بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸
مولاوردی در دیدار با سفیر سوییس در تهران:
تاکید رییس جمهور بر این است که باید صدای مردم شنیده شود و برنامه ریزی لازم برای پاسخ به مطالبات مردم انجام شود، وقوع جریانات اخیر را نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان یک فرصت برای خود تلقی می کنیم که با سرعت و دقت بیشتری برنامه های خود را پیش ببریم و امیدوار هستیم، این فرصت به آغاز گفتگو میان دولت و جامعه تبدیل شود.
تدبیر24»شهیندخت مولاوردی در دیدار مارکوس لایتنر، سفیر سوییس در تهران با ارائه نقطه نظرات خود پیرامون موضوعات حقوق شهروندی به عنوان مسئله مورد علاقه طرفین، تعامل و ادامه گفتگوهای دوجانبه را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار تدبیر24 دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی در دیدار با سفیر سوییس در تهران گفت : حدود یک سال پیش منشور حقوق شهروندی توسط رییس جمهور به همه دستگاهها ابلاغ شد که این منشور برگرفته از قانون اساسی و سایر قوانین موضوعه کشور است، اما بررسی ها نشان می داد که بسیاری از این قوانین هنوز اجرا نشده و بر روی کاغذ باقی مانده است، لذا یکی وعده های بسیار مهم رییس جمهوری در انتخابات یازدهم ارائه منشور حقوق شهروندی بود که این منشور حقوق ملت و مسئولیت های مسئولان را یادآوری می کند، اکنون نیز در مرحله اقدام و عمل قرار داریم و در حال تدوین برنامه ملی اقدام برای اجرای منشور حقوق شهروندی هستیم. 

وی افزود: اخیرا همایش بزرگ سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی با حضور رییس جمهور برگزار شد که دستگاههای اجرایی، گزارش عملکرد خود را در این حوزه ارایه دادند و بزودی گزارش ملی را منتشر خواهیم کرد که به پیشرفتها و راهکارهای رفع موانع حقوق شهروندی پرداخته است .
مولاوردی در ادامه گفت : ماموریتی که برای دستیاری ویژه رییس جمهور در امور حقوق شهروندی در نظر گرفته شده، راهبری، هماهنگی، نظارت و پیگیری اجرای منشور است و با توجه به اینکه بخشی از حقوق شهروندی در حیطه اختیارات دولت و بخش دیگر آن به سایر قوا و ارکان حاکمیتی بازمی گردد، برای تحقق آن به تعامل روزافزون با سایر قوا و همکاری بین بخشی نیاز داریم تا اطمینان داشته باشیم همه مفاد منشور اجرا خواهد شد. 

دستیار ویژه رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت جریان سازی و ظرفیت سازی در این رابطه گفت: به شدت نیازمند مشارکت جامعه مدنی هستیم تا بتوانیم جریان سازی و ظرفیت سازی لازم را در زمینه حقوق شهروندی در کشور داشته باشیم، البته نهادهای مدنی برای همکاری با دولت و مشارکت برای ظرفیت سازی، آموزش و جریان سازی حقوق شهروندی استقبال خوبی داشته اند و بویژه در آگاهی بخشی این حقوق بسیار نقش آفرینی دارند.


وی با اشاره سازوکار دیگر دولت برای اجرای منشور با ایجاد نهاد ملی حقوق بشر و شهروندی ادامه داد : دولت تدبیر و امید و در راس آن رییس جمهور با اعلام این منشور اراده خود را برای تحقق این حقوق در کشور اعلام کرده که البته در ادامه مسیر به مطالبه گری و پرسشگری از سوی ملت و شهروندان نیاز داریم تا دولت و حکومت با پاسخگویی این زنجیره را کامل کنند.
مولاوردی در خصوص ابلاغ منشور نیز گفت: یک ماه پس از ابلاغ منشور موارد مرتبط با وظایف و ماموریت های دستگاههای اجرایی با امضاء رییس جمهور به مسئولین ابلاغ شده است و از آنها خواسته شده برنامه تفصیلی، سیاست ها و طرح ها و در صورت نیاز لایحه پیشنهادی را اعلام کنند که اکنون با جمع بندی پاسخ های دریافت شده از وزارتخانه ها و استان ها در حال تدوین گزارش سالانه ملی پیشرفت ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی هستیم. دولت اجرای منشور را از خانواده خود شروع کرده و این موضوع یکی از تاکیدات رییس جمهور در پیوست احکام وزرا است به طوریکه همه آنها مکلف به ارائه گزارشات دوره ای از اقدامات خود در این زمینه شده اند.
 
وی همچنین اعلام کرد: شورای عالی اداری «حقوق شهروندی در نظام اداری کشور» را تصویب کرده است  که توسط سازمان امور استخدامی و اداری کشور به صورت جدی برای اجرا پیگیری می شود و بسیاری از موارد نقض حقوق شهروندی را که موجب نارضایتی شهروندان در امور اداری می شود را مورد هدف قرار داده است.

یکی از سازوکارهای دیگر اجرای منشور، تدوین شاخص های کمی و کیفی برای پایش عملکرد دستگاههاست که پیش نویس آن آماده شده و به زودی نهایی و ابلاغ می شود که بر اساس این شاخص ها فاصله وضعیت موجود و وضعیت مطلوب را اندازه گیری خواهیم کرد.

مولاوردی با اشاره به اهمیت وجود جریان آزاد اطلاعات گفت: جریان آزاد اطلاعات، یکی از برنامه های دولت یازدهم و دوازدهم است که سامانه ای نیز برای انجام این موضوع طراحی شده است، حتی نظر رییس جمهور این است که لوایح و پیشنهادات دستگاههای اجرایی، پیش از قرار گرفتن در دستور کار دولت، به صورت آزاد منتشر و در اختیار شهروندان برای دریافت نظرات قرار بگیرد. در حوزه حقوق شهروندی دسترسی آزاد و برابر به اطلاعات بسیار مهم است و مبنا و اساس حقوق شهروندی است.

بر اساس تاکید رییس جمهور سامانه ای تعاملی را راه اندازی خواهیم کرد که همه اطلاعات مورد نیاز شهروندان با یک مراجعه در اختیارشان قرار گیرد که اکنون با مشارکت وزارت ارتباطات و سازمان امور استخدامی و اداری در حال بررسی و طراحی این سامانه هستیم.

تاکید رییس جمهور بر این است که باید صدای مردم شنیده شود و برنامه ریزی لازم برای پاسخ به مطالبات مردم انجام شود، وقوع جریانات اخیر را نه به عنوان تهدید بلکه به عنوان یک فرصت برای خود تلقی می کنیم که با سرعت و دقت بیشتری برنامه های خود را پیش ببریم و امیدوار هستیم، این فرصت به آغاز گفتگو میان دولت و جامعه تبدیل شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور با اشاره به وقایع اخیر در کشور گفت: حق آزادی تجمعات و اعتراضات در اصل 27 قانون اساسی و در منشور حقوق شهروندی به رسمیت شناخته شده، اما آنچه در حوادث اخیر اتفاق افتاد، بعضا به اغتشاش کشیده شدن اعتراضات بود که همین امر موجب شد ضرورت ایجاد سازو کار و تعیین مکان مشخصی بیش از پیش احساس شود تا تجمعات و اعتراضات بعد از این با حفظ امنیت معترضین برگزار شود و شورای شهر تهران و پس از آن مشهد، مصوبه ای را در این زمینه داشتند که حتما برای اجرای آن اراده لازم هم وجود خواهد داشت. البته امروزه برای وقوف بر مطالبات و انتظارات شهروندان لازم نیست منتظر تجمع ماند و ابزارها و رسانه های نوین ارتباطی به خوبی به مسئولین در این زمینه کمک می کند. ما هم تلاش می کنیم با اولویت بندی مطالبات، برنامه ریزی لازم را با استفاده از همه ظرفیت های کشور برای برآورده کردن آن داشته باشیم.

مولاوردی در خصوص حقوق ذکر شده در منشور اعلام داشت: همه 22 حق و 120ماده منشور زنان و دختران را نیز پوشش می دهدو اگر « برابری، آزادی و منع تبعیض» را به عنوان یکی از اصول مبنایی منشور مورد توجه قرار دهیم، زنان مشمول تمام مواد منشور می شوند. از سوی دیگر چندین ماده منشور به موضوع «زنان و خانواده و کودکان» اختصاص دارد که با توجه به مسئولیت چهارساله ام در معاونت امور زنان و خانواده، این موضوعات را با حساسیت بیشتری پیگیری می کنم و البته در این زمینه هماهنگی کاملی را با خانم دکتر ابتکار در حوزه زنان و خانواده داریم و این معاونت، گزارش خوبی را در سالگرد رونمایی از منشور حقوق شهروندی ارائه کرده است .
پیگیری موارد نقض حقوق شهروندی به صورت موردی از دیگر برنامه های ما است که تا زمان تشکیل «نهاد ملی حقوق شهروندی و حقوق بشر» این ماموریت را ما انجام‌ می دهیم .
نهاد «دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی» در ایران نوپا است و نیاز به تکامل بیشتر و رفع چالش های پیش روی آن دارد که لازمه این امر، تعامل با سایر قوا است، دولت نیز به موازات قوه مقننه می تواند لوایح قانونی را به مجلس ارائه دهد تا قانون جدیدی وضع شده  یا برخی قوانین را تغییر و اصلاح پیدا کند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به ملاحظات و چارچوب های شرعی به عنوان مبانی قوانین کشورمان افزود: این مورد به گونه ایست که در قرآن کریم آیه ای را در مورد کرامت انسانها داریم که مبنای حقوق شهروندی در اسلام است که با استناد به این اصل امیدواریم بتوانیم بسیاری از تحولات را در چارچوب فقه پویای شیعه در حوزه قوانین شاهد باشیم.


عدم وجود مدیریت واحد و یکپارچه در حوزه حقوق شهروندی چالشی است که نیازمند تقویت همکاری بین بخشی است، با توجه به اینکه سازوکارهایی در سایر قوا نیز فراهم شده است، تمام تلاشمان این است که در این حوزه هم افزایی ایجاد کنیم.
منشور حقوق شهروندی چکیده مطالبات تاریخی ملت ایران است که البته بخش زیادی از تحقق حقوق این منشور به ساختارهای ذهنی و فرهنگ مردم و مسئولین بازمی گردد که این امر به زمان بیشتری نیاز دارد تا منجر به تغییر فکر، گفتار و رفتار شود، نقش رسانه ها، کتاب های درسی و شبکه های اجتماعی در این زمینه بسیار مهم است که به نظر می رسد قدم های خوبی هم در این زمینه برداشته شده است.  
اصلاح ساختارهای حقوقی و عینی، زیرساخت ها، نظام اداری و تغییر قوانین مواردی است که به طور جدی در دستور کار دولت است و پیگیری های بسیاری برای نهاد سازی صورت می گیرد که قطعا با یک اولویت بندی تلاش می کنیم تا پایان دولت دوازدهم، برخی از مواد این منشور را قطعا محقق کنیم.

مارکوس لایتنر، سفیر سوییس در تهران نیز انجام این دیدار را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت:جایگاه دستیار ویژه رییس جمهور در امور شهروندی بسیار ویژه است، مسئله حقوق شهروندی نیز در دو کشور بسیار مهم است و مراوادات بیشتر در این زمینه ضروری است.
کشور ایران بسیار فعالانه در زمینه حقوق شهروندی فعالیت می کند که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. 

سفیر سوییس در ایران گفت: موفقیت شما را در تدوین حقوق شهروندی تبریک می گویم، این موضوع قدم بسیار مهمی است و اجرای آن مهمتر است، بسیار خرسندم که برنامه عملی برای اجرای آن نیز در حال تدوین است.
موارد و بسترهای زیادی برای گفتگوها و تعاملات بیشتر دو کشور در زمینه حقوق شهروندی وجود دارد و علاقه مند به ادامه گفتگوها در این مورد هستیم.

وی در پایان گفت: در سوییس دسترسی آزاد به اطلاعات در موضوع اداری بسیار مهم است و شنیده ام رییس جمهوری ایران نیز بارها براین موضوع و اهمیت شفاف سازی تاکید کرده است.
وظیفه بزرگی و مسئولیتی با وسعت بسیار را برعهده دارید.

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها