تسلیحات هوش مصنوعی اشتریان

تسلیحات هوش مصنوعی

در نظر آورید هزاران زنبورک تسلیحاتی هوش مصنوعی به سوی یک دشمن فرضی گسیل شوند...
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 06
کد خبر: ۸۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
توجه به آرای مردم و مشروعیت بخشیِ رای ملت به موجودیت نظام و دولت، موضوعی است که رییس جمهوری بر آن تاکید کرد و گفت: آرای مردم مشروعیت قانونی و شرعی ماست.
تدبیر24»رییس جمهوری در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی که هشتم شهریور برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه «صاحب این کشور ملت هستند»، اظهار کرد: این ملت است که ما را در سمت‌های مختلف با رای مستقیم یا غیرمستقیم خود می‌گمارند. رهبری، رییس‌جمهوری ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، اعضای شورای شهر و به صورت غیر مستقیم وزراء، با رای مردم انتخاب می‌شوند و آرای مردم مشروعیت قانونی و شرعی ماست.
توجه به آرای مردم و مشروعیت بخشیِ رای ملت به موجودیت نظام و دولت، موضوعی است که افزون بر قانون اساسی، در اظهارات مسوولان نظام همواره بر آن تاکید می شود؛ امری که بیانگر مردم سالاریِ نظام جمهوری اسلامی و باورمندی مسوولان به خدمتگزاری ملت است. اما فقط قائل بودن به نقش مشروعیت بخش آرای ملت برای تحقق و پایداری مردم سالاری کفایت نمی کند و این امر باید هم در خدمت رسانی پایدار به مردم و افزایش سطح رفاه جامعه نمایان شود، هم اینکه قانون و حقوق شهروندی از سوی مسوولان نظام و دولتمردان به خوبی پیاده شده و در جامعه به اجرا در آید. اهمیت آرای ملت و تاکیدی که از سوی مسوولان بر نقش کارگزاری دولت و نظام در برابر مردم وجود دارد، مستلزم پیش فرض هایی است از جمله؛

1- نظام جمهوری اسلامی، نظامی مردم سالار است و چنانکه اشاره شد، هم در قانون اساسی و هم کلام رهبران و دولتمردان آن، همواره بر نقش ملت و رعایت حقوق مردم و شهروندان تاکیده شده است. نظام مردم سالار، نظامی مبتنی بر دموکراسی و آزادی های مدنی در چارچوب قانون است. بخش وسیعی از فصول و اصول قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص دارد. حقوقی از جمله؛ برابری همگان در برابر قانون، ‏‏برابری مسئولین و مردم در برابر قضا و مجازات،‏ ‏‏خدمتگزار بودن حکومت در برابر مردم، ممنوعیت تفتیش عقاید، آزادی احزاب و انجمن ها بر اساس موازین اسلامی و مبانی نظام جمهوری اسلامی و ... که در قانون اساسی بر آنها تاکید شده است. رعایت این اصول و چارچوب ها، در گرو رعایت حقوق مردم به معنای واقعی و فارغ از سوگیری های جناحی و خویشاوند سالاری های بی قاعده و قانونی است که میان قانون و اظهارات مسوولان با واقعیت های جامعه شکاف ایجاد کرده است.

2- قائل بودن به نقش مشروعیت بخش مردم که بیانگر رابطه کارگزار و کارفرما میان دولت و ملت است، مستلزم این است که در جامعه زمینه برای تحقق حقوق مادی و معنوی همه آحاد ملت فراهم باشد و همه بتوانند در بسترهایی عادلانه و فرصت های برابر؛ استعدادها و توانمندی های خود را شکوفا و تثبیت و در راه خدمت به کشور، ملت و نظام حرکت کنند، در حالی که در سطوح خرد و کلان نظام مدیریتی اغلب، گزیده سالاری هایی را شاهد هستیم که نه فقط موجب بدبینی مردم، بلکه دلسردی، یاس و بی اعتمادی عمومی را نسبت به تحقق عدالت اجتماعی در کشور سبب شده است.
3- نظام مردم سالاری دینی از یک سو مبتنی برآرای مردمی در انتخاب رییس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و ... است و از طرفی مبتنی بر دین بوده و در اصول و آموزه های دینی نیز حقوق مردم از ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردار است. در واقع مردم پس از دین، رکن مهم و تاثیر گذار در این نظام به شمار می روند و علاوه بر مشارکت در تصمیم گیری ها و تعیین سرنوشت خود، از حق نظارت بر اجرای قانونی، عملکرد کارگزاران و ... بهره مندند. پررنگ شدن نقش نظارتی مردم و وادارساختن مسوولان به تعهد و پاسخگویی و مسوولیت پذیری در قبال مطالبات مردم و منافع ملی، موضوعی است که توجه به آن در این نظام ضرورت دارد.
4- افزون بر نقش مشروعیت بخش مردم به نظام از طریق آرا و شرکت در انتخابات، بخشی از این نقش از طریق گسترش نهادها و آزادی های مدنی میسر می شود. سازماندهی مطالبات عمومی در قالب احزاب، سمن ها و ... به تقویت و پایداری جامعه مدنی کمک کرده و زمینه سوء استفاده و فرصت طلبی مسوولان و تضییع حقوق مردم را از بین می برد.
یکی از الزامات جامعه مدنی، رعایت حقوق و مطالبات شهروندی است و بر همین اساس ضرورت دارد که در نظام های مردم سالار، همه جامعه اعم از ملت و دولت ضمن پایبندی و رعایت قانون، از حقوق مساوی و یکسان برخوردار باشند و حقوق مردم از هر فرهنگ، مذهب و قوم و زبان در نهایت عدالت و برابری تامین شود.
برچسب ها: تدبیر24 ، متضمن
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها