بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
مساحت پوشش جنگلی کشور در حال حاضر حدود ۱۴.۲ میلیون هکتار است که متاسفانه بخشی از آن آلوده به بیماری و آفت شده است به عنوان مثال بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری وسعت شمشادزارهای شمال کشور ۴۰ هزار هکتار است که تقریبا تمامی آن آلوده به بیماری شده است .
تدبیر24»همچنین از مجموع شش میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس، ۱.۵ میلیون هکتار آن دچار آلودگی و بیماری زغال بلوط شده است.

در ادامه ۱۰ نکته درباره آفات و بیماری‌ جنگل‌های کشور و نسخه‌های پیچیده شده برای آنها بیان شده است که در پی می آید:

۱*در جنگل‌های شمال کشور گونه‌های مختلفی از جمله بلوط، شاه بلوط، ممرز و شمشاد دچار آفات و امراض شده‌اند همچنین شمشادزارهای شمال مبتلا به بیماری «بلایت» شمشاد و آفت «شب‌پره» هستند.

۲*«بلایت شمشاد» حشره‌ای است که لاروهای آن برگ و پوست درختان شمشاد را می‌خورد و سبب خشک شدن آن می‌شود. این بیماری تقریبا از پایان سال ۹۴ در جنگل‌های شمال کشور آغاز شد و یک سال پس از آن نیز آفت شب‌پره شمشاد به شمشادزارهای شمال کشور هجوم آوردند.

۳*وسعت شمشادزارهای شمال کشور ۴۰ هزار هکتار است که تقریبا تمامی این مساحت آلوده به بیماری شده است. تنها مساحتی حدود ۴۵۰ هکتار در استان گلستان در شرق منطقه هیرکانی وجود دارد که آلودگی آن نسبت به سایر مناطق کمتر است.

۴*در حال‌حاضر ستاد ویژه‌ای در سازمان جنگل‌های کشور برای مبارزه با آفات و امراض شمشادزارها تشکیل شده است و لکه‌های آلوده قطعه‌بندی می‌شوند تا جمعیت این آفات کنترل شود.

۵*دخالت‌های انسانی در اکوسیستم‌های جنگلی سبب شده است که تاب‌آوری جنگل‌ها کاهش پیدا کند و شرایط مساعدی برای توسعه آفات و امراض فراهم شود.

۶*از سوی دیگر شرایط اقلیمی از جمله افزایش دما، کاهش بارندگی و خشکسالی‌ها شرایط را برای رشد آفات و امراض مساعدتر کرده است.

۷*در جنگل‌های زاگرس نیز درختان بلوط به آفات و امراض دچار شده‌اند و یک بیماری قارچی به نام «زغال بلوط» و در کنار آن «سوسک‌های چوب‌خوار» و «جوانه‌خوار» بلوط در حال حاضر پوشش جنگلی غرب کشور را تهدید می‌کنند.

۸*در حال حاضر نیز از مجموع شش میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس، ۱.۵ میلیون هکتار آن دچار آلودگی شده‌اند البته این به معنی آن نیست که تمام این ۱.۵ میلیون هکتار خشک شده باشد بلکه آلودگی در این پهنه شدت‌های مختلف دارد.

۹*علت بیماری درختان بلوط تغییرات اقلیمی، توسعه گرد و غبار، بهره‌برداری ناپایدار از جنگل‌های زاگرس و اجرای برخی پروژه‌های عمرانی است.

۱۰*از بهمن ماه سال گذشته سازمان جنگل‌ها سیاست‌های اجرایی بوم‌سازگان جنگلی زاگرس را در ۲۶ بند به استان‌های زاگرسی ابلاغ کرد که امیدواریم این چارچوب مدیریتی ابلاغ شده در کنترل آفات و امراض موثر باشد.
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها