بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۰۰۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
کتاب «شایستگی و جانشین پروری در نظام اداری» تالیف دکتر محمد ذاکری و دکتر اسماعیل اسدی اعضای هیات علمی دانشگاه و با مقدمه دکتر ابوالحسن فقیهی توسط سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی وارد بازار نشر شد.

تدبیر24»دکترفقیهی استاد برجسته دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در مقدمه خود بر این کتاب پس از اشاره تاریخی به اهمیت شایستگی و شایسته سالاری در نظام های اداری ایران و دیگر کشورهای دیگر بیان می کند« در عصر پیشرفت‌های پرشتاب فنّاوری، بدون تردید بالندگی سازمان‌های اداری ما بیش از هر زمان دیگر به نظامی شایسته‌سالار و نیروی انسانی دانشی و وظیفه مدار نیازمند است. از این‌رو: هر گفتمانی دربارۀ شایستگی و جانشین‌پروری، بی‌گمان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.»

مولفین نیز با اشاره به نقش نخبگان و نظام اداری در پیشبرد برنامه های توسعه کشورها هدف از نگارش کتاب را پاسخ به این دو پرسش کلیدی می دانند که « کارگزاران نظام اداری که پیش‌برندگان چرخ‌های توسعه هستند باید دارای چه مشخصات و ویژگی‌های ممیزه‌ای باشند و چه شایستگی‌هایی آنها را مهیا و مناسب خدمت در دستگاه اداری می‌کند و دیگر آنکه شناسایی و پرورش این شایستگی‌ها و افراد مستعدی که بالقوه و بالفعل از این شایستگی‌ها برخوردار هستند در چه فرآیندی قابل انجام است.» و انگیزه خود را از تالیف این کتاب پاسخ به این دو پرسش کلیدی و تأملی بر دو مفهوم جانشین‌پروری و شایستگی و نیاز به تدوین کتابی که هم مبانی نظری این دو مقوله را در برداشته و هم مبتنی بر تحقیقات و تجربیات مرتبط در فضای مدیریت دولتی کشورهای مختلف و ایران باشد دانسته اند.

بخش نخست کتاب در دو فصل با ارائۀ مبانی نظری و مدل‌ها و رویکردهای مختلف در باب دو مفهوم شایستگی و جانشین پروری به‌ویژه برای پژوهشگران حوزۀ مدیریت منابع انسانی اطلاعات سودمندی را در بردارد. در بخش دوم به بررسی تطبیقی جانشین‌پروری و مدل‌های شایستگی در نظام‌های اداری پرداخته‌ شده است و تجارب کشورهای مختلف و ایران را عرضه نموده است و در بخش پایانی به چالش‌ها و چشم‌اندازهای شایستگی و جانشین‌پروری و ارائۀ راهکارهایی برای اجرای مؤثرتر آنها پرداخته‌شده است.

از دید مولفین این کتاب می تواند برای دانشجویان و پژوهشگران حوزه مدیریت منابع انسانی و کارشناسان و مدیران این حوزه در سازمان های اداری مورد استفاده قرار گیرد.


انتهای پیام

برچسب ها: کتاب
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها