بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۹۸۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۰
قاسمی:
سخنگوی وزارت خارجه گفت: سفر امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه به ایران در دستور کار است.
تدبیر24»بهرام قاسمی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا سفر رییس‌جمهور فرانسه به ایران به تاخیر افتاده است؟‌ گفت: سفر آقای مکرون به ایران در دستور کار روابط دو کشور است. تاریخی برای این سفر تعیین نشده است به همین دلیل حتما به تاخیر نیفتاده است زیرا تاریخی برای آن مشخص نشده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران هم برای فرانسه پیش شرط‌هایی قائل شده است؟ افزود: هیچ شروطی در رفت و آمدها و تبادل هیات‌ها و مذاکراتی که با فرانسه داریم نه از جانب ما و نه از جانب آنها وجود ندارد. روابط دو کشور مثبت بوده و تعاملات بسیاری بین دو طرف وجود داشته و این تعاملات ادامه پیدا خواهد کرد و فکر می‌کنم صحبت از داشتن شرط و شروط برای آمدن، بحثی انحرافی است و احتمالا آنهایی که مطرح می‌کنند با نیات خاصی این موضوع را مطرح کرده و هدف خاصی را دنبال می‌کنند.

قاسمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص این که در سه ماه اخیر شاهد موضع‌گیری‌های بسیار شدیدی از سوی مقام‌های فرانسوی در قبال ایران بوده‌ایم و همچنین تماس تلفنی شب گذشته مکرون با ملک سلمان و تاکید بر مقابله با آن چه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه ضروری خوانده شده و همچنین اتهام مکرون به حمایت تسلیحاتی ایران از حوثی‌ها، ایران چه دورنمایی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای با کشورهای اروپایی داشته و و در خصوص موضوع حمایت‌های تسلیحاتی که دائما از سوی مقامات فرانسوی مطرح می‌شود چه برنامه‌ای دارد؟ خاطرنشان کرد: منابع صحبت شما کجا است؟ منبع اولیه این خبر عربستان است. ما در پاریس و سایت وزارت خارجه چیزی در خصوص گفته‌های دیشب نداریم ولی در نهایت من موافق هستم که در هفته‌های اخیر برخی سخنان نابجا و غلط همچنین غیرمنطقی از جانب برخی مقامات فرانسوی در خصوص برخی موضوعات مربوط به ایران در منطقه مطرح شده است که البته ما در برابر این سخنان اعلام موضع کردیم و به صراحت مواضع خود را بیان نمودیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خود با اشاره به روابط دیرینه ایران و فرانسه و تعاملاتی که بین دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: دو کشور در برخی از مسائل دارای مواضع مشترکی هستند و قطعا در برخی از حوزه‌ها نظرات یکسانی ندارند. مذاکرات و رفت و آمدها این فرصت را فراهم می‌کند که دو کشور با دیدگاه‌های یکدیگر از نزدیک آشنا شوند، ما از این رفت و آمدها استقبال می‌کنیم. سفر آتی وزیر امور خارجه فرانسه به تهران در دستور کار دو کشور است و قطعا دستور کارهای مشخص و مفصلی برای این سفر در نظر گرفته شده است. علاوه بر مسائل دوجانبه، در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، بانکی و فناوری، در مورد مسائل منطقه نیز صحبت‌هایی با طرف فرانسوی خواهیم داشت.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه برخی از دولتمردان اروپایی گاها تحت تاثیر القائات معاندان ایران و کسانی که پروژه ایران هراسی را به پیش می‌برند، قرار می‌گیرند و با اطلاعات نادرست در مورد برخی از مسائل موضع‌گیری می‌کنند، اظهار کرد: فکر می‌کنم در یک گفت‌وگوی سازنده تا حد زیادی بتوانیم این مقامات از جمله مقامات فرانسوی را از واقعیت‌های منطقه و القائات کسانی که سعی می‌کنند ایران و اروپا را از یکدیگر دور کنند، آگاه کنیم.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی در شرایط کنونی لازم است  هوشیاری جدی داشته باشند، ادامه داد: آمریکایی‌ها به دلیل اشتباهات مکرری که در منطقه انجام داده‌اند دچار یک انزوا شده‌اند و اروپایی‌ها باید هوشیار باشند که در دام سیاست‌های غلط آمریکا و برخی از هم‌پیمانان نابخرد آن قرار نگیرند.

قاسمی با بیان اینکه فرصت داریم با مقامات فرانسوی صحبت کنیم و از صحبت کردن نگران نیستیم، خاطرنشان کرد: در این گفت‌وگوها مسائل را با شفافیت تمام مطرح می‌کنیم و به آنها یادآوری خواهیم کرد که ایران تاکنون چه نقش مثبت و سازنده‌ای در منطقه داشته است و در مبارزه با تروریسم و خشونت در منطقه در صف اول قرار گرفته است.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه پاکستان کارنامه خوبی در مبارزه با تروریسم ندارد و گاها به ترویج این موضوع کمک کرده ولی اخیرا نشستی علیه تروریسم برگزار کرده و ایران نیز در این نشست شرکت کرده آیا ایران در این زمینه به پیاده‌نظام پاکستان تبدیل شده است، تصریح کرد: این موضوعات به هم ربطی ندارد. پاکستان کشور همسایه ماست، شرایط خاص خود را دارد، ما روابط حسنه‌ای با پاکستان داریم و از دیگر سو ایران از هر فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسائل منطقه و جهانی و کمک به صلح و ثبات استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسشی در ارتباط با شرایط کنونی حاکم بر شبه جزیره کره و همچنین روابط ایران با کره شمالی و نوع نگاه ایران به قطعنامه اخیر شورای امنیت در مورد این کشور، اظهار کرد: ما امیدواریم که مسائل شبه جزیره کره بتواند در یک فضای آرام و بدون خشونت به پیش برود و ما شاهد افزایش تنش در این منطقه نباشیم.

قاسمی ادامه داد: ما با همه کشورهای جهان می‌توانیم روابط داشته باشیم و روابط دیپلماتیک خود را داریم و این جدا از مسائل آن کشورهاست. ما می‌توانیم با یک کشور ارتباط داشته باشیم ولی در بسیاری از مسائل از دیدگاه‌های مشترکی برخوردار نباشیم و داشتن روابط و سفارتخانه در یک کشور به منزله تایید همه رفتارها و دیدگاه‌های یک کشور نیست.

وی با بیان اینکه سیاست‌های نادرست آمریکا در منطقه همواره باعث افزایش تنش و درگیری شده است، گفت: آنها اگر در مورد مسائل شبه جزیره کره نیز دقت لازم نداشته باشند ممکن است در این منطقه نیز با دشواری‌ها و مشکلاتی روبرو شویم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد حمایت 128 کشور عضو مجمع عمومی سازمان ملل از قدس و ایستادگی آنها در برابر تصمیم آمریکا در ارتباط با فلسطین، بیان کرد: جهان با یک تحول جدی روبروست. جهان امروز، جهان دیروز نیست و آمریکای امروز نیز آمریکای دیروز نیست و نمی‌تواند به راحتی در راستای ایجاد یک اجماع جهانی در مورد یک موضوع فعالیت کند چرا که در حال حرکت به سمت انزواست.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با بیان اینکه اقدامی که در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت نشانگر انزوای ایالات متحده آمریکا در مورد قدس شریف است، خاطرنشان کرد: باید دولتمردان آمریکایی زنگ خطر را احساس کنند و بدانند با تهدید دیگر نمی‌توانند منویات نامقدس خود را در مورد مسائل جهانی پیگیری کنند.

برچسب ها: تدبیر24 ، قاسمی
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها