تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۴۲۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۴
پایگاه اینترنتی روزنامه «الحیات» نوشت: اولویت های کشورهای شرکت کننده در ائتلاف بین المللی مبارزه با گروه داعش، متفاوت بوده و برخی از آنها نیز در تضاد با یکدیگرند، در واقع این ائتلاف حتی در زمینه نظامی نیز در آشفتگی به سر می برد.
تدبیر24: «راغده درغام»، روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی آمریکایی لبنانی الاصل و مدیر دفتر روزنامه «الحیات» در نیویورک، در این مقاله با عنوان «اولویت های متناقض کشورهای عضو ائتلاف بین المللی مبارزه با گروه داعش» افزود: این کشورها بیشتر از آنکه انسجام و هماهنگی داشته باشند، دچار پراکندگی و از هم گسیختگی هستند.

به نوشته این روزنامه، کشورهای مذکور به استثنای عنوان جنگ با داعش، بر سر هیچ هدف دیگری اتفاق نظر نداشته، از نقشه های نظامی آماده برای دست زدن به حملات پیشگیرانه برخوردار نبوده و هیچ گونه نیروی زمینی آموزش دیده ای برای انجام عملیات مورد نیاز جهت جبران کمبود عملی حملات هوایی نیز ندارند، چرا که آمریکا و کشورهای اروپایی آمادگی اعزام نیروی زمینی را ندارند و کشورهای عرب نیز به تنهایی چنین نیرویی را اعزام نمی کنند و بر تشکیل ائتلافی منطقه ای و یا بین المللی از نیروهای زمینی اصرار می ورزند.

الحیات نوشت: در صورتی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه بخواهد واقعا وارد نبرد مستقیم علیه گروه داعش شود، بدون تردید از شرط و شروطی که پیش روی باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گذاشته دست نخواهد کشید؛ چرا که وی اعتقاد چندانی به سیاست جیوه مانند واشنگتن در این جنگ ندارد، به ویژه پس از آنکه دولت آمریکا از ایده ایجاد منطقه حائل در خاک سوریه با هدف ممنوع کردن پرواز هواپیماهای وابسته به نظام حاکم در این کشور صرف نظر کرد.

در این مقاله تصریح شده که رییس جمهوری ترکیه نیک می داند که اوباما از مواضع گذشته خود مبنی بر اندک بودن زمان زمامداری بشار اسد رییس جمهوری سوریه عقب نشینی کرده است، در حالی که اردوغان همان مواضع قبلی خود را دارد.

علاوه بر این، اردوغان خواستار ضمانت هایی در مورد عدم تشکیل کشور مستقل کردی در مناطق سکونت کردها در عراق، سوریه و ترکیه است.

همچنین آمریکا برای برقراری منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه و در نزدیکی مرز ترکیه آماده نبوده و در سوی مقابل، 'آنکارا' نیز بدون آمادگی 'واشنگتن' برای چنین کاری، آمادگی کمک نظامی به جنگ 'باراک اوباما' بر علیه گروه 'داعش' را ندارد.

با این حال، بیشترین چیزی که رئیس جمهوری ترکیه می خواهد، همان نقش منطقه ای فراتر از مرزهای شرقی این کشور می باشد، به گونه ای که به یک قدرت منطقه ای مورد حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی تبدیل شود.

رییس جمهوری ترکیه بر این باور است که ادامه رابطه محکم میان ترکیه و قطر که دو پشتیبان گروه اخوان المسلمین به حساب می آیند، به معنای وجود شکاف عمیق در روابط میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است و این مساله وی را آسوده خاطر می کند، چرا که عربستان سعودی و امارات متحده عربی بر سر جلوگیری از رسیدن اخوان المسلمین به قدرت در جهان عرب هم نظر و مصمم هستند.

این در حالی است که قطر برخلاف ترکیه، حمایت مادی از گروه اخوان المسلمین را تکذیب کرده و در این اواخر نیز، دست به اقداماتی زده که نشان می دهند این کشور دیگر همانند گذشته به حمایت از گروه مذکور ادامه نخواهد داد.

با این حال، مشکل اصلی در رابطه با مصر است، جایی که قطر به حمایت از یک کانال مخالف 'عبدالفتاح السیسی'، رئیس جمهوری کنونی مصر که 'محمد مرسی'، رئیس جمهوری پیشین این کشور را از قدرت برکنار کرد، ادامه می دهد و با وجود بهبود روابط قطر با عربستان سعودی و امارات در این اواخر، مسئله مذکور همچنان نقطه مورد اختلاف دو طرف می باشد.

در واقع، ائتلاف بین المللی مبارزه با گروه داعش حتی در زمینه نظامی نیز در آشفتگی به سر می برد، جایی که نشست اخیر فرماندهان نظامی کشورهای شرکت کننده در این ائتلاف (آمریکا، کانادا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند، بلژیک، ، دانمارک، استرالیا، نیوزیلند، ترکیه، مصر، عراق، اردن، عربستان، امارات، بحرین، کویت، قطر و لبنان) نیز که چند روز پیش در شهر واشنگتن برگزار شد، بیشتر از آنکه انسجام و هماهنگی میان این کشورها را به رخ بکشد، پراکندگی و از هم گسیختگی آنها را نشان داد.

نیروی زمینی آموزش دیده ای برای دست زدن به عملیات مورد نیاز جهت جبران کمبود عملی حملات هوایی وجود ندارد. آمریکا و کشورهایی اروپایی آمادگی اعزام نیروی زمینی را ندارند و کشورهای عربی شرکت کننده در ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش نیز به تنهایی آماده اعزام چنین نیرویی نیستند و بر تشکیل یک ائتلاف منطقه ای و یا بین المللی از نیروهای زمینی اصرار می ورزند، حتی در زمینه حملات هوایی نیز اختلافات زیادی بر سر نقش کشورهای شرکت کننده وجود دارد.

در مورد حاصل، نتیجه، پاداش و یا معامله پایاپای نیز باید گفت که تنها رئیس جمهوری ترکیه به صورت علنی درباره این مسائل با همتای آمریکایی خود صحبت می کند و رک و پوست کنده می گوید که مشارکت ترکیه در جنگ بر علیه داعش مجانی نخواهد بود.

این در حالی است که کشورهای عرب شرکت کننده در ائتلاف بین المللی مبارزه با گروه 'داعش' به صورت علنی هیچ چیزی را نمی خواهند، اما در پشت پرده و به آرامی به گوش دولتمردان آمریکا می رسانند که مردمان کشورهایشان و همچنین شهروندان سوریه و عراق از ورود این کشورها به ائتلاف جنگ تحت رهبری باراک اوباما بدون هیچ گونه چشم انداز سیاسی و نقشه راهی برای دو کشور مذکور، به شدت نگران و بی قرار هستند.

منبع:پایگاه اینترنتی روزنامه الحیات
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها