بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۱۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
وزیر نیرو از تعریف ردیف معتبر ملی برای توسعه آبرسانی روستایی در بودجه سال 93 خبر داد و گفت: در لایحه بودجه 93 دولت برای توسعه آبرسانی روستایی ردیفی در نظر گرفته شده است.
به گزارش تدبیر24 به نقل از ایسنا، حمید چیت‌چیان گفت: با توجه به این که تامین آب شرب در کشور جزو بالاترین اولویت‌هاست و با بهداشت جامعه سر و کار دارد این ردیف دیده شده و امیدواریم با پشتیبانی نمایندگان و تصویب ردیف مذکور یا حتی افزایش آن بتوانیم خدمات شایسته‌ای را به مردم ارائه کنیم.

وی با اشاره به این‌که 100 روز اول کار وزارت نیرو در دولت جدید به ساماندهی کارها گذشت گفت: خدمات آب و برق باید بدون وقفه عرضه شود، بخشی ازکار ما استمرار بخشیدن به گذشته و بخشی مربوط به سرعت دهی اجرای پروژه‌ها بوده است.

وی با اشاره به این‌که مهار آب‌های مشترک دغدغه دولت در تنظیم بودجه 93 بوده است گفت:‌از ابتدای کار دولت یازدهم، کارگروهی در وزارت نیرو مشغول به تهیه بودجه 93 شد و از آنجایی که باید سیاست‌های دولت تدبیر و امید در بودجه‌های سالانه تبلور پیدا کند بر مساله آب‌های مرزی متمرکز شدیم. باتوجه به شرایط اقتصادی کشور اعتبارات خوبی برای این بخش در نظر گرفته شده و امیدواریم در مورد مهار آب‌های مرزی حرکت سریعی داشته باشیم.

وزیر نیرو در مورد پیشنهاد وزارت نیرو برای اجرای گام دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها گفت:‌ پیشنهادات خود را تنظیم کردیم و به دولت و ستاد هدفمندی‌ یارانه‌ها ارائه دادیم؛ این مساله در حال رسیدگی است لذا با در نظر گرفتن این موضوع که ممکن است بیان هر مطلب قضاوت‌هایی را ایجاد کند، مساله‌ای را مطرح نمی‌کند تا کار را به نتیجه برسد.

***هزینه انشعاب برق 327 هزار تومان تا یک میلیون و 282 هزار تومان

چیت‌چیان شب گذشته در برنامه ویژه خبری در واکنش به این موضوع که هزینه انشعاب گران شده و مخالفت‌های مجلس را در پی داشته است گفت: این نظر اصلا درست نیست. شرکت‌های توزیع در گذشته بخشی از هزینه را خود می گرفتند و بخشی از کار را به مشترک می‌سپردند تا تجهیزات لازم را فراهم کنند. پیمانکارانی که از طریق شرکت‌های توزیع به مشترکین معرفی می‌شدند گاه به سلیقه و تشخیص خود رقم‌های متفاوت می گرفتند که در بسیاری از مواقع در حق مردم اجحاف شد وا ین موضوع با روحیه کاری دولت سازگار نیست.

وی ادامه داد: با بخش نامه‌ای که ابلاغ شد اکنون به جای دو مرحله در بخش شرکت توزیع و شرکت پیمانکار، مشترک تنها یک بار هزینه انشعاب را به صورت ثابت می پردازد. الان مشترک از طریق اینترنت یا تلفن می‌تواند در خواست انشعاب دهد و با هزینه مشخص طی یک تا دو هفته برق وصل می شود.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که ما دو هزینه را جمع کردیم و یک هزینه ثابت در نظر گرفتیم گفت: هزینه انشعاب تجمیع شده است نه گران. تا پیش از اجرای این بخش نامه به طور متوسط برای هر انشعاب در روستاها وشهرهای مختلف کشور رقمی بیش از 900 هزار تومان پرداخت می‌شد اما با این این اقدام به طور متوسط هزینه انشعاب به 835 هزار تومان رسیده است.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که‌ هزینه انشعاب در روستاهای کل کشور ثابت و به میزان 327 هزار تومان است گفت:‌ هزینه انشعاب برق در شهرهای کشور 857 هزار تومان و در برخی از کلانشهرها یک میلیون و 282 هزار تومان است.از مشترکین خواهشمندم اگر در هر شرکتی حتی یک ریال علاوه بر این ارقام درخواست شد، مشترک هزینه را پرداخت نکند و به وزارت نیرو تخلف صورت گرفته گزارش دهد.

***بازنگری در مورد جاده میان گذر دریاچه ارومیه

وی با تاکید بر این‌که بخش قابل توجهی از نیروی وزارت نیرو در بخش آب صرف برنامه‌ریزی‌ها برای احیای دریاچه ارومیه و سایر تالاب‌ها شده است که در اثر تغییرات اقلیمی، خشکسالی و افزایش برداشت‌های غیر مجاز دچار مشکل شده‌اند گفت: انتقال آب از حوضه‌های مجاور دریاچه ارومیه بحث جدی‌ای است و بخشی از آن اجرایی شده است. در حال حاضر در مورد انتقال آب از دریای خزر و حوضه ارس به دریاچه ارومیه مطالعات لازم صورت می‌گیرد؛ همچنین مطالعه در زمینه مسیرهای آب‌های سطح الارضی که به دریاچه ارومیه می‌روند صورت می گیرد تا از طریق لایروبی از پخش آب به زمین‌های اطراف جلوگیری شود.

چیت‌چیان تصریح کرد: در مورد جاده میان گذری که سال‌های قبل در دریاچه ارومیه ایجاد شده نیز مطالعات لازم صورت می گیرد چرا که این جاده آثار زیست محیطی و رسوب گذاری خاصی داشته است که نیاز به بررسی دارد.

وی با تاکید بر این‌که به صورت جدی در مصارف آب در حوضه دریاچه ارومیه باید بازنگری صورت گیرد گفت: این بازنگری به ویژه در بخش کشاورزی که مصرف کننده 92 درصد از آب تولیدی است لازم است که صورت گیرد. کشاورزی در منطقه دریاچه ارومیه بسیار توسعه پیدا کرده و کم کم کشاورزان به سمت کاشت محصولات آب‌بر رفته‌اند؛ همچنین روش‌های آبیاری نیز روش‌های صحیحی نیست و باید اصلاح شود.

وزیر نیرو با تاکید بر لزوم آموزش، کمک به کشاورزان از نظر مالی و تامین تجهیزات مورد نیاز گفت: با همکاری مردم و احساس مسوولیت همه به ویژه کشاورزان باید دست به دست دهیم و روند خشک شدن دریاچه ارومیه را در سال‌های آینده عوض کنیم.

چیت‌چیان همچنین تاکید کرد: از سایر تالاب‌ها نیز از جمله تالاب گاوخونی و هامون مشکلاتی مشابه مشکلات دریاچه ارومیه را داریم لذا کارگروه و ستادی برای نجات تالاب‌ها تشکیل شده و همه موارد بررسی می‌شود.

***برگزاری سومین جلسه شورای عالی آب در هفته آتی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد اقدامات انجام شده برای مدیریت مصرف بر برگزاری سومین جلسه شورای عالی آب در هفته آتی تاکید کرد و گفت:‌ مدیریت مصرف آب کاری نیست که در کوتاه مدت بتوان اقدامات وسیعی در مورد آن انجام داد بلکه در تمام طول زندگی مصرف آب باید مدیریت شود. در بخش شرب، صنعت و کشاورزی مدیریت مصرف آب بحثی جدی است که باید به آن پرداخته شود. عمده ترین کاری که از آغاز دولت یازدهم انجام داده‌ایم تصمیم گیری و برنامه ریزی برای مدیریت مصرف است.

وزیر نیرو اظهار کرد:‌در چهار ماه اخیر دو بار جلسه شورای عالی آب برگزار شد و جلسه سوم نیز در هفته آینده برگزار می‌شود؛ در این نشست‌ها توجه به حوضه‌های آبریزی که بیشتر مشکل دارند متمرکز شده برای مثال در حوضه‌های کارون ، زاینده‌رود و دریاچه ارومیه تصمیماتی خوبی اتخاذ شده و وزارت نیرو به مرور اقدامات لازم را انجام می دهد.

***مدیریت مصرف آب با تنظیم فشار در شرکت‌های آبفا

چیت‌چیان با تاکید بر گستردگی مسائل مرتبط با مدیریت مصرف آب گفت:‌ بخشی از فعالیت‌ها در خود شرکت‌های آب و فاضلاب انجام می‌شود از جمله زون بندی شبکه‌های شهری که لازم است توسعه پیدا کند. ما با تنظیم فشار آب قادریم بر نحوه مصرف تاثیر بگذاریم.

وی همچنین با تاکید بر سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های فاضلاب گفت: با کمک بخش خصوصی تلاش می کنیم شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب سریع‌تر در شهرها اجرا شود. در حدود 70 درصد از آب مصرفی را می توا به صورت پساب بازیافت کرد و این پساب در اختیار صنایع قرار می گیرد. با این کار از یک منبع دو بار استفاده می کنیم.

وزیر نیرو افزود:‌علاوه بر این‌ها برای استفاده از آب شیرین‌کن‌ها تلاش می کنیم تا مشارکت بخش خصوصی را جذب کنیم و از آب شور برای تامین آب شرب و صنعت استفاده شود.

چیت‌چیان تصریح کرد:‌وزارت نیرو اعتباراتی را تخصیص داده تا هر شرکتی که اقدام به احداث آب شیرین کن می کند، آب را با قیمت خوبی از آن خریداری کنیم تا مشوقی برای جذب سرمایه‌گذار باشد.

***احداث سیستم تصفیه فاضلاب در جاهایی مثل مسکن مهر

وی با تاکید بر این‌که تاکنون در کشور سیستم‌های دفع فاضلاب به صورت سیستم‌های بزرگ و سراسری در شهرها پیش بینی شده بود گفت: اکنون دنیا به سمتی می رود که نیاز به سیستم‌های متمرکز و بزرگ فاضلاب نباشد بنابراین برای هر محله یک تصفیه خانه احداث می‌شود و فاضلاب در همان محل تبدیل به پساب شده و مورد مصرف قرار می گیرد. این سیستم با آبیاری شهرها سازگارتر است تا استفاده از سیستم‌های بزرگ فاضلاب لذا ما هم باید به این نکته توجه کنیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: کارهای پژوهشی و کار انتقال فن‌آوری در زمینه مذکور را آغاز کردیم؛ برای مثال در جاهایی که مسکن مهر احداث شده است می توان برای هر مجموعه و یا حتی برای چند بلوک یک سیستم تصفیه فاضلاب را مستقر کنیم. ان‌شاءالله در آینده شاهد توسعه این نو سیستم های فاضلاب باشیم.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها