بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۱۰۴۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
سفیر سابق انگلیس:‌
سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل متحد با اشاره به این‌که سیاست‌های مداخله‌جویانه غرب در سایر کشورها دیدگاهی منسوخ و مربوط به قرن نوزدهم است؛ تصریح کرد که تنها راه رسیدن به ثبات در خاورمیانه ایجاد توازن قوا در منطقه است.
تدبیر24»دیوید هنی سفیر پیشین انگلیس در سازمان ملل متحد و عضو کمیته بانفوذ روابط بین‌الملل مجلس اعیان انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن افزود: اینکه تصور کنیم کشورهای غربی باید در خاورمیانه بمانند و آنجا را اداره کنند یک دیدگاه قرن نوزدهمی است و امروز کشورهای منطقه باید نقش فعال در خاورمیانه را به دست بگیرند.
وی با اشاره به غیر سازنده بودن جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه تصریح کرد که تنها راه رسیدن به ثبات ایجاد توازن قوا در داخل خاورمیانه است که در آن نیروهای خارجی فقط نقش کمک و تسهیل‌کننده را خواهند داشت نه دخالت گر.
هنی در پاسخ به این سوال که آیا پس از 17 سال از آغاز به‌اصطلاح «جنگ علیه تروریسم» توسط آمریکا و قدرت‌های غربی، این نبرد را موفقیت‌آمیز می‌داند؟ بیان داشت که فارغ از جنبه دفاعی مبارزه با تروریسم، خطاهای بزرگی از سوی ائتلاف و آمریکا سرزده است. وی در این باره توضیح داد که به نظر او حمله نظامی آمریکا به عراق نه تأثیر مستقیم، که تأثیر غیرمستقیم در شکل‌گیری داعش داشته است.
این سیاستمدار انگلیسی بااین‌حال خاطرنشان ساخت که به‌رغم این خطاها اکنون ائتلاف بزرگی علیه داعش شکل‌گرفته که توانسته جلوی تصاحب قلمرو و تشکیل حکومت داعش را بگیرد.
وی با بیان اینکه اگرچه تهدید داعش و القاعده همچنان پابرجاست اما داعش به‌عنوان یک قلمرو دیگر حذف‌شده و کارش تمام است؛ افزود: اگر داعش می‌توانست این قلمرو را تثبیت کند، فاجعه‌ای برای همه می‌بود.
هنی در پاسخ به این سؤال که آیا حمله آمریکا به افغانستان بدون مجوز سازمان ملل اشتباه بود؟ گفت که از دید او شرایط در سال 2001 کاملاً متفاوت بود. به گفته او در آن زمان سازمان ملل حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناخت، چون هنوز دولت ربانی ازنظر آن‌ها دولت مشروع افغانستان محسوب می‌شد. وی تصریح کرد که ازنظر او حمله آمریکا به افغانستان کاملاً مشروع و در هماهنگی با ماده 51 منشور ملل متحد بود که حق دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد.
این عضو مجلس اعیان در پاسخ به این سوال که آیا طرفدار دخالت نظامی است توضیح داد که دیدگاه او در مورد موضوعات مختلف، فرق می‌کند. وی با اشاره به این مطلب که با حمله نظامی علیه داعش موافق است افزود: حمله به داعش یک حمله دفاعی بوده و بسیار مشروع است. هنی بااین‌حال توضیح داد که استفاده از زور برای تغییر ساختارهای حکومت‌ها در خاورمیانه قابل‌قبول نبوده و مشکلات این منطقه با استفاده از زور حل نخواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که نقش ایران در مبارزه با تروریسم و شکست داعش را چگونه ارزیابی می‌کند گفت که ایران یک بازیگر مهم در منطقه است و همگان باید این را قبول کنند.
وی افزود: البته دولت ایران هم باید قبول کند که نقش مهمی در ایجاد ثبات در منطقه دارد و بایستی از اقدامات تنش‌زا پرهیز کند.
هنی درباره نقش فعال ایران در مبارزه با تروریسم و نادیده گرفته شدن این مبارزه و ده‌ها شهیدی که ایران در این راه داده است تأکید کرد که از دید او مهم‌ترین مشکل خاورمیانه بی‌ثباتی است (و نه تروریسم) و ایران نقش بزرگی در ایجاد و حفظ این توازن دارد.
سفیر پیشین انگلیس در پاسخ به این سؤال که آیا اعتبار دادن به عربستان سعودی با فروش تسلیحات به این کشور و هم‌زمان 'بی‌ثبات کننده' خواندن ایران از سوی غرب خود مانعی بر سر راه توازن قوا نیست، گفت که به نظر وی آمریکا و انگلیس در این زمینه (حمایت و فروش اسلحه به عربستان) باهم توافق نظر ندارند. به گفته وی آمریکا تحت رهبری ترامپ از عربستان حمایت گسترده‌ای کرده است اما این موضع انگلیس نیست. وی تأکید کرد که انگلیس در مورد برجام نیز نگرش متفاوتی نسبت به امریکا دارد.
خبرنگار ایرنا با یادآوری این نکته که ایران در حدود دویست سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده اما عربستان سعودی باوجود حمله به یمن و تهدید آشکار ایران به اینکه 'جنگ را به داخل مرزهای ایران خواهد کشید'، همچنان مورد حمایت آمریکا و انگلیس است، پرسید آیا فکر نمی‌کنید توازن قوای موردنظر شما با عدم دخالت خارجی محتمل‌تر است؟
لرد هنی در پاسخ به این سوال گفت که در درازمدت دخالت خارجی صلاح نیست، اما ما اکنون در کوتاه‌مدت هستیم. عربستان در یمن منافع حساس و حیاتی دارد که شامل مرز طولانی با یمن و جمعیت بزرگ یمنی ساکن عربستان است. وی بااین‌حال تصریح کرد که راه‌حل مشکل یمن را باید در خود یمن جستجو کرد. وی تأکید کرد که اکنون کشورهای غربی دیگر خواستار فروپاشی ساختارهای دولتی سوریه نیستند، بلکه معتقدند که حکومت (بشار) اسد قابل ادامه نیست. وی ابراز امیدواری کرد که بازیگران اصلی به این نتیجه برسند که باید روزی در ژنو کنار هم نشست و راهی برای انتقال از رژیم فعلی به یک رژیم مشروع پیدا کرد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها