بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۷۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مشارکت گسترده در انتخابات سبب تقویت امنیت و منافع ملی می شود و پایداری مولفه های اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد. این مهم همچنین می تواند بر افزایش توان دیپلماسی و تعامل با جامعه بین المللی تاثیر بسزایی بگذارد و در تثبیت جایگاه کشور در جهان نقشی مهم را ایفا کند.
تدبیر24»مشارکت سیاسی از مؤلفه‌های مهم در انتخابات به شمار می رود که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از شاخصه‎های توسعه سیاسی محسوب می شود. مردم با حضور و مشارکت در این عرصه قادرند تا نامزد اصلح خویش را انتخاب کنند و اینگونه در تعیین سرنوشت کشور خود ثاثیرگذار باشند.

میزان مشارکت شهروندان در انواع انتخابات تحت تاثیر عوامل بسیاری چون شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، وعده ها و شعارهای نامزدها و چگونگی برگزاری مناظره ها، پیشینه نامزدها و... قرار می گیرد. پس باید کوشید تا با برقراری فضایی مناسب عرصه را برای مشارکت حداکثری جامعه در انتخابات مهیا ساخت زیرا این مهم، تقویت انسجام ملی، حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و پایبندی به انجام داد تکالیف شرعی و اعتماد سیاسی را به دنبال دارد.

اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری 96 سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به گفت وگو با «حشمت الله فلاحت پیشه» نماینده حوزه انتخابیه اسلام‌آباد غرب، دالاهو، گهواره و حمیل در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بپردازد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه انتخاب مبتنی بر شناخت به یقین نتیجه بهتری را نسبت به گزینش بدون شناخت و تحقیق دارد، گفت: دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی ایران پس از 38 سال به بلوغ سیاسی خود رسیده است و انتظار می رود، مردم برپایه شناخت و تحلیل خویش به بهترین گزینه رای دهند. نخستین شناخت از ابعاد شخصیتی خود نامزدها است اگر جامعه پیشینه و شخصیت نامزدی را به خوبی بشناسند به راحتی می تواند درباره وعده های انتخاباتی آنها تحقیق کند و رای دهد. مردم باید بررسی کنند که در گذشته نامزدها چه وعده هایی را عنوان کرده اند و آیا این وعده ها انتخاباتی بوده است یا وعده هایی به شمار می رود که تبدیل به عمل شده اند، آیا وعده هایی که می دهند با توان و ظرفیت آنها همخوان است و ... بنابراین شناخت از ابعاد شخصیتی نامزدها در انتخاب فرد اصلح به وسیله مردم اثرگذار خواهد بود، به ویژه اخلاقی بودن نامزدها در گزینش نامزد اصلح مهم محسوب می شود. همچنین یکی از ابعادی را که باید مدنظر قرار داد این است که آیا نامزدها حاضر هستند به دلیل رای آوری، اخلاق سیاسی را زیر پا بگذارند یا خیر. این امر می تواند به عنوان یک شاخص اصلی در انتخاب مردم مطرح باشد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی درباره دیگر عوامل مهم در افزایش مشارکت حداکثری مردم و انتخاب نامزد اصلح، بیان داشت: پیشینه مدیریتی نامزدها در انتخاب آنان اثرگذار است. این امر نشان می دهد که آیا آنها هنگامی که در جایگاه برتر و بالاتر مدیریتی در کشور قرار داشته اند، مدیران موفقی بوده اند یا خیر. موضوع موثر دیگر در مشارکت مردم، برنامه نامزدها محسوب می شود که با توجه به زمان کمی که تا انتخابات باقی مانده با یک نگاه عمیق به برنامه ها می تواند به هدف مورد نظر دست یافت و تنها تحت تاثیر ظاهر شعارها قرار نگرفت زیرا مهم محتوای برنامه ها است که آیا شعارهای آنان با واقعیت عملی و با ظرفیت ها و داده هایی که در کشور وجود دارد همخوانی دارند یا خیر. شعارهای انتخاباتی مختلفی را می توان ارایه داد و افراد می توانند وعده برخی کارهای بزرگ و آرمانی را مطرح کنند که برنامه آنها نشان می دهد این کار قابل انجام است یا خیر. این امر زمانی دریافت می شود که مردم به سخنان کارشناسان توجه کنند و خود نیز به تحلیل برنامه ها و شعارهای نامزدان بپردازند و پس از آن به نامزد اصلح خویش رای دهند.

وی با بیان اینکه افزایش مشارکت مردم در انتخابات در طول این سال ها بسیار خوب بوده است، تصریح کرد: این افزایش در صورتی بیشتر خواهد شد که همراه با مشارکت روشنگرایانه، غیر احساسی و عقلانی مردم باشد و برای رسیدن به این موضوع باید این واقعیت را در جامعه نشان داد که انتخابات تقویت کننده مولفه های امنیت و منافع ملی است یعنی در دنیای امروز دیگر کشورها را با توپ و تانک نمی سنجند بلکه با حضور مردم عرصه های مختلف مورد سنجش قرار می دهند، در واقع در اینجا پای نظام سیاسی مطرح می شود و اگر مردم در انتخابات حضور گسترده داشته باشند، علاوه بر اینکه مولفه های امنیت ملی را ارتقا می دهند، توان دیپلماسی سیاستمداران خویش را در جهان افزایش خواهند داد، حتی این مهم شاخص های اقتصادی کشور را پایدارتر می کند. اکنون ایران نزدیک به 80 میلیارد دلار موافقت نامه های امضا شده در سرمایه گذاری های خارجی دارد که بخش بزرگ این سرمایه گذاران، منتظر میزان حضور مردم در پای صندوق های رای هستند. حضور گسترده مردم در این عرصه مولفه های منافع ملی کشور را افزایش خواهد داد. در هر صورت اصل انتخابات به ایفای نقش و حضور عقلانی مردم بستگی دارد.

فلاحت پیشه درباره نقش موثر رسانه ها در افزایش مشارکت در انتخابات، گفت: رسانه ملی با رعایت بی طرفی و شکل دادن به برنامه های جدی که مهم ترین آن؛ مناظره های نامزدها است، باید یک فضای رقابتی روشنگرانه به وجود بیاورد. رسانه ها نباید وارد فضای تخریب رقیب شوند. معتقدم مسوولان 2 گونه هستند یک عده مسوولان کنونی کشور و عده دیگر نامزدها به شمار می روند که نباید انتظارهای فزاینده و غیر قابل اجرایی را عنوان کنند. تمامی نامزدها می دانند که توان بودجه ای کشور تا چه اندازه است و قانون های کشور تا چه میزان می تواند اجازه کار اجرایی را به آنها بدهد. نامزدها نباید با وعده های خویش انتظارهای فزاینده ای ایجاد کنند که توان پاسخ گویی به آن وجود ندارد. نامزدها بایستی بکوشند برای ساختن کشور برنامه هایی با توجه به شرایط جامعه و میزان توانایی آن ارایه دهند.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مشارکت مردم ایران در انتخابات از رتبه بالایی برخوردار است، بیان داشت: دوازدهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز همچون دوره های پیش پرشور خواهد بود. باید توجه داشت که این حضور عقلانی و به دور از احساس باشد و انتخاب افراد تحت تاثیر شعارها و آرمان های غیر قابل اجرا قرار نگیرد. در واقع انتظار می رود تا شاهد برگزاری انتخاباتی رقابتی باشیم نه چالشی.

وی در پایان با بیان اینکه نامزدها برای ساختن کشور باید برنامه ای مدون داشته باشند، اظهار کرد: از مهم ترین عواملی که سبب می شود تا در انتخابات برخی از افراد دچار یاس و ناامیدی شوند، وعده های تحقق نیافته است. در صورتی که اگر این وعده ها بیان نشود می توان حضور مردم را در پای صندوق های رای به صورت جدی تری مشاهده کرد. به یقین مردم دچار مشکل های اقتصادی هستند و مشارکت نکردن در انتخابات نه تنها مشکل اقتصادی آنها را حل نمی کند بلکه مشخص نمی شود که در غیر این صورت، سرنوشت اقتصادی کشور چگونه رقم خواهد خورد. بنابراین ضروری است حتی آنانی که نیازهای اقتصادی خود را تامین شده نمی یابند، حضور فعالی در این عرصه بهم برسانند و به نامزدی که فکر می کنند می تواند مشکل های اقتصادی آنان را حل می کند، رای دهند.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها