بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی خيرخواهان

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم‌انداز ۲۰ ساله ۱۳۸۴ تا ۱۴۰۳ می‌شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است. در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به‌تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.
ایران قوی هاشمی‌طبا

ایران قوی

همچون سال‌های گذشته، در روز 22 بهمن مردم ایران در راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی بیست‌و‌دوم بهمن حضور یافتند و خاطره پیروزی انقلاب و نیز شهدای انقلاب و دفاع مقدس را گرامی داشتند. انقلابی که با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز شد و مردم اعم از خواص یا عوام با برداشت خود -‌هر‌چند متفاوت- از آن استقبال کرده و بر آن پای فشردند
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۸۸۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
برسی مشکلات مالی پرسپولیس نشان می‌دهد، پاداش‌های خارج از عرف و توزیع کریمانه جایزه ۲۰ میلیاردی باشگاه که از رقابت‌های آسیایی فصل گذشته حاصل کرده بود، سرمنشاء مشکلات کنونی این باشگاه است.
تدبیر24»پس از تساوی پرسپولیس مقابل ذوب‌آهن اصفهان، برخی بازیکنان تیم قرمزپوش پایتخت در میکسدزون ورزشگاه فولادشهر اصفهان صحبت‌هایی به زبان آوردند که نشان از مشکلات فراوان در تیم‌شان دارد. مشکلاتی که بخش اعظمی از آنها به مسائل مالی مربوط می‌شود. در یک نمونه احمد نورالهی در اظهارنظری جالب عنوان کرد: «ما با مشکلات فراوان کار می‌کنیم و اما مدیریت باشگاه به تعهدات خود عمل نکرده و با وجود اینکه پاداش آسیایی گرفتیم اما درآمد بیشتری برای باشگاه به دست آوردیم!» پس از این اظهارات هم سید جلال حسینی که قصد مصاحبه نداشت، فقط به گفتن این جمله اکتفا کرد: «مشکلات زیادی داریم».

اما این پایان کار نبود. بازیکنان پرسپولیس که ظاهراً به خوبی به قدرت شبکه‌های اجتماعی پی برده‌اند پس از بازی مقابل ذوب آهن با انتشار یک استوری در صفحه شخصی خود که تصویر هواداران تیم‌شان را نشان می‌داد و در کنارش عنوان «تنهایی نمیشه» نوشته شده بود، به نوعی اعتراض خود را به شرایط موجود باشگاه اعلام کردند.

سوال این است که مشکل پرسپولیسی‌ها دقیقاً چیست؟ و منظور از «تنهایی نمیشه» بازیکنان چیست؟

از آغاز نیم فصل دوم لیگ برتر، زمزمه‌های مشکلات مالی در پرسپولیس شروع شد. صحبت‌های بازیکنان نشان می‌داد از دریافتی خود رضایت کافی ندارند و خواهان دریافت مطالبات خود هستند. در آن مقطع به طور میانگین هر بازیکن ٣٠ تا ٣۵ درصد از قرارداد میلیاردی خود را دریافت کرده بود اما این درصد فقط بابت قرارداد پرداخت شده بود. بازیکنان مبالغی که بابت پاداش‌های مختلف به حسابشان واریز شده بود را در قرارداد خود لحاظ نمی‌کردند. با توجه به این موضوع روند اعتراضات و تهدید به اعتصاب کم کم آغاز شد. پرسپولیسی که به لطف در آمد میلیاردی از AFC حالا باید روزهای خوش مالی را به خود می‌دید، درگیر مشکلات فراوان شده بود.

زمانی که پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید، مشخص شد، AFC جایزه ٢ میلیون دلاری را برای این باشگاه در نظر گرفته است. مبلغی که با احتساب قیمت دلار در ایران، نشان می‌داد پول خوبی به باشگاه داده خواهد شد اما در این میان اتفاقاتی رخ داد که باعث شد از این درآمد هنگفت، نه حقوق برانکو ایوانکوویچ پرداخت شود و نه به حساب بازیکنان پولی بابت قراردادشان واریز شود و نه حتی بخشی از این پول هنگفت برای زیرساخت‌های باشگاه سرمایه‌گذاری شود.

پیگیری‌های ایسنا نشان می‌دهد، از جایزه ٢ میلیون دلاری نایب قهرمانی آسیا، حدود ١ میلیون و ۶٠٠ هزار دلار به دست مدیران پرسپولیس رسیده است. مبلغی که با احتساب دلار ١٣هزار تومانی معادل ٢٠ میلیارد تومان می‌شود. پولی که می‌توانست در روزهای سخت، کمکی برای برون رفت از مشکلات باشد اما به عنوان پاداش در میان بازیکنان و کادر فنی و اعضای روابط عمومی و مدیران سابق باشگاه تقسیم شده است!

بر این اساس به هر یک بازیکنان حدود ٢٧٠ میلیون تومان به عنوان پاداش آسیایی و خارج از قرارداد پرداخت شده است و مبلغی هم بین کارکنان و مدیران و هیأت مدیره وقت باشگاه توزیع شده است.

بازیکنان پرسپولیس زمانی که با این باشگاه قرارداد می‌بستند در قراردادشان آمده بود اگر تیم مرحله به مرحله در لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، درصدی به قراردادشان اضافه شود. البته خارج از این قرارداد در دوره گرشاسبی بابت پیروزی در برخی از بازی‌های آسیایی هم مبالغی در حدود ۵٠ میلیون به حساب بازیکنان واریز شده است. این فقط بخشی از مبالغی بوده که بازیکنان و کادر فنی پرسپولیس به عنوان پاداش دریافت کردند.

حال سوال این است، بازیکنی که در قراردادش پاداش آسیایی ذکر شده و خارج از آن هم مبالغی بابت پیروزی‌ها دریافت کرده، چرا باید از جایزه‌ای که متعلق به باشگاه است هم به طور جداگانه سهم ببرد؟

مدیران سابق بر اساس کدام قانون به خود اجازه داده‌اند جایزه آسیایی پرسپولیس را به عنوان پاداش بین بازیکنان و کارکنان باشگاه تقسیم کنند تا حالا باشگاه با مشکلات فراوان برای پرداخت حقوق بازیکنان مواجه باشد؟ چرا آن ٢٧٠ میلیون در قالب قرارداد بازیکنان پرداخت نشد؟

بازیکن پرسپولیس این روزها در حالی از مشکلات مالی و کاستی‌ها در پرداختی‌ها سخن به زبان می‌آورند که طبق اعلام منابع آگاه در باشگاه پرسپولیس، طی فصل اخیر هر یک از بازیکنان و اعضای کادر فنی، فقط ۴۵٠ میلیون تومان به عنوان پاداش و خارج از قراردادشان دریافت کرده‌اند. مبلغی که اگر به عنوان بخشی قرارداد بازیکنان پرداخت شده بود، امروز کسی معترض نبود که فقط ۵۵ درصد دریافتی داشته است.

با حضور ایرج عرب در باشگاه پرسپولیس، وی تلاش زیادی انجام داد تا پرداختی‌ها به بازیکنان بیشتر شود. البته در این بین هزینه‌های جاری اعم از میزبانی پرسپولیس در کشور ثالث از تیم‌های عربستانی کار را بسیار سخت کرده بود. به این مشکلات عقب افتادن حقوق برانکو و کادر فنی را باید اضافه کرد تا مشخص شود این روزها باشگاه با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

با این حال طی هفته‌های اخیر واریز پول به حساب بازیکنان، دریافتی آنها را از قراردادش به حدود ۵۵ تا ۶٠ درصد رسانده است اما این مبالغ هم بازیکنان پرسپولیس را راضی نکرده تا همگی اینگونه دست به اعتراض بزنند.

در شرایط اقتصادی موجود کشور که دشمن جنگ اقتصادی را به ملت ایران تحمیل کرده و یک کارمند و یک کارگر چشم امید به افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق خود دارد، یک بازیکن که پاداش‌های میلیونی دریافت کرده و عشق به هواداران را دلیل فوتبال بازی کردن خود می‌داند، به خاطر پرداخت نشدن بخشی از مطالباتش چرا باید اینگونه اعتراض کند.

تصور کنید اگر در آمد ٢٠ میلیاردی پرسپولیس به جای پاداش به عنوان قرارداد بازیکنان و کادر فنی پرداخت شده بود، امروز دیگر شاهد مشکلات این چنینی در پرسپولیس نبودیم.

البته در این بین نقش نهادهای نظارتی هم چون سازمان بازرسی کل کشور و وزارت ورزش به عنوان مالک باشگاه می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد تا مشخص شود جایزه ٢٠ میلیاردی پرسپولیس، با استناد به چه قانونی به عنوان پاداش توضیح شده است؟
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
نظر شما:
نام:
ایمیل:
* نظر:
داغ ترین ها