بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۷۴۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
چرخه تکراری فرارسیدن موعد رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری کشور همواره با آهنگ های گوش خراشی نظیر؛ شکل گیری احزاب خلق الساعه و مقطعی و بدون بهره مندی از ظرفیت های سیاسی اثرگذار، اظهارنظرها و واکنش های احساسی نامزد های تایید صلاحیت شده فاقد برنامه عملیاتی مشخص در رسانه های مختلف ارتباط جمعی، کارناوالهای سیاسی عوامانه، میتینگ ها،سخنرانی ها و جلسات بی اثر وخنثی در مراکز عمومی وعلمی با هدف جذب آراء و مناظره های بی حاصل توام است.
تدبیر24 »چقدر بیان این مسئله دشوار است که گفته شود پس از برگزاری چندین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تجربه فعالیت دولت های گذشته،علیرغم وعده ووعیدهای گوناگون توسط چهره های مختلف همسو با جریان های سیاسی فعال در کشور همچنان با چالش ها و مشکلات لاینحل بسیاری دربخش های مختلف مواجه هستیم. ضمن آن که با وجود تلاش های صورت گرفته در طی ادوار گوناگون ،مسائل مهمی مانند: اشتغال،کم وکیف حمایت از تولیدداخلی،وضعیت بنگاه های اقتصادی کوچک وبزرگ، نحوه تزریق منابع اعتباری کارگشا دربخش های مختلف، مشکلات زیست محیطی(ریزگردها وآلاینده ها،گرد وغبارهای داخلی وخارجی،مسئله آب)، مبارزه با فساد در ابعاد گوناگون،کاهش فاصله طبقاتی،اعتیاد،سلامت وبهداشت وغیره... درپیش روی رییس جمهور دولت دوازدهم قراردارد. به نظر می رسد کاستی ها و نواقص ملموس و مشهودی درچگونگی و کم وکیف حضور ومشارکت چهره های سیاسی در مرحله پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مشاهده می گردد.مهم ترین این کاستی ها عدم پیش بینی سازوکارهای مناسب و اثرگذار در امکان ارائه برنامه جامع نامزدها در حوزه های گوناگون است.بدیهی است تبیین کافی و وافی برنامه های عملیاتی نامزدها متضمن رویکردها، دیدگاه ها و حتی رفتارها با توجه به امکانات و شرایط و مقتضیات موجود خواهد بود.فراهم شدن چنین امکانی از زوایای مختلف موجب داوری وقضاوت افکارعمومی نسبت به افراد می شود و ازاین طریق آنها درمعرض آزمون مهم انتخابات قرارخواهند گرفت. و آحاد مردم اعتماد یا عدم اعتماد خود را درپای صندوق های رای نشان خواهند داد و شاید برپایه یک چنین سازوکاری بتوان به میزان زیادی از سعی وخطاهای بی حاصل و از آن فراتر سوء مدیریت محتمل کاست. فراهم شدن فضای مناسبی جهت معرفی اعضای کابینه نامزدها هم به لحاظ کمی وهم به لحاظ کیفی افق روشنی را در پیش روی اقشارمختلف اجتماعی می گذارد و داوری وقضاوت آنها را در انتخابات با اطمینان بیشتر و ضریب خطای کمتر توام خواهد کرد. ضمن آنکه پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب اسلامی ایران عناصر گفتمانی دولت های گوناگون درطی این مدت زمان مشخص ومبرهن گردیده است و تمهید شرایط مطلوب فوق الذکر بی گمان نقاط افتراق واشتراک عناصرگفتمانی دولت های آینده را باگذشته روشن خواهدساخت.طبیعتا مولفه های مهمی نظیر؛ عمل گرایی وپرهیز از شعارزدگی، امکان ارزیابی دانش و توان و انرژی دولت های آتی درجهت برقراری توازن منطقی میان منابع و امکانات موجود ورفع محدودیت های احتمالی توسط عموم مردم، نحوه مواجهه با چالش ها ومشکلات داخلی وخارجی وچگونگی مدیریت آنها، سنجش ظرفیت های دولت آینده درجهت تطبیق هدفمند و هوشمندانه توقعات و انتظارات آحاد مردم با ضوابط،مقررات وقوانین حاکم،میزان کارآمدی دولت منتخب درانطباق رفتارهای آتی درحوزه های فرهنگی،اقتصادی،سیاسی واجتماعی با باورها واعتقادات دینی ومذهبی و ساماندهی چالش های احتمالی دراین حوزه، و سایر موارد ازجمله مصادیقی است که درصورت فراهم شدن زمینه مساعد تبلیغاتی اطلاع رسانی برای نامزدهای تاییدصلاحیت شده از زوایای گوناگون سبب هدایت صحیح افکارعمومی برای انتخاب افراد اصلح می گردد. درشرایطی که هم اکنون منطقه خاورمیانه وسایر مناطق جهان با بحران ها وچالش های معتنابهی مواجه هستند، به نظرمی رسد بسترسازی لازم جهت انتخاب و برگزیده شدن اصلح ترین چهره های سیاسی بویژه درسطح انتخابات مهم ریاست جمهوری ضمن کاستن مشکلات داخلی برنقش موثر کشورمان درعرصه های مختلف بین المللی و منطقه ای به عنوان یک بازیگر سیاسی موثر خواهد افزود. البته ترسیم یک چنین ایده آلی صرفا مسکنی خواهدبود برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری کشور و چنانچه اهداف میان مدت و بلندمدت مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی مدنظر باشد، بدیهی است که باید عزم و اراده ملی برای بازنگری عامدانه درضوابط و قوانین موجود بسیج شود. به عنوان نمونه ضروری می رسد که برنامه منسجمی با هدف گسترش فرهنگ تحزب تدوین و مقدمات اجرایی آن پیش بینی گردد. در صورت پیاده سازی چنین ایده ای دیگرما شاهد شکل گیری احزاب خلق الساعه نخواهیم بود و آرایش نیروهای سیاسی به شکل قاعده مندی دریک چارچوب مشخص شکل می گیرد و مسیر رشد و آبادانی کشور در ابعاد مختلف با مشارکت چهره های سیاسی موثر و کارآمد تضمین خواهد شد.


دکتر حبیب عشایری
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها