بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۱۰۱۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
حسن رسولی

تدبیر24»حدود دو سال به انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است و برخی زمزمه‌ها شنیده شده حاکی از روشن شدن تنور این کارزار در جریان‌های سیاسی است. از اردوگاه اصولگرایی خبر می‌رسد سیدابراهیم رئیسی نزدیک‌ترین گزینه برای قرار گرفتن در صدر لیست این جریان است اما خبری از معرفی سرلیست اصلاح‌طلبان نیست. به نظر می‌رسد که این شروع زودهنگام چندان بر اصلاح‌طلبان خوشایند نباشد، چرا که هنوز برای ارائه لیست اختصاصی یا ائتلافی به نتیجه نرسیده‌اند. حسن رسولی عضو شورای شهر تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس سال 98 با «آرمان» گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

در سال 94 اصلاح‌طلبان و اعتدالیون اقدام به ارائه لیست ائتلافی کردند. به نظر شما این لیست تا چه‌اندازه توانست اهداف را محقق کند؟

اگر فضای سیاسی آن روز کشور را در نظر بگیریم و بر آن مبنا، نقاط مثبت و منفی راهبرد انتخاب شده توسط شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را مورد ارزیابی قرار دهیم، نتیجه به‌دست‌آمده حاکی از درست بودن رویکرد انتخاب شده در سال 94 است. البته برخی نقد‌ها در مورد این لیست‌ها مطرح است به‌ویژه درباره عدم ورود چهره‌های توانمندتر اصلاح‌طلب و حضور برخی افراد کمتر شناخته شده از حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌های کوچک. نباید فراموش کرد سیاست با واقعیت‌ها سر و کار دارد نه با آرمان‌ها. بسیاری از چهره‌های مجرب‌تر که می‌توانستند در تشکیل مجلسی کارآمدتر موثر باشند، از فیلترهای نظارتی عبور نکردند. این مولفه که بسیار بر جهت‌گیری‌های سیاسی و انتخاب‌هایی که اصلاح‌طلبان انجام دادند اثرگذار بود، خارج از حیطه اختیارات و مسئولیت‌های جریان اصلاحات قرار داشت و نمی‌توان این مورد را به عنوان یک عامل درونی مورد استناد قرار داد و در تحلیل رفتاری و مواضع اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس فعلی، به عنوان پاشنه آشیل مطرح کرد.

آیا چنین ائتلافی را دوباره برای انتخابات پیش رو توصیه می‌کنید؟

بله؛ در سال 94 راهبرد بسیار خوبی را اتخاذ کردیم و در این دوره نیز علاوه بر مدنظر داشتن صلاحیت‌های اخلاقی، سیاسی و ارزشی، باید تجارب و توانمندی‌های آنان را مد نظر قرار دهیم اما در کنار این قابلیت‌ها باید میزان پایبندی و هزینه‌دهی آنها برای منافع ملی و برای نهادینه شدن گفتمان اصلاحات را سنجید و و زمینه رای‌آوری، نفوذ و پایگاه اجتماعی آنان را نیز مد نظر قرار داد. امیدوارم در کنار این عوامل، با توجه به نتایجی که طی هشت سال اخیر به‌دست‌آمده، جریان اصولگرا و نهاد‌های موثر به دلسوزی و درستکاری اصلاح‌طلبان پی برده باشند. امیدوارم نحوه رسیدگی به صلاحیت‌ها در مجلس آینده با رویکرد متفاوتی نسبت به انتخابات گذشته مورد توجه قرار گیرد. در صورت رسیدن به چنین شرایطی، فضای انتخابات مجلس در سال 98 کاملا متفاوت با سال 94 خواهد بود. هنوز بخش زیادی از عوامل موثر بر آرایش سیاسی نیروها طی دوسال آینده هویدا نیست. بنابراین باید منتظر ماند اما مسلم است که جریان اصلاحات از حیث سازماندهی و مدیریت باید تا حدی قوی‌تر از انتخابات سال‌های، 92، 94، 96 با سازماندهی جبهه‌ای، به شکل متشکل‌تر در انتخابات حضور پیدا کند که اگر بخش نظارتی هم واقع بینانه‌تر از دوره‌های اخیر به صلاحیت اصلاح‌طلبان رسیدگی کند، به پیروزی اصلاح‌طلبان بسیار خوشبین هستم. از نظر من نتیجه این پیروزی در آینده هم برای مصالح ملی، انسجام وحدت عمومی و هم برای خدمت بیشتر جریان اصلاحات به انقلاب با یک افق امیدوار کننده‌تر، می‌تواند مثمر ثمر باشد.

باتوجه به اینکه امروز آقای علی لاریجانی به عنوان یک چهره میانه‌رو و مصلح شناخته می‌شود، آینده سیاسی ایشان را چگونه پیش‌بینی می‌کنید و آیا ریاست لاریجانی در مجلس به نفع اصلاح‌طلبان ارزیابی می‌شود؟

با توجه به ترکیب کنونی مجلس نباید فراموش کرد که عملکرد ضعیف اصلاح‌طلبان در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به‌خصوص در شهرهای کوچک، فقر نامزدهای توانمند اصلاح‌طلب تایید شده در انتخابات پیشین و اصرار به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به رغم تمام محدودیت‌ها سبب شد که لیست امید به‌ویژه در دوره دوم به صورت غیر یکدست و ترکیبی بسته شود. بر خلاف انتظار، برخی چهره‌ها که با بلیت اصلاح‌طلبان و تحت حمایت آنها وارد مجلس شدند به محض ورود به مجلس بنا به دلایل و توجیهاتی تلاش کردند که از منافع حمایتی جریان اصلاحات سوءاستفاده کرده و کمتر پایبند به تداوم اصول اصلاح‌طلبی باشند. با توجه به مشکلات یاد شده، جریان اصلاحات در سال اول شروع به کار مجلس فعلی دکتر عارف را جهت نامزدی برای تصدی پست ریاست مجلس معرفی کرد و با توجه به میزان قابل توجه رأی کسب شده، موفق به پیروزی در این انتخابات نشد و سال بعد از آن نیز بنا به ملاحظاتی، جریان اصلاحات نامزدی برای تصدی این پست معرفی نکرد. اینکه درآینده جایگاه آقای لاریجانی به فرض اینکه نامزد شده و به مجلس ورود پیدا کند چه خواهد شد، بستگی به‌کیفیت انتخابات، نتایج به‌دست‌آمده و ترکیب نمایندگان مجلس بعد دارد.

تصور می‌کنید انتخابات پیش رو با پیروزی اصلاح‌طلبان همراه‌باشد؟

اگر عملکردها منطقی و به نحوی باشد که در انتخابات قبل صورت گرفت، قطعا انتخابات پیش رو با پیروزی اصلاح‌طلبان همراه خواهد شد.

مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها