کرد: محل آتش سوزی محل رفت و آمد مردم عادی و یا مسافران و گردشگران نبوده است.

مهاجر ادامه داد: با توجه به برخورد جدی که در ماه های اخیر با متخلفان شکار صورت گرفته آن ها به دنبال انتقام گیری هستند و حتی با تلفن هم تهدید می کنند و می توان گفت که مشکل امنیتی درست شده است.

وی هم چنین عبور جاده از داخل پارک ملی گلستان و تردد بالای خودروها را از دیگر عوامل تهدیدکننده این پارک دانست.

آتش سوزی پارک ملی گلستان ساعت 18 عصر یکشنبه آغاز شد که با اطلاع رسانی محیط بانان، گروه های مختلف امدادی از منابع طبیعی، هلال احمر، ارتش و نیروهای مردمی به منطقه اعزام و تا ساعات اولیه دوشنبه شب مشغول مهار آن شدند.

وقوع این آتش سوزی همزمان شد با 19 مرداد سالروز تاسیس پارک ملی گلستان که 57 سال از تأسیس آن می گذرد.

پارک ملی گلستان نخستین پارکی است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داد. این پارک تا قبل از سال 1336 از شکارگاه های شناخته شده و پر آوازه کشور محسوب می شد و به جنگل گلستان مشهور بود.

در 19 مرداد سال 1336 به نام منطقه حفاظت شده ˈ آلمه وایشکیˈ تحت حفاظت و حمایت کانون شکار ایران قرار گرفت.

پارک ملی گلستان که با وسعت 91 هزار و 895 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته در سال 1977 به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب و به پروژه شماره 8 برنامه انسان و کره مسکون (MAB) یونسکو اهداء گردید و تاکنون نیز جایگاه خود را در خانواده ذخیره گاه های زیستکره جهان حفظ کرده است.

وجود یک هزار و 362 گونه گیاهی که یک پنجم فلور گیاهی ایران را شامل می شود و هم چنین وجود 302 گونه جانوری و 149 گونه پرنده نشانه اهمیت حیاتی این پارک است.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها