بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۱۰۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
رضوی در نشست خبری سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر:
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه توانمندی ها و محصولات روستاییان و عشایر تاثیر زیادی در آشنایی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با ظرفیتهای تولیدی روستاییان و عشایر داشته است، اظهار داشت: امسال همه استانها درخواست افزایش فضای غرفه های خود را داشتند و نمایشگاه امسال با حضور 430 شهرستان در 230 غرفه برگزار می شود.

تدبیر24»دکتر ابوالفضل رضوی روز یکشنبه در نشست خبری سومین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود آنکه اکثریت جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می دادند، اما نگاه حاکم معطوف به توسعه شهرها و مناطق مسکونی بزرگ بود و از توسعه روستاها عمدا یا سهوا غفلت می شد و اساسا این فرهنگ غلبه پیدا کرده بود که روستایی بودن و شهرستانی بودن مطلوب نبود.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی این نگاه تغییر کرد و اهل روستا بودن و از طبقه مستضعف بودن به یک ارزش در فرهنگ غالب تبدیل شد و اقدامات زیربنایی و بنیادین خوبی برای توسعه روستاها و مناطق محروم انجام شد که البته کافی و جامع نبود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در چندین برنامه اقتصادی دستیابی به نرخ رشد 8 درصدی به عنوان هدف اصلی در نظر گرفته شده است، اظهارداشت: متاسفانه در هیچ کدام از برنامه ای اقتصادی میان و بلند مدت نتوانستیم به رشد اقتصادی پایدار 8 درصد دست پیدا کنیم و یک علت اصلی این مساله در غفلت از ظرفیت روستاها به عنوان جمعیت و جغرافیای اصلی تولید در کشور بوده است.

دکتر رضوی با بیان اینکه روستاییان وعشایر دو بخش جمعیتی 100 درصد تولیدکننده هستند، تصریح کرد: غفلت از این جمعیت و جغرافیای بزرگ تولید کننده مشکلات کمی را برای کشور ایجاد نکرده است. یکی از بحثهای جدی که ما در زمینه بیکاری داریم همین است که تولیدکننده ها و تولیدگاههای کشور یعنی روستاها و عشایر مورد توجه جدی قرار نگرفتند.

وی با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی رویکرد به توسعه روستاها تغییر کرد و اقدامات خوبی با تشکیل جهادسازندگی و دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری در توسعه روستاها انجام شد، خاطرنشان کرد: با وجود همه اقدامات مثبت در توسعه روستاها اما تا پیش از دولت تدبیر و امید، عمده اقدامات انجام شده برای محرومیت زدایی از روستاها و مناطق محروم و عشایر کشور، کالبدی و فیزیکی بود و باز از توازن و تعادل به عنوان ضروریات توسعه پایدار در روستاها غفلت شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: در نتیجه عدم توسعه متوازن و متعادل عدالت آموزشی و بهداشتی در روستاها برقرار نشد و روستاییان از بهره مندی از ارزش افزوده برخی دارایی هایشان مثل منازل و املاک زراعی شان بی بهره ماندند. البته با تدابیر دولت تدبیر و امید اقدامات خوبی در رفع این عدم توازن آغاز شده است و برنامه های موثری برای ارتقای عدالت آموزشی و افزایش درآمد روستاییان در حال اجراست.

دکتر رضوی اجرای طرح اعطای تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و محروم را از جمله اقدامات اساسی دولت یازدهم برای رفع محرومیت از چهره روستاهای کشور برشمرد و تاکید کرد که برای اولین بار در تاریخ حکمرانی کشورمان یک لایحه انحصارا برای روستاییان با قید دو فوریت از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد که با تصویب آن در شهریور امسال در مجلس شورای اسلامی، اجرای آن از چندی قبل آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سومین نمایشگاه توانمندی ها و فروشگاه محصولات روستاییان و عشایر روز سه شنبه با حضور معاون اول رییس جمهور افتتاح می شود، اظهار داشت: شرکت کنندگانی از 31 استان و 430 شهرستان در این نمایشگاه شرکت دارند. به جرات می گویم که هیچ نمایشگاهی نیست که همه شهرستانهای کشور از همه استانها در آن حضور داشته باشند. 1300 نفر مسئولیت اداره این نمایشگاه عظیم را برعهده دارند که 20 درصد از این عوامل اجرایی از خانمهای روستایی هستند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اضافه کرد: در این نمایشگاه یک سالن مجزا برای استارتاپ های روستایی به نمایشگاه امسال اضافه شده که کار بسیار بزرگی است. استارتاپها در توسعه مستمر و پویای روستاها در آینده نزدیک، حتما حرف اول را می زنند. این نمایشگاه در 230 غرفه برگزار خواهد شد.

دکتر رضوی در ادامه در پاسخ به این سوال که وجه تمایز اقدامات دولت تدبیر و امید نسبت به اقدامات پیش از این دولت برای رفع محرومیت از روستاها چیست؟ تصریح کرد: تا پیش از این دولت وقتی کارنامه توجه به روستاییان را چه توسط جهادسازندگی، جهادکشاورزی، دفتر مناطق محروم ریاست جمهوری یا وزارتخانه ها بررسی می کردیم، عمده گزارش کارها درباره جاده سازی، برق و آبرسانی، ایجاد فضاهای آموزشی، درمانی، خانه های بهداشت و شاخص های محرومیت بر اساس این خدمات فیزیکی و زیرساختی بود.

وی ادامه داد: در سال 92 پس از یک آسیب شناسی از اینکه دلیل تداوم مهاجرت از روستاها به مناطق شهری با وجود اقدامات گسترده برای توسعه روستاها چیست، به این نتیجه رسیدیم که فقدان شغل مناسب و درآمد ناکافی دلیل اصلی این موضوع است. پس برای ایجاد شغل مناسب و افزایش درآمد روستاییان کار ویژه و منحصر به فردی انجام شد که بر مبنای آن از سال 93 تا 94 به روستاییان و ساکنان مناطق محروم و مرزی و عشایری که شرکتهای مشارکتی تاسیس می کردند، برای اولین بار وامهای با کارمزد صفر درصد اعطا شد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد آن بوده و هستیم که حتی فرزندان مهاجر خانواده های روستایی نیز نسبت به توانمندی های پدر و مادر روستایی نشین خود اطلاع چندانی ندارند، لذا نمایشگاه ارائه دستاوردها و توانمندی های روستاییان و عشایر را تدارک دیدیم که در دو دوره برگزاری آن تحول خوبی در آشنایی با توانمندی ها و ظرفیتهای روستاها و عشایر کشور ایجاد کرده است.

دکتر رضوی گفت: با وجود آنکه در دوره اول برگزاری این نمایشگاه برخی استانها تمایلی به شرکت دادن روستاییان و عشایر خود نداشتند، اما امسال همه استانها درخواست افزایش فضای غرفه هایشان را داشتند. در این نمایشگاه تلاش کردیم سرمایه های ناملوس روستاها نیز در مسیر تولید و تبدیل به ثروت تعریف شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای برگزاری این نمایشگاه در کشورهای خارجی هم دارید؟ اظهار داشت: از طریق وزارت امور خارجه پیگیر این موضوع هستیم که در وهله اول اگر از کشورهای خارجی تمایلی برای شرکت در این نمایشگاه بود آن را بررسی و اجرایی کنیم و در ضمن پیگیر ایجاد آمادگی های لازم برای برگزاری نمایشگاه توانمندی های روستاییان در خارج از کشورمان نیز هستیم.

برچسب ها: تدبیر24 ، روستاییان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها