بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
هرکدام از مولفه‌های سیاسی می‌توانند بر شرایط اقتصادی یک کشور تأثیرگذار باشند.
تدبیر24»امروزه اقتصاد با سیاست ارتباطی تنگاتنگ دارد و هرکدام از مولفه‌های سیاسی می‌توانند بر شرایط اقتصادی یک کشور تأثیرگذار باشند. بنابراین، سیاست خارجی نیز یکی از مؤلفه‌های اثرگذار بر اقتصاد محسوب می‌شود و می‌‌تواند به عنوان یکی از تعیین‌کننده‌ترین مؤلفه‌ها در رفاه یا ریاضت اقتصادی کشورها باشد. امروز اقتصاد مستقل معنا ندارد و کشورها برای تأمین نیازهای خود مجبور به ارتباط و داد و ستد با دیگر کشورهای جهان هستند. هیچ کشوری وجود ندارد که بتواند، صد درصد نیازهای خود را از داخل تأمین کند و ارتباطی با بیگانگان نداشته باشد. همه کشورها با توجه به مزیت‌های اقتصادی برخی محصولات را تولید و صادر می‌کند و به تأمین برخی دیگر از محصولات از طریق واردات می‌پردازد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. سیاستمداران ما وظیفه دارند به نحوی سیاست‌های خود را تنظیم کنند که کشور از این حالت کشمکش و نزاع دائمی خارج شود و ارتباطی مثبت با دیگر کشورهای منطقه و جهان پیدا کند. زمانی که روابط سیاسی متعادل و پایاپای باشد، روابط تجاری نیز کمتر با مشکل روبه‌رو خواهد شد و کشور در تأمین نیازهای خود در تجارت با جهان، علی‌الخصوص در مسائلی مانند ارتباطات بانکی و دیگر نیازی به واسطه‌ها یا بازار سیاه نخواهد داشت. در حال حاضر روابط سیاسی کشور ما با جهان متعادل نیست و در عرصه بین‌الملل تنشی دائمی را تجربه می‌کنیم. اگر این مشکل اصلاح شود بسیاری از مشکلات اقتصادی مردم نیز حل خواهد شد و همانند دوره اول آقای روحانی، اقتصادی باثبات خواهیم داشت. وقتی مقام معظم رهبری سال جدید را «رونق تولید» نام‌گذاری می‌کنند، باید مقامات کشور پیش از آن جوانان مستعد و نخبگان علمی را شناسایی کنند و با تسهیل وضعیت کار و تحقیق برای آنان، مانع از خروج این استعدادها از کشور شوند. یکی از شرایطی که این محققان نیاز دارند، ارتباط راحت و بی‌دغدغه با دیگر محققین جهان است و شرط آن نبود تحریم و سیاست خارجی خوب و پویاست. اگر به این جوانان فرصت و سرمایه کافی تخصیص داده شود، خودشان رونق تولید و علم را رقم خواهند زد و نیازی به سیاست دستوری نخواهد بود. در سیاست خارجی برخی گمان می‌کنند ارتباط با جهان، عدول از ایدئولوژی انقلاب است، اما باید توجه داشت که مذاکره، گفت‌وگو و بیان مواضع با تسلیم شدن تفاوت دارد. ایران نیز مانند کشورهای دیگر جهان می‌تواند با حفظ منافع ملی و ایدئولوژیک با دیگران ارتباط داشته باشد. روزگاری از «نه شرقی، نه غربی» سخن می‌گفتیم و امروز روابطی حسنه با روسیه و چین داریم و هیچ مشکلی نیز متوجه انقلاب اسلامی نشده است. بجز رژیم صهیونیستی که غاصب و متجاوز است، مشکلی در ارتباط با بقیه کشورهای جهان وجود ندارد و می‌توانیم با آنها بر سر میز مذاکره نشسته و به بیان مواضع و نظرات خود بپردازیم. هیچ تفاوتی میان شوروی و آمریکا از نظر ظلم و استبداد وجود ندارد و وقتی می‌توانیم با یکی به گفت‌وگو بنشینیم با در نظر گرفتن منافع ملی و در صورتی که مسئولان ارشد نظام صلاح بدانند با دیگری نیز می‌توانیم. لذا بیان مواضع و مذاکره به معنی کوتاه آمدن از منافع ملی و عقیدتی نیست و می‌تواند، بسیاری از مشکلات امروز جمهوری اسلامی را حل کند.



آیت الله محسن غرویان؛ استاد حوزه و دانشگاه
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها