بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۸۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
عبدالله ناصری
تدبیر24»وضعیت معیشتی و اقتصادی کشور هر روز از روز قبل سخت‌تر و برای مردم غیرقابل تحمل‌تر می‌شود و به همین جهت گلایه‌ها از قدرت اجرایی کشور هم افزایش پیدا می‌کند. تمام جناح‌های سیاسی از جمله اصلاح‌طلب و اصولگرا و همچنین نخبگان با صدایی بلند انتقادات خود را نسبت به عملکرد دولت مستقر ابراز می‌کنند، اما شاهد هستیم که هیچ ترتیب اثری در وضعیت کشور داده نمی‌شود. روحانی که تصور نمی‌کرد که اصلاح‌طلبان هم از عملکرد دولت انتقاد کنند پس از افزایش موج گلایه‌ها به او و دولتش به وزیر فرهنگ و ارشاد خود گلایه کرده است که چرا نسبت به انتقادات اصلاح‌طلبان هیچ واکنشی نشان نمی‌دهی؟ جالب است که این روحانی همان روحانی سال 92 و 96 است که همیشه در سخنانش مطرح می‌کرد من از انتقادات استقبال می‌کنم. عبدا... ناصری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «آرمان» به تشریح وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان و انتقاداتشان نسبت به عملکرد دولت پرداخت.

اخیرا رئیس دولت اصلاحات در جلسه‌ای که با فراکسیون امید داشتند، مطرح کردند که «دیگر خیلی سخت است که به مردم بگوییم بیایید رأی بدهید». تحلیل شما از این سخنان چیست؟

در صورتی که شرایط کشور در حوزه اقدامات اجرایی دولت چه در حوزه قانونگذاری و چه در سایر نهادها به همین روال ادامه پیداکند و اتفاق اساسی در سطح کشور رخ ندهد به نظر می‌رسد که با چنین پدیده‌ای رو‌به‌رو خواهیم شد که به سختی می‌توان مردم را به پای صندوق‌های رأی بیاوریم. از سال 96 تاکنون جامعه مدنی فارغ از هر نوع گرایش سیاسی با درخواست داشتن یک زندگی حداقلی به مدیریت کشور هشدار داده است که وضعیت کشور را به سوی بهبودی سوق دهند. باید توجه داشت که وضعیت کنونی کشور بدون تعارف مربوط به مناسبات بین‌المللی کشور است و تا زمانی که این مناسبات حل نشود هیچ نوع گشایشی در حوزه اقتصادی و داخلی کشور اتفاق نخواهد افتاد. فضای اجتماعی و سیاسی در کشور باید توسعه یابد و کارکرد گذشته و روش‌های پیشین خود را به ویژه دستگاه‌های امنیتی و قضائی برداشته و به نگاه جدیدی دست یابند. این اتفاقات اگر رخ ندهد به نظر می‌رسد این تشخیص یک تشخیص بسیار درستی است که حتی گفتمان اصلاح‌طلبی که تنها راه نجات، عزت و توسعه این کشور خواهد بود مورد توجه جامعه مدنی قرار نگیرد.

چرا دلواپسان تا این اندازه به دنبال تخریب دولت هستند؟

تجربه ثابت کرده است که جریان دلواپس تنها منافع خود را در نظر دارد. آنها حیات سیاسی و قدرت اقتصادی‌شان را در گرو بحران، تحریم و تشنج می‌بینند. بنابراین درباره این گروه نباید خیلی تردید و نگرانی داشت، چرا که دلواپسان به دنبال عزت ایران نیستند. بخشی از اصولگرایان تنها به دنبال اهداف خود بوده و هیچ توجهی به منافع ملی و مردم ندارند. دلواپسان در میدان براندازان، عربستان، رژیم اشغالگر قدس و ترامپ حرکت می‌کنند. البته که انتقادات جدی و اساسی به دولت وارد است، چرا که دولت هنوز در حالت انفعال و رفتارهای تشریفاتی بسر می‌برد.

برخی اخیرا مطرح کرده‌اند که روحانی از مظلوم‌ترین و تنهاترین رئیس‌جمهوران کشور است.

اولا روحانی تنها نیست و تاکنون از سبد اصلاح‌طلبان استفاده کرده است و این جریان سیاسی هم کماکان از او حمایت می‌کنند، اما باید تاکید کنم به عملکرد او انتقادات جدی دارند، البته باید پذیرفت که اگر اصلاح‌طلبان مخیر شوند به انتخاب میان مردم و مطالبات مردمی با انفعال دولت حتما گزینه اول را انتخاب می‌کنند. آقای روحانی از ابتدای ریاستش در دولت یک نوع گفتاردرمانی‌ را نسبت به وزرا و مدیرانش داشته که باید در مقابل انتقادات سخن بگویید؛ طبیعتا رئیس‌جمهور مقتدر وقتی وزیری در حوزه کاری خود به خوبی ندرخشد و با مردم ارتباط برقرار نکند، باید او را کنار بگذارد. در حال حاضر آقای آذری‌جهرمی به عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه الگوی بسیار خوبی است.

با توجه به شرایط کنونی، اصلاح‌طلبان باید چه اقدامی انجام دهند؟

اصلاح‌طلبان باید همین راهبرد حمایت و انتقاد را که دارند دنبال کنند و به همان روش روشنگری اجتماعی که در پیش گرفتند ادامه دهند. به عبارت دیگر اصلاح‌طلبان در حال حاضر به طور جدی باید نسبت به جامعه مدنی و جریان قدرتمندی که به نام جریان مدنی یا جامعه مدنی شکل گرفته، توجه جدی داشته باشند و مطالبات مشروع‌شان را مطرح کنند و همچنین توان آگاهی و آگاه‌سازی این طیف بزرگ در این جامعه مدنی را افزایش دهند.

چندی پیش یک نماینده مجلس مطرح کرد که رئیس‌جمهور از انتقادات رسانه‌های اصلاح‌طلب به دولت ناراضی ا‌ست و به همین جهت به وزیر ارشاد هشدار داده است. با توجه به اینکه آقای روحانی از انتقادات استقبال می‌کرد چرا به وزیر ارشاد خود چنین سخنی گفته است؟

دو نکته را باید عرض کنم یکی آنکه حجم انتقادات مشفقانه و انتقادات تخریبی نسبت به آقای روحانی بسیار سنگین است. انتقادات تخریبی علیه دولت توسط دلواپسان و بخشی از اصولگرایان دنبال می‌شود و انتقادات مشفقانه از سوی اصلاح‌طلبان. من آقای روحانی را علاقه‌مند به انتقاد ندیده‌ام. انتقادات جدی به اقدامات او وجود داشته و دارد. برخی از این انتقادات از سوی بزرگان کشور بوده اما آقای روحانی همدلی نشان نداده است. انتقادات باید اثر داشته باشد، وقتی تمام نخبگان و مدیران رسانه‌های کشور برای ایشان استدلال می‌کنند که فلان شخصیت در فلان جایگاه دارای شایستگی، توانایی و دانش مورد نیاز نیست، شاهدیم که روند گذشته ادامه دارد و به این حجم انبوه انتقادات مشفقانه توجه نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان پذیرفت که آقای روحانی انتقادپذیر است و حتی در برابر انتقادات مشفقانه اصلاح‌طلبان هم حالت انفعال وجود دارد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها