بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۶۴۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
تدبیر24 : يك گفت‌وگو تلفني ۱۵دقيقه‌اي بود كه در ۵ مهر ۱۳۹۲ و در خلال نخستين سفر حسن روحاني به نيويورك، در فرودگاه جان اف كندي نيويورك انجام گرفت. اين تماس تاريخي از اين بابت كه نخستين تماس تلفني پس از قطع روابط اين دو كشور از سال ۱۹۷۹ به شمار مي‌رفت واكنش‌هاي مثبت و منفي را حاصل كرد. در آن زمان منتقدان دولت، رئيس‌جمهور را به سبب پاسخ دادن به تماس اوباما مورد انتقادات شديد قرار دادند و شدت هجمه‌ها به اندازه‌اي بود محمدجواد ظريف در جايگاه وزير امور خارجه ضمن تاكيد بر اينكه تماس تلفني از سوي مقامات آمريكايي بوده است، در ۷ مهر ۱۳۹۲ در صفحه خود در فضاي مجازي نوشت «آمريكايي پنج، شش بار براي زمينه‌سازي اين مكالمه تماس گرفتند» محمد تخت روانچي هم در آن برهه توضيح داد: «طرف آمريكايي علاقه‌مند گفت‌وگوي تلفني و حتي علاقه‌مند ديدار بود. البته انجام ديدار به‌مصلحت تشخيص داده نشد و نهايتا گفت‌وگوي تلفني انجام شد.» اكنون نماينده سابق ايران در سازمان ملل در گفت‌وگويي با روابط ايران و آمريكا و بيان جزييات بيشتري از ارتباط تلفني روساي جمهوري دو كشور پرداخت. محمد خزاعي به اظهارات وزير خارجه پيشين آمريكا درباره موضوع ايران كه در حادثه كودتاي عليه ايران كه از سوي آمريكا صورت گرفت، اشاره كرد و گفت: «آلبرايت» وزير خارجه وقت آمريكا از ايران عذرخواهي كرد و گفت اشتباهاتي است كه ما انجام داديم، ولي درباره سقوط هواپيماي مسافربري ايران توسط ناو وينسنس در خليج فارس بايد بگويم كه بعيد مي‌دانم آمريكا عذرخواهي كند چون اين موضوع در سرشت آنها نيست». او كه سال‌ها براي انجام مامويت در آمريكا بوده است درباره نامه‌هاي اوباما به مقام معظم رهبري چنين توضيح داد: « آن طور كه مطلع شده‌ام در نامه‌هاي ارسالي اوباما به مقام معظم رهبري، در بخشي به اين اشاره شده بوده است كه آمريكا اعتراف به بزرگ بودن قدرت ايران در منطقه داشته، كه ايران قدرتمند است اما موارد ديگري هم بود كه قابل پذيرش نبودند.» وي به موضوع مهم‌تري هم اشاره داشت كه همان ارتباط تلفني اوباما با روحاني است كه اين ارتباط از سوي برخي در ايران مورد انتقاد قرار گرفت و حالا خزاعي درباره آن چنين توضيح داده است: « اما درباره تماس آقاي روحاني و اوباما اشاره كنم كه همان طور كه اعلام شد تماس با تلفن من برقرار شد. علتش هم روشن است چون تلفن نمايندگي را طبيعتا داشتند و نمي‌توانستد با تلفن ديگري تماس بگيرند از دفتر آقاي باراك اوباما با تلفن ما تماس گرفتند و تلفن در اختيار جناب آقاي دكتر روحاني قرار گرفت. آقاي دكتر روحاني در همان ابتدا گفت‌وگو با اوباما عنوان كردند از اينكه شما تماس گرفتيد متشكرم و با اين جمله آنها را متوجه ساخت كه آنها به دنبال تماس بودند و تماس گرفتند نه اينكه آقاي روحاني تماس گرفته باشند. اين تماس ۵ دقيقه‌اي با همان موضوع گفت‌وگو بود كه در رسانه‌ها هم اعلام شد.» خزاعي همچنين رفتار آمريكا در پسا برجام را اينچنين تحليل كرد: «تا جايي كه اطلاع دارم چه مخالفان، چه موافقان يا ميانه‌روهاي آمريكايي مي‌دانند برخورد نظامي با ايران بازي با آتش است، اما پيش بيني من اين است كه رفتار آمريكا كج‌دار و مريز خواهد بود و نگراني جدي در اين باره يعني بروز جنگ وجود ندارد.»

بازخواني واكنش هاي انتقادي

كيهان مكالمه روساي جمهور دو كشور را «تاسف بارترين» قسمت از سفر آقاي روحاني به نيويورك دانست. اين روزنامه در ۷ مهر ۱۳۹۲ تيتر نخست خود را به مطلبي تحت عنوان «امتياز نقد داديم وعده‌هاي نسيه گرفتيم.» اختصاص داد كه به انتقاد شديد از پاره‌اي از مواضع حسن روحاني در نيويورك پرداخته است. حميد رسايي، از نمايندگان محافظه‌كار مجلس نهم هم گفت: « اين مكالمه از سوي رسانه‌هاي خارجي تسليم ايران اسلامي و ضعف و ناچاري ناشي از فشار تحريم‌ها تلقي شده است. همچنين وي گفت، «اتفاق دقايق پاياني سفر شما (حسن روحاني) خاطره معامله اعطاي درّ غلطان و گرفتن آب نبات شيرين در مذاكرات هسته‌اي را زنده كرد، در حالي كه اميد بود با عنايت به بيانات اخير رهبري انقلاب شما فراموش نمي‌كرديد كه در برابر چه موجود شيطان صفتي نرمش مي‌كنيد. آقاي روحاني بدون تعارف شما بازي برد- باخت اين سفر به نفع ايران اسلامي را در لحظه آخر به بازي برد - برد براي دو طرف تبديل كرديد.» رجانيوز نزدیک به جبهه پايداري، با بازتاب برجسته صحبت‌هاي حميد رسايي، كاريكاتوري را نيز در تمسخر سخنان حسن روحاني درباره پيگيري يك بازي
«برد - برد» با غرب بر سر پرونده هسته‌اي و نيز به كار‌گيري عبارت «روز خوبي داشته باشيد» به انگليسي - كه گفته مي‌شود آقاي روحاني در پايان مكالمه با باراك اوباما بر زبان رانده - منتشر كرده است.
منبع: آرمان

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها