بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۰۷۵۵۴
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹
در شرايط فعلي ترديدي درباره ضرورت گفت‌وگوي بین جناح‌ها نیست. با توجه به تهديدات خارجي از جانب دشمنان و رويارويي كشور با ابرچالش‌ها، ما نيازمند ايجاد فضاي گفت‌وگو و ايجاد انسجام و وحدت ملي هستيم و بركسي پوشيده نيست كه بايد در اين راستا اقدامي عملي صورت پذيرد.
تدبیر24»مشكلات موجود اقتضا مي‌كند تا تلاش گسترده‌اي براي بازانديشي در تفكرات قديم و پرورش آنها صورت گيرد. بايد براي يافتن ارزش‌ها و الزامات مشترك تلاش كرد. اين كار نيازمند درك و فهم چند جانبه بين همه جريان‌هاي سياسي است. گفت‌وگوی ملي واقعی شیوه‌ای است برای جویایی مشترکات و دست یافتن به ریشه‌های سوء تفاهمات و پیش داوری‌هایی که مانع فهم درست از شرايط موجود می‌شود. گفت‌وگو در پي اجماع نيست بلكه در روند آن ديدگاه‌های مختلف افراد و جريان‌هاي گفت‌وگو‌کننده و از این طریق مشکلات برای یکدیگر قابل فهم می‌شود و موانع همفکری برطرف می‌شود و براي گذر كشور از چالش‌‌هاي پيش‌رو تدبيري جدي اتخاذ مي‌شود و در اين ميان تنها منافع ملي و كشور از اولويت برخوردار خواهند شد. اما متاسفانه منافع عده‌اي در اين است كه با ايجاد موانع از تحقق چنين امر لازم و ضروري جلوگيري كنند. به عبارت ديگر از نگاه طيف و گروه خاص، منافع جناحي بر منافع ملي ارجحيت دارد و به همين دليل آنان براي حفظ منافع خود حاضر به درك شرايط ويژه كشور و اولويت منافع ملي نيستند. به طور كلي اينچنين رفتارها و تنگ‌نظري‌ها مانع بزرگي در تحقق ايجاد فضاي گفت‌وگو ايجاد كرده و فضا را براي پرداختن به چنين امر واجبي نامساعد كرده است و بنابراين تلاش‌هايي كه پيرامون تحقق اين طرح صورت مي‌گيرد در حال حاضر بي‌حاصل خواهد بود. هنگامي كه کشور با مشکل مواجه می‌شود و منافع مردم و مملکت در خطر قرار می‌گیرد بر همگان واجب است که یک نوع اتحاد و اتفاق نظر داشته باشند. این وحدت راهبردي حتی اگر پيش از اين خصومت‌هایی در گذشته بین گروه‌های سیاسی وجود داشته است، یک ضرورت است. اما نبايد مرعوب شرايط و از پرداختن به چنين موضوعي نااميد شد بلكه بايد تلاش‌ها را برای فراهم نمودن فضاي گفت‌وگو ایجاد کرد. بدون شك منافع كشور و ملت ايجاب مي‌كند كه همه شخصيت‌ها و چهره‌هاي سياسي و تاثيرگذار كشور در اين چارچوب حركت كنند. چراكه گسترش بستر گفت‌وگو و ایجاد درک مشترک پیرامون منافع ملی و وحدت ملي می‌تواند عرصه ناهماهنگ، ناکارآمد با آینده‌ای غیر قابل پیش‌بینی را ساماندهی، هدفمند و قابل پیش‌بینی کند. شاید اگر پیش از این چارچوبی برای گفت‌وگوی ملی میان جناح‌های سیاسی کشور برقرار شده بود و در آن دیدگاه‌های متفاوت به‌‌رغم اختلافات به بحث می‌نشستند و اشتراکات خود را پیدا می‌کردند، کشور هم در سال‌های اخیر دچار چنین خسارت‌های سنگینی نمی‌شد. حتی می‌توان گفت اگر چنین چارچوبی در سال‌های گذشته شکل گرفته بود، اختلاف‌ها به این صورت که امروز وجود دارد، اصلا پدید نمی‌آمد. بنابراين آن دسته از گروه‌ها طيف‌هايي كه تا اين لحظه منافع خودشان را با منافع ملي همسو نكرده‌اند و اجازه نمي‌دهند گفت‌وگوي ملي و وحدت ملي شكل بگيرد بايد تجديد نظري در رفتار و انديشه‌هاي خود داشته باشند و راضي نباشند كشور تنها به‌خاطر منافع آنان متحمل خسارات و پرداخت هزينه‌هاي سنگين شود و اگر آنگونه كه مي‌گويند دلسوز مملكت و ملت هستند، راهبرد خود را در پيرامون مساله گفت‌وگوي ملي تغيير دهند.



داریوش قنبری،فعال سياسي اصلاح‌طلب
مطالب مرتبط
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها