بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۷۵۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران موفق به طراحی و ساخت اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی کشور شدند.
تدبیر24 »محسن خدادادی، محمدمهدی اختری، محمدحمید سکاد فکر، هادی افشاری، علیرضا اختری و محمدجواد مربوبی، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران و اعضای تیم «برآیند علم و صنعت» هستند که اولین پهپاد عمود پرواز هیبریدی ایرانی را با عنوان BA10 در مدت 6 ماه طراحی کرده و ساختند.

این پهپاد که در چهارمین مسابقه و نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف ارائه شده است، به تنهایی (بدون محموله و سوخت) 2.5 کیلوگرم وزن دارد و طول آن یک متر و 27 سانتیمتر و طول بال آن یک متر و 76 سانتیمتر است.

محسن خدادادی، مسؤول تیم برآیند علم و صنعت با اشاره به بیان ویژگی‌های این پرنده عمود پرواز، گفت: این پهپاد برای عملیات اوج گرفتن و فرود، نیازی به باند ندارد و این کار را با استفاده از چهار موتور الکتریکی انجام می‌دهد.

خدادادی، هیبریدی بودن را از ویژگی‌های منحصر به فرد این پهپاد ذکر کرد و توضیح داد: این پهپاد دارای دو موتور بنزینی و الکتریکی است. به این ترتیب، هرگاه یکی از موتورها به هر دلیلی از کار بیفتد، منبع دیگر، جایگزین می‌شود و پرنده می‌تواند به پرواز و عملیات خود ادامه دهد.

دانشجوی دکتری مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: مکانیزم این پهپاد به گونه‌ای است که هنگام رسیدن به یک ارتفاع مشخص، موتور بنزینی که قبلا روشن شده است، وارد مدار می‌شود و پرواز را تحویل می‌گیرد و پرواز وارد فاز حرکت رو به جلو با سرعت ثابت (کروز) می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، پهپاد به مکانیزم (ساز و کار) برگشت به خانه نیز مجهز است تا اگر از رادار خارج شد، بتواند به مبدا بازگردد.

به گفته خدادادی، ساختار این پهپاد، تلفیقی از بال ثابت و کوادکوپتر است و می‌تواند بالای سر سوژه، ثابت بایستد و از آن عکاسی و فیلمبرداری کند یا وسایل امدادی را به محل تعیین شده، تحویل دهد.

این پرنده در اجرای عملیات شناسایی، امداد و نجات کاربرد دارد و اعضای تیم برآیند علم و صنعت، ساخت نمونه‌های تکمیلی آن را با شعاع علمیاتی وسیع‌تر، مداومت پروازی طولانی‌تر و قدرت حمل بار بیشتری، در دست اقدام دارند.

نمونه فعلی این پهپاد عمود پرواز، با سرعت 50 کیلومتر بر ساعت و مداومت پروازی 45 دقیقه پرواز می‌کند.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه علم و صنعت ایران، چهارمین نمایشگاه هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی با حضور 18 تیم دانشجویی از سراسر کشور 26 فروردین ماه در محل دانشگاه صنعتی شریف آغاز به کار کرد و 27 فروردین به کار خود پایان داد.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها