بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
کد خبر: ۱۱۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۰
عباس عباسپور مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع اقتصاد آموزش و پرورش، در پاسخ به این پرسش که چرا آموزش و پرورش فقیر است، اظهار کرد: شاید جواب این سؤال را در جهت‌گیری راهبردی نسبت به آموزش و پرورش بتوان جست‌وجو کرد.
تدبیر24»وی افزود: باید تلاش کنیم از آموزش و پرورش به معنای عام و مدارس به معنای خاص درک درستی داشته باشیم؛ ببینیم آموزش و پرورش چه خدماتی ارائه می‌دهد و چه خروجی دارد.
عباسپور با بیان اینکه علل بسیاری از چالش‌های جامعه را باید در آموزش و پرورش جست‌وجو کرد، گفت: علت وضعیت کنونی آموزش و پرورش نیز به مدیریت منابع بازمی‌گردد؛ نیاز داریم بر مبنای یک نگاه تطبیقی، وضعیت خودمان را محک زده و وضعیت آموزش و پرورش را به لحاظ متغیرهای اقتصادی بسنجیم.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش عمومی به استناد قانون، رایگان بوده و نمی‌توان آن را کالامحور درنظر گرفت و یا زمینه بهره‌مندی طبقاتی برای آن فراهم شود. در کشورهای توسعه یافته نیز افزون بر ۹۰ درصد تأمین منابع مالی مدارس از سوی دولت‌ها انجام می‌شود؛ اگر آموزش و پرورش، حق عمومی است باید طوری تمهید شود که آموزش و پرورش در عمل تضعیف نشود.
مدیر گروه مدیریت و برنامه‌ریزی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه باید در محاسبه جبران خدمات معلمان به عنوان سرمایه اصلی آموزش و پرورش مدل منطقی داشته باشیم، اضافه کرد: حقوق و دستمزد باید مکفی باشد؛ حقوق معلمان زیر خط فقر است. حقوق معلمان باید منصفانه نیز باشد. چطور دریافتی معلمان در دو سطح متفاوت، یکسان است.
وی با اشاره به اینکه باید شایستگان اجتماع را ترغیب کنیم که اولویت اصلی‌شان برای ورود به شغل، آموزش و پرورش و معلمی باشد، گفت: باید شواهدی داشته باشیم که نشان دهد دریافتی معلمان آنها را بی نیاز از شغل دوم کند.
عباسپور افزود: باید رویکردمان را نسبت به تأمین منابع مالی آموزش و پرورش تغییر دهیم و نگاه مطلوبیت مدار و برنامه‌ای را کنار گذاشته و نگاه راهبردی مدنظر قرار بگیرد؛ در رویکرد راهبردی، توزیع منابع متوازن نیست و اینگونه نیست که بگوییم قانون مدیریت خدمات کشوری توزیع برابر به دستگاه‌ها بدهد؛ آموزش و پرورش نیازمند توزیع نامتوازن است بطوری که اگر ۱۰ واحد سرمایه گذاری کردیم ۳۰ واحد پیامد مثبت دریافت کنیم.
وی درباره علت عدم اجرای این سیاست‌ها در آموزش و پرورش، بیان کرد: چون چابکی لازم را در حوزه طرح‌ریزی، اجرا و پیاده سازی به طور هماهنگ و موزون به دست نیاورده‌ایم. سالیان متمادی روی سندتحول کار کرده‌ایم اما امروز بر روی شیوه‌ها و رویه‌هایی که بتواند زیرنظام‌ها را عملیاتی کند، اتفاق نظر نداریم؛ سندی را تولید کرده‌ایم که اگر بخواهیم عملیاتی کنیم به لحاظ ساختاری، محتوایی و فرایندی با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شویم.
مدیرگروه مدیریت و برنامه ریزی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سیاستی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی نیروی انسانی، دوبرابر کردن حقوق آنها و سه برابر کردن بهره‌وری، گفت: امروز از ظرفیت‌های فناوری و محیط سایبری باید حد اعلای بهره‌وری را داشته باشیم؛ چقدر از بسترهای الکترونیک در فعالیت‌های آموزش و پرورش می‌توانیم به‌درستی استفاده کنیم؟
وی ادامه داد: با جمعیت ۱۴ میلیونی دانش‌آموزی مواجهیم و در افق ۱۴۰۰ با تنگنای نیروی انسانی و طبق آمار آموزش و پرورش با کمبود ۱۱۶ هزار نیروی انسانی روبه‌رو می‌شویم و باید سیاست‌گذاری‌ها بر اساس شرایط موجود انجام شود.
برچسب ها: تدبیر24 ، معلمان
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها