بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
کد خبر: ۱۰۶۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
از جمله حقوق قانونی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تذکر، سوال و حتی استیضاح وزیران به منظورکنترل و نظارت برعملکرد آنهاست.
 تدبیر24»نمایندگان باید در جهت بهبود عملکرد وزرا از این اهرم‌ها بهره برده و استفاده‌کنند. این حق باید توسط تمامی اعضای قوه مجریه که ‌طرف استیضاح و سوال نمایندگان قرار می‌گیرند، به‌رسمیت ‌شناخته شوند. البته مجلس نیز نه از جهت سیاسی، بلکه باید از لحاظ نظارتی از اختیارات خود استفاده کند تا قواعد اجرایی کشور با قدرت بیشتری اجرا گردد و به نفع مردم از این قواعد استفاده شود تا مجلس در راس امور قرار بگیرد. بعد از سانحه هوایی اخیر نمایندگان مجلس درخواست استیضاح وزیر رفاه و همچنین وزیر کار را ارائه داده‌اند و بر اساس آنچه اعلام شده در روزهای پایانی سال این دو وزیر باید به منظور پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حاضر شوند و مورد استیضاح قرار بگیرند؛ در نتیجه باید تمام جوانب این اقدام در نظر گرفته شود. اگر هر استیضاحی از نظر افکار عمومی منطقی و معقول باشد، به بهبود کار و روند فعالیت دولت، منجر خواهد شد و نگاه جامعه را به مجلس مثبت خواهد کرد. اینکه مردم ببینند نمایندگان مجلس در صدد اصلاح مشکلات هستند و در این مسیر حتی ممکن است رای اعتماد خود را از یک یا چند تن از وزرا پس بگیرند، احساس مثبتی در بین مردم به وجود می‌آورد. البته اگر مجلس در مسیر معقول و منطقی خود حرکت کند، به طور طبیعی هم مجلس و هم دولت وظایف خود را عملی خواهند کرد. از این رو برخی حوادث که به عملکرد مدیران و وزرا ارتباطی ندارد، ممکن است روند اعتبارسازی برای دولت و مجلس را با خدشه روبه‌رو کند. از این رو در دو استیضاح مورد نظر باید به‌گونه‌ای باشد که مردمی که معترض‌ هستند و اعتراضات خود را ابراز کرده‌اند، در معنای واقعی کلمه به این حرکت مجلس خوش‌بین بوده و به آینده امیدوار شوند. واقعیت آن است که مشخص نیست آیا استیضاح این دو وزیر تنها به علت حادثه اخیر سقوط هواپیمای یاسوج است یا سایر مسائل مربوط به حوزه عملکرد وزرا نیز در جریان این استیضاح عنوان خواهد شد. در حادثه اخیر احساسات مردم جریحه‌دار شد و حساسیت مجلس را بر انگیخت. مجلس می‌تواند در مورد علت این حادثه جویا شود اما از سوی دیگر این انتظار از نمایندگان مجلس وجود دارد که محدودیت‌هایی را که در مسیر این دو وزارتخانه وجود دارد، در نظر بگیرند. به طوری که در جلسه استیضاح مسائلی مطرح نشود که از واقعیت فاصله داشته باشد. از این رو باید امیدوار بود که این استیضاح به قدرت‌‌گیری بیشتر کابینه بینجامد و فراغ از نتیجه آن به امیدواری جامعه مبدل شود. اما اگر سیاسی‌نگری بر این دو استیضاح حاکم باشد، قطعا نه به نفع مجلس خواهد بود و نه دولت خواهد توانست از مشکلات مردم کم کند.



مصطفی درایتی، فعال سیاسی
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها