بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۶۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
 تدبیر24 : میزان صادرات ۶۷۸ هزار تنی سیب‌زمینی در سال گذشته که حدود ۳۸ درصد افزایش یافته است، بیش از ۵۸۳ میلیارد لیتر آب خورده که بیشتر از نصف آب شرب پایتخت در یک سال است. به گزارش ایسنا، صادرات سیب‌زمینی در سال گذشته به ۶۷۸ هزار و ۷۲۳ تن رسید که از نظر وزنی ۳۸ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۳ بود و این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی برای صادرات آب مجازی یعنی محصولات آب‌بر و کنترل آن برنامه‌ریزی‌های بسیاری طی دو سال گذشته انجام داده تا صادرات محصولات کشاورزی از نظر اقتصاد آب، به صرفه‌تر باشد. اما با نگاهی به صادرات سیب‌زمینی به عنوان یکی از محصولات آب‌بر، می‌توان با دو دو تا چهارتایی ساده به این نتیجه رسید که با صادرات این محصول در سال گذشته به ۱۷ کشور مختلف که عمده آن عراق، ترکمنستان و آذربایجان هستند، ۵۸۳ میلیارد و ۷۰۱ میلیون و ۷۸۰ هزار لیتر آب خورده است که معادل ۵۸۳ میلیون و ۷۰۱ هزار مترمکعب می‌شود. گرچه حجتی سال گذشته از تولید گلخانه‌ای انواع محصولات سبزی و صیفی در فضای گلخانه‌ای برای کاهش مصرف آب خبر داده و گفته که مثلا اگر محصول خیار در گلخانه تولید شود می‌توانیم در افق دو ساله ۲/۱ میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی کنیم که به اندازه آب مصرفی شرب در پایتخت (یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب) است، اما صادرات سیب‌زمینی نشان می‌دهد که بیشتر از نیمی از آب مصرفی مردم تهران در یکسال، برای صادرات این محصول آب‌بر به کشورهای مختلف صرف شده است که ضرورت دارد وزارت جهاد کشاورزی بیش از پیش به سیاست‌های توسعه پایدار و اقتصاد آب در تجارت محصولات کشاورزی توجه کند. در حالی در روز های اخیر موضوع استراتژی تولیدی و صادراتی کشاورزی مورد بحث قرار گرفته است که بارش های اخیر در ایران نوید اتمام خشکسالی‌ها را می‌دهد. وزیر نیرو به تازگی عنوان کرده است: ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته و یک درصد نسبت به متوسط سال های گذشته افزایش بارش داشتیم و این نوید بسیار خوبی برای مردم کشورمان است که از شدت خشکسالی که در ۱۵ سال اخیر اکثر مناطق کشور دچار آن بودند فاصله گرفتیم.به گزارش مهر، حمید چیت چیان ادامه داد:‌ در برخی از مناطق کشور از جمله در استان‌های اصفهان، فارس، ‌یزد و کرمان هنوز با کاهش بارندگی‌ها مواجهیم. در استان اصفهان نسبت به دراز مدت ۳۰ درصد کاهش بارندگی داریم، در تهران ۴ درصد، در چهار محال وبختیاری ۱۲ درصد، در خراسان جنوبی ۲۹ درصد، در خراسان رضوی ۱۰ درصد، در سمنان ۲۰ درصد، ‌در فارس ۱۸ درصد و کرمان ۳ درصد و در هرمزگان ۲۴ درصد نسبت به متوسط ۴۷ سال گذشته کاهش بارندگی داریم.او افزوده است: در سد زاینده رود در اصفهان و سد درودزن در استان فارس، ‌سد ساوه و سد کوثر در استان کهکیلویه و بویراحمد متاسفانه با مشکلات آب مواجه هستیم. چیت چیان با بیان اینکه در سال‌های آبی هم باید مصرف خود را کنترل کنیم، از مردم خواست همچنان مراقب مصارف خود باشند.چیت چیان ‌با اشاره به اینکه استان های کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، ‌ بوشهر و بخشی از استان هرمزگان و بخش جنوبی استان فارس از آب سد کوثر استفاده می‌کنند گفته است: از طریق خط لوله ۷۰۰ کیلومتری متصل به این سد برای این استان‌ها آب تامین می‌شود. اکنون در این سد به شدت دچار محدودیت آب هستیم.

برچسب ها: تدبیر24 ، آب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها