بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۱۱۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵
در سال 91، کشتار پلنگ ها مجلس را وادار کرد از سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد در این زمینه پاسخگو باشد. این ماجرا البته هیچ گاه به سرانجام نرسید.
تدبیر24: به فاصله تنها پانزده روز، سومین پلنگ ایرانی این بار در منطقه بافق کشته شد. به دلیل مفقود شدن لاشه پلنگ، هنوز چگونگی کشته شدن این جانور و دلایل آن نامعلوم است. بافق روزگاری بهشت گربه سانان ایران بوده است. اما در حال حاضر و با ساخت جاده گزو در این منطقه، پلنگ ها و یوزپلنگ‌ها بیش از پیش در معرض خطر قرار دارند.

 

به گزارش دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، بعد از ظهر روز جمعه، 22 آذرماه یکی از اهالی روستای قطرم واقع در منطقه حفاظت شده کوه بافق، مرگ یک پلنگ در این روستا را به اداره محیط زیست شهرستان بافق اطلاع داد.

 

در پی این اطلاع نیروهای یگان محیط زیست عازم روستای مذکور شدند اما نشانه‌ها حاکی از آن بود که پس از تاریک شدن هوا و پیش از رسیدن محیط بانان، لاشه پلنگ توسط افراد ناشناس مفقود شده است.

 

منطقه حفاظت شده بافق به بهشت گربه سانان ایران معروف بوده است. با این حال آخرین پلنگ کشته شده در این منطقه گزارش شده است.

 

کشته شدن این پلنگ در منطقه بافق بیش از پیش زنگ خطر ساخت جاده گزو را به صدا در می‌آورد. کارشناسان معتقدند با ساخته شدن جاده و بهره برداری از آن گربه سانانی مانند پلنگ و یوزپلنگ در معرض خطر شدید قرار می گیرند.

 

اما یک هفته پیش، پلنگی دیگر در منطقه لرستان کشته شده بود. این پلنگ مادر در جاده خرم آباد- الشتر در اثر تصادف کشته شد. سینه های پر شیر این ماده پلنگ نشان می داد که او توله داشته است، هرچند سرنوشت توله های این پلنگ ماده هرگز مشخص نشد.

 

در حدود دو هفته پیش نیز در روز جمعه هشتم آذرماه 92 مرگ یک پلنگ در اثر خوردن طعمه سمی در استهبان گزارش شد.

 

این رخدادها و بیش از همه تصادف حیوانات وحشی با خودروهای عبوری نشان از تجاوز انسان به زیستگاه این جانوران دارد. این تصادف نشان می‌دهد که تجاوز انسان به محدوده پلنگ‌ها تنها به از بین رفتن قلمرو و طعمه آن ها که موجب تمایل این جانور به نزدیک شدن به آبادی ها و سکونت گاه‌های انسانی می شود، بلکه تا کشته شدن آن ها در جاده ها نیز گسترده شده است.

 

در سال 91، کشتار پلنگ ها مجلس را وادار کرد از سازمان حفاظت محیط زیست بخواهد در این زمینه پاسخگو باشد. این ماجرا البته هیچ گاه به سرانجام نرسید.

 

در نهایت با سکوت سازمان محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی، پلنگ ها کماکان در ایران کشته می شوند و هیچ مرجعی نمی تواند از این کشتار جلوگیری کند.

گزارش‌های محلی خبر می‌دهند

 

بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها